Lupa
Obsah Obsah
Portál
image:Image Červená středa opět připomene důležitost svobody náboženského vyznání

Červená středa opět připomene důležitost svobody náboženského vyznání

Publikováno: 12. 11. v 13:40
Tiskový odbor

Červená středa je mezinárodní iniciativa, která připomíná ty, kdo jsou pronásledováni pro svou víru. V pořadí již 7. ročník se v České republice letos uskuteční opět poslední středu před začátkem adventu, která připadá na 27. listopadu 2024. Podle papežské nadace Církev v nouzi (ACN) zažívá pronásledování pro svou víru každoročně téměř 300 milionů lidí ve více než 62 zemích světa. Česká republika se i letos připojí k mezinárodní iniciativě Červen

image:Image Sbírka na sdělovací prostředky proběhne v neděli 17. listopadu 2024

Sbírka na sdělovací prostředky proběhne v neděli 17. listopadu 2024

Publikováno: 11. 11. v 14:34
Tiskový odbor

V neděli 17. listopadu 2024 proběhne celorepubliková kostelní sbírka, jejíž výtěžek bude určen katolickým sdělovacím prostředkům. Jednotlivá média si mohou podat žádost o příspěvek z této sbírky do 20. prosince 2024. Sdělovací prostředky, ať už jsou to tištěná média, rádio, televize, internetové portály či další digitální média, tvoří nedílnou součást našich životů. Díky katolickým médiím jsme pravidelně informováni o dění v církvi doma či ve svě

image:Image Premiér Petr Fiala a kardinál Pietro Parolin podepsali Smlouvu mezi ČR a Svatým stolcem

Premiér Petr Fiala a kardinál Pietro Parolin podepsali Smlouvu mezi ČR a Svatým stolcem

Publikováno: 24. 10. v 15:12
Tiskový odbor

Smlouvu mezi Českou republikou a Svatým stolcem podepsali 24. října zástupci obou stran, za Českou republiku premiér Petr Fiala a za Svatý stolec jeho státní sekretář kardinál Pietro Parolin. Jelikož se jedná o mezinárodní smlouvu prezidentského typu, budou s ní muset následně vyslovit souhlas také obě komory Parlamentu. „Jsme rádi, že se tato vláda rozhodla dokončit dílo, které je už přes dvacet let rozdělané,“ uvádí biskup Stanislav Přibyl, býv

Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Filmy, které nasytí duši: Za smrtí – život v naději

Publikováno: 26. 11. v 10:25, zdroj cirkev.cz

Dokument Za smrtí není zaměřen na vyvolání strachu ze smrti, ale na utvrzení v tom, že „smrt není konec, ale nový začátek“. Tento film nás zve, abychom se zamysleli nad tím, že život nekončí smrtí, ale pokračuje setkáním s Bohem. After Death – “Za smrtí” je vizuálně strhující dílo plné emocí. Od prvních okamžiků snímek vtahuje diváky do zajímavých a poutavých příběhů lidí, kteří zažili tzv. klinickou smrt. Téma blízké smrti (NDE – Near-Death Experiences) je zde zkoumáno skrze svědectví pilota, kajakářky, horolezce, člověka, jenž chtěl spáchat sebevraždu, ale také běžných lidí, kteří se ocitli na hranici života a smrti. Film nechává na divákovi, zda těmto příběhům uvěří, či nikoli. Příběhy jednotlivých protagonistů se však shodují např. v pocitech, zostřených smyslech a světle, které není ve stylu slunce nebo žárovky, ale světlem naprosté lásky a přijetí – Boží lásky (jak popisují). Příběhy to jsou natolik přesvědčivé, že vás naplní skutečnou a téměř hmatatelnou nadějí na život “za smrtí”. I když nelze přímé důkazy těchto zážitků předložit, Písmo svaté nám dává jasnou naději. Ježíš říká: „Já jsem vzkříšení a život. Kdo věří ve mne, i kdyby umřel, bude žít. A každý, kdo žije a věří ve mne, neumře navěky“ (Jan 11,25–26). Na jiném místě se říká, že „…setře jim každou slzu z očí. A smrti již nebude, ani žalu, ani nářku, ani bolesti…“ (Zjevení Janovo 21,4). Ať už člověk těmto příběhům věří nebo ne, je jisté, že otázky o posmrtném životě zůstanou nedílnou součástí naší existence. Film Za smrtí v nás vzbudí myšlenky nad nadějí, kterou jako křesťané máme v Kristu. V tomto času vzpomínek na naše blízké, kteří nás předešli do Božího království, se můžeme připravovat i na blížící se dobu adventní. Advent nás zve nejen abychom vzpomínali na události, které jsou staré dva tisíce let, ale především k duchovní přípravě na druhý příchod Krista. Jak říká Písmo: „Muži z Galileje, co tu stojíte a hledíte k nebi? Tento Ježíš, který byl od vás vzat do nebe, znovu přijde právě tak, jak jste ho viděli odcházet“ (Skutky apoštolů 1,11). Tak ať i Vás tento film posílí a dá vám onu naději v život věčný. Film Za smrtí můžete zhlédnout na křesťanské streamovací platformě Filmana a nově i v aplikacích pro iOS a Android.

image:Image Náhled

Zemřel prefekt Dikasteria pro mezináboženský dialog, kardinál Ayuso Guixot

Publikováno: 26. 11. v 9:54, zdroj cirkev.cz

Kardinál Ayuso byl od roku 2019 prefektem Dikasteria pro mezináboženský dialog a byl vůdčí osobností vatikánského úsilí o podporu dialogu mezi náboženstvími. Díky svým odborným znalostem v oblasti islámských studií a porozumění arabskému světu byl neocenitelným poradcem a spolupracovníkem při papežských cestách do regionů, kde byl mezináboženský dialog nezbytný. Často doprovázel papeže Františka při významných návštěvách, včetně historické cesty do Iráku v roce 2021, kde papežova přítomnost přinesla naději národu poznamenanému konfliktem. Ayuso tyto návštěvy vnímal jako víc než jen diplomatické mise; byly to příležitosti, jak ztělesnit výzvu církve k bratrství. Podle jeho slov šlo při těchto cestách o změnu vnímání: „Díky těmto návštěvám svět nevidí jen násilí a beznaděj, ale je svědkem odolnosti a radosti lidí.“Ayuso se narodil 17. června 1952 v Seville a byl formován bohatou kulturní a náboženskou historií svého rodného andaluského města, kde se prolíná křesťanské a islámské dědictví. Původně se věnoval právnickým studiím, ale v roce 1973 pocítil hlubší volání k církevnímu životu a vstoupil k misionářům komboniánům Srdce Ježíšova. Byl vysvěcen v roce 1980, služba ho zavedla do Káhiry, kde se věnoval súdánským migrantům a studentům, a později do samotného Súdánu během tamní občanské války. Tyto zkušenosti ho utvrdily v jeho úsilí o mezikulturní porozumění a osud marginalizovaných komunit. Ayusova akademická cesta byla stejně pozoruhodná jako jeho pastorační činnost. Získal tituly z teologie a islámských studií a nakonec se stal předsedou Papežského institutu pro arabská a islámská studia (PISAI) v Římě. Jeho vědecká preciznost spojená s pastorační vnímavostí z něj učinila autoritativní hlas v mezináboženských otázkách. Papežem Benediktem XVI. byl v roce 2012 jmenován sekretářem Dikasteria pro mezináboženský dialog a jeho kariéra vyvrcholila nástupem do funkce prefekta za papeže Františka. Jeho práce spočívala v pěstování vztahů s muslimskými, hinduistickými, buddhistickými a dalšími náboženskými představiteli a v prosazování míru a vzájemného respektu.Ayuso věřil v sílu osobního setkání, vedl dialogy na Arabském poloostrově a účastnil se náboženských konferencí v Asii a Africe. Jeho úsilí bylo shrnuto v dokumentu „Lidské bratrství pro světový mír a společné soužití“, který v roce 2019 spolupodepsali papež František a velký imám Al-Azharu. Poslední roky jeho života byly poznamenány zdravotními problémy, které ho omezovaly v cestování. I v době jeho nepřítomnosti na posledních papežských cestách rezonovala jeho vize dialogu jako cesty k jednotě v probíhajících mezináboženských iniciativách církve.Zdroj: Zenit

image:Image Náhled

Závěrečný dokument synody bude přijat jako papežské magisterium

Publikováno: 26. 11. v 9:51, zdroj cirkev.cz

Papež ve svém prohlášení zdůraznil potřebu okamžité akce a vyzval místní církve, aby začaly zavádět opatření v souladu s doporučeními dokumentu. Text, který shromáždění jednomyslně schválilo, odráží papežovu vizi synodální církve. Tento závěrečný dokument představuje významný krok na synodální cestě zahájené v říjnu 2021. Díky naslouchání Duchu Svatému se církev snažila zhodnotit své zkušenosti a vytyčit směr k hlubší jednotě. Papež František zdůraznil, že synodalita slouží jako „správný interpretační rámec“ pro chápání hierarchické služby v církvi, čímž posílil témata, kterým se poprvé věnoval v roce 2015. Podpisem a schválením dokumentu se papež spojil s kolektivním hlasem synody a ztělesnil tak ducha spolupráce, který má synoda podporovat.Dokument svěřuje konkrétní témata deseti studijním skupinám, přičemž je možné, že budou přidány další. Papež František zdůraznil, že řešení nemusí být univerzální; naopak by měla odrážet rozmanité kulturní, pastorační a regionální skutečnosti globální církve. Vycházeje z encykliky „Amoris Laetitia“, zopakoval, že ne každá doktrinální nebo morální debata vyžaduje magisteriální zásah. Místní církve jsou povzbuzovány, aby hledaly řešení, která ctí tradice a zároveň řeší jedinečné výzvy.Jedním z papežových klíčových pokynů je, aby místní církve aktivně přijímaly poznatky dokumentu a přizpůsobovaly je svým specifickým podmínkám. Vyzval ke konkrétním činům a navrhl, aby biskupové při návštěvách „ad limina“ (setkání, které každých pět let koná katolický biskup ve Vatikánu s papežem) podávali zprávy o tom, jak doporučení realizovali, jakým překážkám čelili a jaké duchovní plody přinesli.Papež František na závěr vyzval, aby synodální proces nyní přešel od diskuse k činům. Zdůraznil roli Ducha Svatého a vyjádřil naději, že toto Boží vedení bude církev při jejím dalším postupu podporovat a řídit. Synodální dokument znamená více než jen plán; je výzvou k proměně. Jakmile místní společenství přijmou tato doporučení, církev je vyzvána, aby žila své poslání s obnovenou jednotou, přizpůsobivostí a oddaností evangeliu. Tato cesta je sice složitá, ale slibuje utváření inkluzivnější, participativnější a misijně zaměřené církve pro příští generace.Zdroj: Zenit, redakčně upraveno

image:Image Náhled

Prožití adventní doby s každodenní ranní modlitbou a rorátními zpěvy umožní mobilní aplikace

Publikováno: 26. 11. v 9:04, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Ke každodenním rorátům se můžete přidat prostřednictvím internetu na webové stránce www.roraty.cz nebo v mobilní aplikaci Roráty 2024, která je ke stažení na Google Play.Ranní pobožnost (asi 30 minut) obsahuje:především tradiční rorátní písně (sestry boromejky)desátek růžencežalmyúryvek z Písma a zamyšleníprosbya další modlitby

image:Image Náhled

Biskup Varden o konverzi a křesťanství v dnešním světě

Publikováno: 25. 11. v 12:43, zdroj cirkev.cz

V knize Rozbití samoty: O křesťanské paměti píšete: „Boží tajemství se mi zjevilo v zahaleným, hustě vtěleným, způsobem. Prožíval jsem svou cestu od jednoho stupně uvědomění k dalšímu.“ Můžete se trochu podělit o něco z prožitku své konverzi a o své cestě ke katolické církvi a do ní? Jaké byly zásadní momenty, vhledy, rozhodnutí? Konverze je nutně nedokončená záležitost. Stále se modlím za to, aby ta moje mohla opravdu začít. K otevření se víře došlo skrze zážitek transcendence zprostředkovaný hudbou. Moje cesta do katolické církve probíhala postupně během mého pozdního dospívání. Některými důležitými vodítky byly knihy, jinými věrohodní věřící. Zásadně důležité bylo objevení liturgie církve. Byl jsem ohromen naprostou objektivitou slaveného tajemství; a s úlevou jsem zjistil, že je pro mě stanovena pedagogika modlitby, kterou mohu následovat.  V knize Entering the Twofold Mystery (Vstoupit do dvojího tajemství), která pojednává o obrácení, popisujete konverzi jako obrácení se k Bohu, „abychom plnili jeho vůli a snažili se žít v jeho přítomnosti. Jako takové je to proces s etickými důsledky“. Jaké jsou podle vaší zkušenosti a vašich úvah o dnešním světě nejvýznamnější překážky na cestě k obrácení? A jaké jsou některé z nejtěžších etických a morálních důsledků, které obnáší konverze v 21. století na Západě?Konverze je v podstatě „obrácení“. Začíná sebezpytováním a niterným pocitem, že jsem někde, nějakým způsobem povolán k něčemu víc, k jinému životu. Hlavní překážkou takového obratu je sebepotvrzování, které brzdí mé vnitřní naslouchání jakémukoli hlasu kromě takových, které mě utvrzují v tom, co jsem. Je příznačné, že náš kulturní a politický, do jisté míry i církevní diskurz se snadno stává ozvěnou takových hlasů. Vzpomeňme si na různé způsoby, jimiž chceme být „oslavováni“, což je v dnešní době všudypřítomné slovo, které se rozhodně nevyskytuje pouze v sekulárním kontextu. Tím, že zůstávám zahleděný sám do sebe, uzavřený před druhými, pěstuju si subjektivní pohled na svět, vypínám přijímač a jen vysílám, ať už v niterných monolozích, nebo v ponurých příspěvcích na sociálních sítích. Proto rád trvám na pontifikálním, tedy mosty stavějícím poslání katolíků. Synodalita je v posledních letech v církvi velkým tématem a v říjnu se v Římě uskutečnilo měsíční setkání na toto téma. Jak chápete synodalitu vy? Co si myslíte o tomto neustálém zdůrazňování synodality, co z toho podle vás může vzejít?Troufám si říci, že jsme možná všichni už trochu unaveni ze slova „synodalita“. Každý termín, který se používá po delší dobu, může vyznít do prázdna. Synodos je doslova „cesta, kterou společně sledujeme“. Znamená společenství v pohybu ke společnému cíli. Není žádnou zvláštní ctností být jen na cestě. Cesta musí někam vést. Musíme vědět, kam jdeme. Nyní, když formální synoda zřejmě dospěla ke svému závěru, se můžeme ohlédnout za jejími výsledky a zeptat se: Posílil jsem se ve svém odhodlání následovat Kristovu cestu celým srdcem? Pokud ano, budu ji uskutečňovat tím, že se budu plněji angažovat ve své farnosti nebo společenství? Je naše cesta rozpoznatelně odlišná od cesty světa? Následujeme ji v Kristově smyslu, tedy tím, že jdeme jako on a bereme na sebe svůj vlastní kříž? Na závěr dvě vzájemně související otázky. Proč by se nekatolíci a nekřesťané měli stát katolíky a křesťany? A pro katolíky: jaká znamení naděje vidíte v dnešní církvi? Jak nejlépe růst hlouběji ve víře, naději a lásce?  Proč být katolíkem? Protože to, co víra učí, je pravda a protože pravda nás osvobozuje. Znovuobjevit pravý smysl svobody je dnes - kdy je pojem „svoboda“ často rétoricky instrumentalizován a amputován od svého základu v pravdě - velkým úkolem. Pokud jde o znamení naděje v církvi, vidím jich obrovské množství, žijící v milosrdné lásce a dobrotě. Povzbuzuje mě upřímnost mnoha mladých hledajících, které zjevné slabosti našeho světa nutí hledat souřadnice, jež vydrží. V kardinálních ctnostech rosteme tím, že na nich zakládáme svou existenci, že je prožíváme, a to nejen v příležitostných veřejných gestech, ale i ve skromné každodenní realitě našich životů. Poznáváme tedy pravdu velkých Pánových podobenství o hořčičném zrnku a o kvasu v těstě.   Nějaká myšlenka závěrem?  V poslední době jsem se hodně zabýval odkazem blahoslaveného Jurgise Matulaitise, velkého litevského zpovědníka, který zemřel v roce 1927. Do svého deníku si zapsal: „Pane, dej, ať jsem ve tvé církvi hadrem na nádobí, vhodným k utírání nepořádku a pak k odhození do nějakého temného kouta. Chci být takto používán a opotřebován, aby tvůj dům byl o něco čistší a světlejší.” V dnešní době, kdy by světská tendence chtěla křesťanské povolání triumfalisticky přetavit v kulturní války, tento pohled potřebujeme. Vyzývá nás, abychom se věrně věnovali pokračujícímu Kristovu spásnému dílu, abychom se nechali používat tam, kde je nás zapotřebí, bez zájmu o to, abychom byli viděni a chváleni, abychom usilovali o dobro, protože je dobré, abychom ho milovali, protože je milé, abychom se o něj dělili, protože chceme, aby druzí byli opravdu šťastní. Takto dochází ke skutečné obnově církve. Takto se postupně obnovuje tvář země.  Zdroj: coramfratribus.com , redakčně zkráceno

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Závěrečný dokument synody bude přijat jako papežské magisterium

Publikováno: 26. 11. v 9:51, zdroj cirkev.cz

Papež ve svém prohlášení zdůraznil potřebu okamžité akce a vyzval místní církve, aby začaly zavádět opatření v souladu s doporučeními dokumentu. Text, který shromáždění jednomyslně schválilo, odráží papežovu vizi synodální církve. Tento závěrečný dokument představuje významný krok na synodální cestě zahájené v říjnu 2021. Díky naslouchání Duchu Svatému se církev snažila zhodnotit své zkušenosti a vytyčit směr k hlubší jednotě. Papež František zdůraznil, že synodalita slouží jako „správný interpretační rámec“ pro chápání hierarchické služby v církvi, čímž posílil témata, kterým se poprvé věnoval v roce 2015. Podpisem a schválením dokumentu se papež spojil s kolektivním hlasem synody a ztělesnil tak ducha spolupráce, který má synoda podporovat.Dokument svěřuje konkrétní témata deseti studijním skupinám, přičemž je možné, že budou přidány další. Papež František zdůraznil, že řešení nemusí být univerzální; naopak by měla odrážet rozmanité kulturní, pastorační a regionální skutečnosti globální církve. Vycházeje z encykliky „Amoris Laetitia“, zopakoval, že ne každá doktrinální nebo morální debata vyžaduje magisteriální zásah. Místní církve jsou povzbuzovány, aby hledaly řešení, která ctí tradice a zároveň řeší jedinečné výzvy.Jedním z papežových klíčových pokynů je, aby místní církve aktivně přijímaly poznatky dokumentu a přizpůsobovaly je svým specifickým podmínkám. Vyzval ke konkrétním činům a navrhl, aby biskupové při návštěvách „ad limina“ (setkání, které každých pět let koná katolický biskup ve Vatikánu s papežem) podávali zprávy o tom, jak doporučení realizovali, jakým překážkám čelili a jaké duchovní plody přinesli.Papež František na závěr vyzval, aby synodální proces nyní přešel od diskuse k činům. Zdůraznil roli Ducha Svatého a vyjádřil naději, že toto Boží vedení bude církev při jejím dalším postupu podporovat a řídit. Synodální dokument znamená více než jen plán; je výzvou k proměně. Jakmile místní společenství přijmou tato doporučení, církev je vyzvána, aby žila své poslání s obnovenou jednotou, přizpůsobivostí a oddaností evangeliu. Tato cesta je sice složitá, ale slibuje utváření inkluzivnější, participativnější a misijně zaměřené církve pro příští generace.Zdroj: Zenit, redakčně upraveno

V Římě začalo druhé shromáždění Vincentské rodiny

Publikováno: 15. 11. v 11:12, zdroj cirkev.cz

Vincentská rodina je společenství založené sv. Vincencem de Paul a sv. Luisou de Marillac v 17. století ve Francii a v církvi je známé jako Společenství dcer křesťanské lásky Vincenta de Paul, a podle kanonického práva je uznávané církví jako společenství apoštolského života.Mezinárodní shromáždění v Římě spojuje kongregace a jednotlivce z celého světa, kteří žijí vincentským charismatem. Akce se koná v římském hotelu Casa Tra Noi a divadle Ghione a bude zakončena 17. listopadu mší svatou v bazilice svatého Petra. Cílem plenárních zasedání a workshopů je podpořit synodalitu, povzbudit účastníky ke sdílení zkušeností, vzájemnému učení se a obnovení závazku sloužit chudým. Klíčovými tématy jsou vincentská spiritualita, projevy charismatu a vliv synodality na pomoc marginalizovaným komunitám.Vrcholem akce bude proslov kardinála Michaela Czerného, SJ. Na programu jsou také přednášky, diskuse u kulatého stolu a slavnosti zaměřené na prohloubení vincentské spirituality, poskytování formace a rozvoj strategií, jak čelit výzvám současného světa s vírou a láskou.Zdroj: Vatican News, anglická sekce

Konference Synoda o synodalitě

Publikováno: 6. 11. v 14:15, zdroj cirkev.cz

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Anglikánská církev: Arcibiskup rezignuje kvůli řešení případů zneužívání

Publikováno: 14. 11. v 10:15, zdroj cirkev.cz

Arcibiskup čelil výzvám k odstoupení od minulého týdne, kdy anglikánská církev zveřejnila výsledky z vyšetřování činů dobrovolníka a právníka Johna Smythe, který během téměř pěti desetiletí sexuálně, psychicky a fyzicky zneužil asi 30 chlapců a mladých mužů na křesťanských letních táborech ve Spojeném království a dalších 85 v Africe. Ze zprávy vyplývá, že Welby policii o Smythovi neinformoval, ačkoli o zneužívání věděl od srpna 2013, kdy byl již canterburským arcibiskupem. Smyth zemřel v roce 2018.Zdroj: Vatican News, italská sekce, redakčně upraveno

Papež povzbuzuje církev v Evropě k ochraně dětí a nezletilých

Publikováno: 14. 11. v 9:09, zdroj cirkev.cz

„Vaše angažovanost v této věci je znamením pokračujícího úsilí církve o ochranu těch nejzranitelnějších mezi námi,“ píše Svatý otec v poselství účastníkům konference, na které se scházejí zástupci biskupských konferencí, řeholníci, biskupové, kněží a laici z 25 zemí. Cílem akce je pokračovat v práci s evropskou ochrannou sítí, která byla zahájena v polské Varšavě v roce 2021.Papež František připomíná „válečné a konfliktní výzvy“, kterým nyní čelí několik národů. Zároveň apeluje na „naše křesťanské povolání být tvůrci pokoje a pečovat o naše bratry a sestry v nouzi“. Domnívá se, že dialog a výměna názorů na konferenci nabízejí slibné příležitosti pro plnější porozumění a hlubší závazek k ochraně dětí, nezletilých a zranitelných dospělých v církvi. „Doufám, že vaše úsilí o vytvoření sítě lidí a osvědčených postupů poskytne tolik potřebné fórum pro sdílení znalostí, vzájemnou podporu a zajištění účinnosti a udržitelnosti programů ochrany“.Konferenci oficiálně zahájilo videoposelství kardinála Seana O'Malleyho, emeritního bostonského arcibiskupa a předsedy Papežské komise pro ochranu nezletilých. Kardinál vyzdvihl rozmanitost Evropy, která nabízí moudrost kultur, jazyků, etnik a náboženství. Vyjádřil naději, že tyto rozdíly mohou pomoci „napravit škody způsobené dětem, nyní již dospělým“, které byly zneužívány v katolické církvi. Kardinál O'Malley zdůraznil, že je důležité dát hlas obětem, a dodal, že „děti jsou pro naši víru klíčové“.V rámci konference budou dále prezentovány evropské projekty, které se týkají ochrany dětí a nezletilých v církvi.Zdroj: Vatican News, italská sekce

První zpráva o ochraně nezletilých vyzývá k důsledné reakci na zneužívání

Publikováno: 30. 10. v 9:16, zdroj cirkev.cz

„Chtěl bych, abyste pravidelně vydávali zprávy o církevních iniciativách na ochranu nezletilých a zranitelných dospělých. Zpočátku to může být obtížné, ale žádám vás, abyste začali tam, kde je to nutné, a poskytovali tak spolehlivý obraz toho, co se v současné době dělá a co je třeba změnit, aby příslušné orgány mohly jednat."V reakci na tuto žádost papeže Františka, kterou vyslovil v proslovu k Papežské komisi pro ochranu nezletilých na závěr jejího plenárního zasedání v dubnu 2022, zveřejnila komise 29. října 2024 svou první výroční zprávu o zásadách a postupech ochrany. Zpráva má přibližně padesát stran a obsahuje četné údaje shromážděné na pěti kontinentech a v různých institutech a řeholních kongregacích a také v samotné římské kurii, která je vyzývána ke stále větší transparentnosti svých postupů a procesů. Dokument vypracovala pracovní skupina pod vedením členky komise Maud de Boer-Buquicchio, která má dlouholeté zkušenosti s obhajobou nezletilých. Na obálce je baobab, symbol „houževnatosti“, kterou projevily tisíce obětí při odhalování zneužívání a v boji za to, aby se církev stala bezpečnějším místem a aby získala zpět ztracenou důvěru v důsledku těchto zločinů. Právě na tyto oběti, jejich utrpení a uzdravení se zaměřuje práce celé komise i samotná zpráva.Podrobněji se zpráva snaží podpořit snahu církve o důslednou reakci na zneužívání, která by byla založena na lidských právech a zaměřena na oběti, a to v souladu s nedávnou reformou VI. knihy Kodexu kanonického práva, která trestný čin zneužívání označuje jako porušení důstojnosti osoby. Text dokumentuje rizika a pokrok v úsilí církve o ochranu nezletilých. Mezi potřebami, které dokument uvádí, je lepší podpora přístupu obětí k informacím, aby se zabránilo vzniku nových traumat. „Měla by být navržena opatření, která by zaručila právo každého jednotlivce na veškeré informace, které se ho týkají“, a to vždy ‚v souladu se zákony a požadavky na ochranu údajů‘, uvádí se v textu. Znovu je zdůrazněna potřeba „konsolidovat a vyjasnit kompetence jednotlivých dikasterií římské kurie, aby bylo zaručeno účinné, včasné a důsledné řešení případů zneužívání předložených Svatému stolci“. Zpráva dále navrhuje, aby byly zjednodušeny postupy - „v odůvodněných případech“ - pro rezignaci nebo odvolání osob na odpovědných pozicích.Druhá část výroční zprávy se zaměřuje na místní církve a je zde uvedena analýza řady církevních institucí. Za prvé komise uznává, že je důležité doprovázet vedoucí představitele místních církví v jejich odpovědnosti za prevenci a reakci na zneužívání. Dále se zpráva zaměřuje na „standardizovanou výměnu údajů“ s místními biskupy a řeholními představenými. Popisuje zásady a postupy v zapojení biskupů, které by měly probíhat prostřednictvím procesu ad limina (povinná návštěva biskupa jednou za pět let v Římě, kde uctí hroby sv. Petra a Pavla a podá papeži zprávu o náboženském a mravním stavu své diecéze) na zvláštní žádost biskupské konference nebo jedné z regionálních skupin komise.Komise ve své analýze místních církví konstatuje, že „zatímco některé církevní instituce a úřady vykazují jasné odhodlání k ochraně, jiné jsou teprve na začátku přebírání institucionální odpovědnosti“ vůči zneužívání. V některých případech komise shledává „znepokojivý nedostatek struktur pro podávání zpráv a doprovodných služeb“ pro oběti, jak požaduje Motu proprio Vos estis lux mundi. Údaje, které Komise shromáždila v rámci kontinentálních regionů, rovněž vykazují určitou nerovnováhu. Zatímco na jedné straně některé oblasti Ameriky, Evropy a Oceánie těží ze „značných prostředků, které jsou k dispozici na ochranu“, podstatná část Střední a Jižní Ameriky, Afriky a Asie má „málo prostředků specificky určených“. Papežská komise proto považuje za nezbytné zvýšit solidaritu mezi biskupskými konferencemi jednotlivých regionů, mobilizovat zdroje k dosažení univerzálních standardů ochrany, zřídit centra pro ohlašování a pomoc obětem a rozvíjet skutečnou kulturu ochrany.Ve třetím oddíle se pozornost zaměřuje na římskou kurii, která by mohla představovat jakési centrum sdílení osvědčených postupů v oblasti ochrany pro ostatní místní církve: „Církev,“ uvádí zpráva, „při plnění svého poslání podporovat lidská práva v širší společnosti aktivně vstupuje do styku s řadou skupin obyvatelstva, kterým musí zaručit odpovídající standardy ochrany."Zpráva si klade za cíl podporovat společnou vizi a shromažďovat spolehlivé informace, a tím napomáhat stále větší transparentnosti postupů a právní praxe římské kurie ve vztahu k případům zneužívání. Poukazuje se na to, že disciplinární sekce Dikasteria pro nauku víry veřejně sdílí omezené statistické informace o své činnosti, a autoři zprávy proto žádají o přístup k dalším informacím. Zdroj: Vatican News, anglická sekce, redakčně upraveno

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
Tanec a naděje v Kristu – pilíře letošního BISCUPu v ostravsko-opavské diecézi

Publikováno: 25. 11. v 7:00, zdroj Diecéze ostravsko - opavská

Dějištěm BISCUPu – tedy diecézního setkání mládeže v ostravsko-opavské diecézi se stala sportovní hala v Návsí, nedaleká základní škola a na chvíli také jablunkovský farní kostel. Už úvodní večer v pátek ukázal, že tento ročník bude opravdu hodně taneční, a to díky choreografii na chytlavou melodii chválové písně Praise (Chválím). Ta během víkendu zněla hned několikrát. A radost z tance na pódiu i pod ním tak přesně odpovídala mottu setkání: „Ti, kteří doufají v Pána, poběží a neunaví se,“ kterou papež František vybral z proroka Izaiáše.Bůh má vždy náhradní řešeníO námaze, únavě a odpočinku byla řeč o víkendu hned několikrát. Kromě katechezí také při sobotní večerní talk show s biskupským vikářem P. Danielem Víchou a Natálií Sýkorovou – koordinátorkou Celostátního setkání mládeže 2026 v Ostravě. „Pro mě osobně je jedním z receptů proti únavě, že mohu žít s Kristem ve svátostech. Jsem z Generace Z, takže v čase fyzické únavy samozřejmě ráda koukám na seriály nebo filmy. I slavení mše svaté mi ale pomáhá se uklidnit, ztišit,“ svědčila Natálie, která se ohlížela také za týmáckou službou ve Staré Vsi nad Ondřejnicí. P. Daniel Vícha mluvil o chvílích, kdy neví v životě kudy dál. „Bůh chce, aby každý z nás byl šťastný. Má pro nás vždy náhradní řešení, i když něco pokazíme. Můžeme si to představit jako dobrou GPS, která nám neřekne, ať se otočíme zpět, ale propočítá náhradní cestu. Pokud má Pán Bůh řešení a já ne, je dobré přijít za Tím, kdo řešení má. Pro mě je velkou útěchou, že Bůh ví, jak to dopadne,“ podotkl biskupský vikář.Pijete energy drinky?O tom, kde čerpat novou sílu a naději, mluvil při sobotní mši svaté také biskup Martin David. „Pijete energy drinky?“ zeptal se mladých na začátku promluvy. Mnozí se přihlásili a biskup pokračoval: „Je pozoruhodné, že motto našeho setkání hovoří o lidech, kteří běží a neunaví se. Takovouto výdrž jim nedává žádný energeticky nápoj ale naděje.“ Větší či menší naděje potřebujeme každý den – například, že ráno přijede autobus. „Ale potřebujeme i naději daleko větší: aby náš život dával smysl, aby měl nějaký cíl,“ podotkl biskup a poukázal na evangelium o cestě do Emauz, kde Ježíš předá učedníkům tolik síly a naděje, že se ještě ten večer vydají na tříhodinovou cestu zpět. „Máme stejnou možnost jako emauzští učedníci nebo bl. Carlo Acutis – poznávat Krista v eucharistii, setkávat se s ním, protože on nám dává naději,“ odkázal biskup Martin na Krista – zdroj naděje, která jediná na rozdíl od reklamního hesla energetických nápojů dává křídla.Chválit Pána ve ztišeníA mladí v anketě pro diecézní média vyzdvihovali mezi nejdůležitějšími momenty BISCUPu také čas setkání s Bohem ve svátostech: „Mezi hlavní momenty určitě patří dnešní mše svatá. V jablunkovském kostele jsem poznal, kolik nás tu skutečně je. Během dne jsme byli roztříštění na různých místech. Ale v kostele jsme mohli Pána chválit společně ve ztišení,“ podotýká Jakub z Tiché. Markéta z Ostravy-Třebovic si pochvaluje sobotní ranní katechezi. „Přemýšleli jsme, jak si udržet vztah s Pánem a kněz nám nabídl tři základní věci – každé ráno se pomodlit, chodit ke svátosti smíření a děkovat Bohu při mši svaté,“ shrnuje.Kryštof z Novojičínska je vděčný za komunitu, která se na BISCUPu sešla. „Jsem nadšený, že jsme se po obědě s pár lidmi sešli u kytar a klavíru. Vlastně jsme uspořádali malé chvály a připojili se další lidé. Jsem rád, že si umíme program okořenit o vlastní nápady,“ míní Kryštof. A setkání bezpochyby okořenil i sníh, který napadl na BISCUP již potřetí v řadě: „Odpoledne jsme s kamarádkama postavily sněhuláky a ozdobily ho vestou pořadatelského týmu,“ směje se Natalia z Horní Lomné. Hlavní impuls si odnáší ze společenství, které v Návsí zažila: „Je pro mě silné prožít, že jako mladí jdeme jedním směrem – za Bohem,“ uzavírá.

Světový den mládeže: Poutníci naděje

Publikováno: 24. 11. v 12:29, zdroj cirkev.cz

Papež František se obrací k mladým lidem slovy plnými povzbuzení: „Drazí přátelé, právě dnes Pán otevírá cestu i vám, abyste po ní kráčeli s radostí a nadějí.“ Připomíná, že náš život je pouť, na níž se nevyhnutelně setkáme s únavou i krizemi. Ty však nejsou důvodem k zastavení, ale výzvou, abychom pokračovali s důvěrou v Boha, který nás na cestě provází. Svatý otec upozorňuje na nebezpečí nudy a apatie, které mohou vést k pocitu prázdnoty. Řešením je naděje – dar od Boha, který dává smysl našemu úsilí a ukazuje směr. Jak píše papež: „Naděje překonává každou únavu, krizi a úzkost. Pokud existuje krásný cíl, stojí za to jít, snášet překážky a čelit únavě.“František vyzývá mladé lidi, aby znovu objevili dar eucharistie, kterou nazývá „dálnicí do nebe“. Připomíná příklad blahoslaveného Carla Acutise, jenž eucharistii považoval za nejdůležitější schůzku každého dne. „S Kristem po boku můžeme kráčet bez únavy, protože On kráčí s námi,“ dodává papež. V poselství zaznívá i výzva stát se poutníky naděje, nikoliv pouhými turisty, kteří procházejí životem povrchně. „Poutník se plně ponoří do míst, která potkává, a nechá je promlouvat,“ vysvětluje papež. Tato poutní cesta má být vnitřní proměnou, kdy každý objevuje Boží přítomnost a smysl života. Svatý otec také povzbuzuje mladé lidi, aby byli „neúnavnými misionáři radosti“, kteří svým přístupem a činy šíří naději mezi vrstevníky. Připomíná, že „třeba jen úsměv, gesto přátelství nebo upřímné naslouchání může být plodným semenem naděje“.Na závěr papež František svěřuje mládež pod ochranu Panny Marie a povzbuzuje je, aby i v těžkostech zůstávali poutníky naděje a lásky. Světový den mládeže tak není jen oslavou, ale příležitostí vykročit na cestu, která vede k hlubšímu spojení s Bohem a k proměně světa.V tento den se také ve svatopetrské bazilice v Římě v rámci bohoslužby uskuteční slavnostní předání symbolů Světových dnů mládeže – dřevěného kříže a ikony Boží Matky – mladým z Jižní Koreje, která bude hostit další světové setkání mládeže v roce 2027. Zdroj: Poselství Papeže Františka

Papež zřídil nový papežský výbor pro Světový den dětí

Publikováno: 21. 11. v 9:51, zdroj cirkev.cz

Předseda nově vzniklého vatikánského orgánu, františkán P. Enzo Fortunato, koordinoval první Světový den dětí, který se konal 25. a 26. května 2024, a je zároveň vedoucím komunikace Vatikánské baziliky. Příští Světový den dětí je naplánován na říjen 2026. V příštím roce se také u příležitosti Jubilea naděje uskuteční setkání rodin, dětí, prarodičů a starších lidí, a to od 30. května do 1. června. Světové setkání o právech dětí s názvem „Milujme a chraňme je“, které se bude konat 3. února 2025 ve Vatikánu za účasti odborníků a osobnosti z různých zemí, se bude zabývat nalezením nových způsobů záchrany a ochrany milionů dětí, které jsou zbaveny svých práv, žijí v nejistých podmínkách, jsou vykořisťovány a zneužívány nebo trpí dramatickými následky válek.Zdroj: Vatican News,  Vatican News, anglická sekce, redakčně upraveno

Mohlo by vás zajímat

image:Image To nejlepší pro jeho slávu

To nejlepší pro jeho slávu

Oswald Chambers

Nejznámější práce Oswalda Chamberse přináší soubor úvah, které jsou určeny ke každodennímu zamyšlení nad Božím slovem. Kniha je oblíbena pro autorův svěží styl i pro objevování starých i nových pokladů biblického poselství. „Pevně věřím, že Chambersovy úvahy budou uvítány všemi, kdo touží po důsledném následování Pána Ježíše Krista.“ (z předmluvy Otakara Vožeha)

image:Image Duchovní boj

Duchovní boj

Lorenzo Skupoli

Nehynoucí dílo křesťanské asketiky, jemuž se dostalo stovek vydání v nejrůznějších jazycích. Jasněji uspořádané než Kempenského Následování Krista a stručněji vyložené než Filothea sv. Františka Saleského kráčí střední cestou mezi oběma a společně tvoří trojici nejvýznamnějších návodů k úsilí o křesťanskou dokonalost. Sám sv. František Saleský, tázán, kdo je jeho duchovním vůdcem, vyndal z kapsy právě toto dílo se slovy: "Tato knížka je již od mého mládí po Bohu mým duchovním vůdcem a učitelem duchovního života." Po 20 let ji nosil vždy u sebe a každý den z ní četl.

image:Image Jezuitský návod na modlitbu

Jezuitský návod na modlitbu

James Martin

Jak můžeme najít Boha? Jak se můžeme modlit? A co se o Ježíšovi dozvídáme z příběhů Nového zákona? Jezuitský návod na modlitbu odpovídá praktickým způsobem na nejčastější otázky o modlitbě a meditaci. Na běžné exercicie musíte obvykle vyjet někam daleko. S Jezuitským návodem na modlitbu můžete duchovní obnovu prožít v soukromí svého domova. „Při všech svých snahách a modlitbách věřte, že Bůh, který vás stvořil, vás chce k sobě také přitahovat. Proto vám pomůže. Na své duchovní cestě máte společníka,“ ujišťuje čtenáře James Martin.

image:Image Panna Maria Sedmibolestná (Pieta), zlatá, 14 cm keramika

Panna Maria Sedmibolestná (Pieta), zlatá, 14 cm keramika

Keramická soška Panny Marie Sedmibolestné na klíně s tělem Krista po jeho snětí z kříže. V barvě zlaté. Skrze svátek Panny Marie Sedmibolestné si křesťané připomínají bolestné události, která prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem. Tento den je blízký především (ale nejen) všem matkám tohoto světa. Toho dne si totiž připomínáme starosti a obavy, které prožívala Maria jakožto Ježíšova Matka. S jejími těžkostmi se může ztotožnit každá žena, která přivedla na svět dítě. Ale připomínka jejích bolestí je povzbuzením a posilou pro každého z nás, který nese ve svém životě svůj kříž... Pod registrovanou ochrannou známkou Aureta Figural ručně vyrobený keramický výrobek, pozlacený 24 karátovým zlatem. Vyrobeno v České republice.

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou