Lupa
Obsah Obsah
Portál
Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Svatá brána na Lateránu uzavřena - blíží se konec Svatého roku

Publikováno: 27. 12. v 14:26, zdroj Vatican News

Uzavření Svatých bran v papežských bazilikách v Římě ohlašuje konec Svatého roku. 25. prosince se tento obřad již konal v bazilice Santa Maria Maggiore. Zítra je na řadě bazilika sv. Pavla za hradbami. Poslední Svatá brána bude uzavřena 6. ledna v bazilice sv. Petra. Provede to sám papež, a uzavře tak oficiálně oslavy Jubilejního roku. Bazilika sv. Jana Lateránského je katedrálou římské diecéze. Proto obřad uzavření Svaté brány v tomto chrámu jménem Svatého otce vedl papežský vikář pro Řím a arciprezbiter této baziliky kardinál Baldassare Reina. V homilii připomněl nesčetné zástupy poutníků, kteří v jubilejním roce putovali ulicemi Věčného města a procházeli Svatou bránou také v této Lateránské bazilice, aby se setkali se Spasitelem a zakusili Jeho milosrdenství. „Pro naši diecézi začíná nová éra,“ řekl kardinál Reina. „Spojme své modlitby a síly, abychom byli místem, které zjevuje přítomnost Pána, které svědčí o Jeho blízkosti, a staňme se blízcí jeden druhému, nezapomínejme na nikoho, tak jako to činí Dobrý pastýř.“

image:Image Náhled

Poselství Lva XIV. k setkání Taizé v Paříži: Hledejte Ježíše

Publikováno: 27. 12. v 14:15, zdroj Vatican News

Papež navazuje na téma listu, který pro letošní setkání napsal převor komunity Taizé bratr Matthew: Co hledáš? Lev XIV. zdůrazňuje, že se jde o zásadní otázku, která setrvává v srdci srdce každého člověka. Vyzývá proto mladé lidi, aby „se této otázky nebáli, ale nesli ji v modlitbě a tichu, s jistotou, že Kristus kráčí po jejich boku a nechává se najít těmi, kdo ho hledají upřímným srdcem”. Svatý otec také zmiňuje skutečnost, že letošní setkání se koná v Paříži, místě, kde bratr Roger před téměř 50 lety zahájil tato pravidelná setkání a vtiskl jim charakter „pouti důvěry po zemi“. Papež je rád, že se mladí lidé setkávají právě v tomto „městě s bohatém náboženským dědictvím, které po staletí formovalo jasné svědectví tolika svatých, kteří se - každý na svůj způsob - odvážili odpovědět na Kristovo volání“. Oceňuje také pohostinnost, kterou jim v těchto dnech prokazují obyvatelé Paříže a která – jak píše – je silným poselstvím celému světu. Papež také připomíná, že kontextem letošního setkání je končící Svatý rok a 1700. výročí Nicejského koncilu. Vyzývá mladé lidi, „aby se stali poutníky důvěry, strůjci pokoje a smíření, schopnými šířit kolem sebe pokornou a radostnou naději“. Poselství účastníkům evropského setkání mládeže podepsal papežovým jménem kardinál státní sekretář Pietro Parolin. V jeho závěru ujišťuje, že Svatý otec svěřuje všechny účastníky setkání “ stejně jako komunitu Taizé a její ekumenické poslání, ochraně Panny Marie a z celého srdce uděluje apoštolské požehnání“. Setkání v Paříži se bude probíhat od 28. prosince do 1. ledna. Zúčastní se ho 15 tisíc mladých Evropanů. Denně se budou scházet k modlitbě v 9 kostelech v centru Paříže.

image:Image Náhled

Papež k pronásledovaným křesťanům: Ať vás provází Štěpánova mírnost, odvaha a odpuštění

Publikováno: 27. 12. v 14:14, zdroj Vatican News

Mírnost, která neustupuje před násilím. Odvaha, která v utrpení vzhlíží k nebi a nachází dokonce sílu odpustit těm, kteří chtějí život brát. To je duchovní odkaz svatého Štěpána, prvního mučedníka víry v Krista, kterého si církev připomíná 26. prosince, ihned po radostné oslavě příchodu Spasitele na svět. K postavě prvomučedníka se papež Lev XIV. vrátil také v pozdravech věřících, kteří se shromáždili na Svatopetrském náměstí. Poté, co papež znovu popřál všem blízkým i vzdáleným vánoční „pokoj a pohodu“, prosil sv. Štěpána o přímluvu za všechny jednotlivce i společenství, „kteří trpí pro své křesťanské svědectví“. Jeho příklad mírnosti, odvahy a odpuštění ať provází všechny, kdo se v konfliktních situacích zasazují o dialog, smíření a mír. O znepokojivé každodenní situaci pronásledování křesťanských společenství se papež již vyjádřil v promluvě před modlitbou Anděl Páně 16. listopadu, kdy upozornil, že pronásledování se projevuje nejen fyzickým násilím, ale také slovy, tedy „lží a ideologickou manipulací“. Zejména když jsme utlačováni těmito fyzickými a morálními zly, jsme povoláni, abychom vydávali svědectví o pravdě, která zachraňuje svět, o spravedlnosti, která vysvobozuje národy z útlaku, o naději, která ukazuje všem cestu k pokoji. Přestože jsou na světě oblasti, kde jsou křesťané cílem explicitních represí a pronásledování, agrese vůči křesťanům sílí i západním demokratickém světě. Podle Evropského centra pro práva a spravedlnost (ECLJ) bylo v roce 2024 zaznamenáno 2211 útoků na křesťany, z toho 274 případů fyzického násilí. Nepřátelství vůči vyznavačům Krista nabývá různých podob: vandalismus, žhářství, profanace, diskriminace. Zpráva také odhaluje časté podhodnocování počtu nahlášených případů a nedostatečnou reakci veřejných institucí. Zpráva citovaná Famille Chrétienne poukazuje na rozmanitost protikřesťanských trestných činů: vandalismus (50 % případů), žhářství (15 %), profanace (13 %), krádeže (5,5 %), zastrašování (4 %), fyzické útoky (7,5 %) a také vraždy a pokusy o vraždu (3 %). Mezi zeměmi, kde dochází k nejčastějším útokům na křesťany, zaujímá první místo Francie (770 případů). Za ní se umístily Velká Británie (502), Německo (337), Španělsko (91), Itálie (86) a Polsko (78). Zpráva připomíná, že ve Francii vydalo ministerstvo vnitra v roce 2024 varování v souvislosti s výraznými výzvami Islámského státu k „útokům na křesťany v Evropě”. Autoři zprávy rozdělují pachatele agrese do tří samostatných skupin. Za nejzávažnější akty agrese jsou zodpovědní radikální muslimové, kteří jednají pod vlivem džihádistické propagandy. Druhou skupinou jsou sekulární milice, které se nespokojují s obranou neutrality, ale usilují o eliminaci všech projevů křesťanství. Třetí skupinu pachatelů tvoří levicoví extremisté, kteří bojují proti křesťanství jako ztělesnění konzervatismu. „Ačkoli motivace těchto skupin jsou různé, všechny svým způsobem přispívají k nárůstu nepřátelství vůči křesťanům,” čteme ve zprávě. Evropské centrum pro práva a spravedlnost také poukazuje na všeobecné podceňování protikřesťanských aktů agrese. Veřejné orgány tento jev často neberou v úvahu. V Německu se například zaznamenávají pouze útoky s politickou motivací, zatímco mnoho trestných činů protikřesťanského charakteru je opomíjeno. -

image:Image Náhled

Svatý Jan Evangelista, miláček Páně

Publikováno: 27. 12. v 9:30, zdroj cirkev.cz

Jan byl tím, kdo na žádost samotného Ježíše přijal Pannu Marii do svého domu a koho považujeme za patrona teologů a spisovatelů. Jan byl Žid z Galileje, syn Zebedeův a bratr Jakuba Staršího, s nímž pracoval jako rybář.Jan byl jediný z Dvanácti, kdo byl na Kalvárii u paty kříže a držel ruku Panny Marie (J 19,26-27). Tam mu Ježíš dal svou Matku a požádal učedníka, aby se o ni postaral. Proto Písmo říká: „Vzal ji do svého domu“. Jan byl tím, komu byla Matka Boží svěřena do péče, aby ji ctil, sloužil jí a staral se o ni stejně jako Ježíš.Když v neděli přišla zpráva, že Ježíšův hrob je prázdný, vyběhl Jan s Petrem ven, protože si mysleli, že Mistrovo tělo někdo ukradl. Když dorazili na místo, hrob byl prázdný, říká evangelium, pak „viděli a uvěřili“ (srov. J 20,1-10). Když se později Zmrtvýchvstalý Ježíš zjevil učedníkům u Galilejského jezera, Petr se zeptal na Janovu budoucnost a Pán odpověděl: „Když chci, aby zůstal, dokud nepřijdu, co je vám po tom? Ty pojď za mnou“ (J 21,23). Písmo říká, že kvůli této odpovědi se rozšířila fáma, že Jan nezemře, což sám apoštol popřel tím, že uvedl, že Pán nikdy neřekl: „Nezemře“.Svatý Jan je autorem několika novozákonních textů: jednoho ze čtyř evangelií, knihy Zjevení a tří listů. Na rozdíl od ostatních apoštolů, kteří položili svůj život mučednickou smrtí, svatý Jan zemřel pokojně v Efezu kolem roku 100 n. l. ve věku 94 let, jak uvádí svědectví svatého Epifania.Zdroj: Aciprensa

image:Image Náhled

Lev XIV.: Křesťan nemá nepřátele, vidí v druhých děti Boží

Publikováno: 26. 12. v 17:51, zdroj Vatican News

Promluva papeže Lva XIV. před modlitbou Anděl Páně Drazí bratři a sestry, dobrý den! Dnes slavíme „narození“ svatého Štěpána, jak říkávaly první generace křesťanů, v přesvědčení, že člověk se nerodí jenom jednou. Mučednictví je zrozením pro nebe: pohled víry totiž ani ve smrti nevidí už jenom temnotu. Přicházíme na svět, aniž bychom o tom rozhodovali, potom však procházíme mnoha zkušenostmi, v nichž jsme stále více vědomě vyzýváni, abychom „vyšli na světlo“, abychom si volili světlo. Příběh ze Skutků apoštolských svědčí o tom, že ti, kdo viděli, jak Štěpána jde vstříc mučednictví, byli překvapeni světlem jeho tváře a jeho slov. Je psáno: „Všichni, kdo seděli ve veleradě, upřeně se na něho podívali a viděli, že se jeho tvář podobá tváři“ (Sk 6, 15). Je to tvář těch, kdo nezůstávají lhostejní k dějinám, ale přistupují k nim s láskou. Všechno, co Štěpán dělá a říká, odráží božskou lásku zjevenou v Ježíši – Světlo, které září v naší temnotě. Drazí, narození Božího Syna do našeho světa nás povolává k životu Božích dětí, k němuž jsme přitahováni tím, co již v betlémské noci zakusili pokorní lidé, jako Marie, Josef a pastýři. Krása Ježíše a těch, kteří žijí jako on, je však také krásou odmítanou: právě jeho přitažlivá síla od samého počátku vyvolávala reakci těch, kdo se bojí o svou moc, těch, jejichž nespravedlnost byla odhalena dobrotou, jež zjevuje úmysly srdcí (srov. Lk 2, 35). Žádná moc však dodnes nebyla schopna podrobit si Boží dílo. Všude na světě jsou lidé, kteří se rozhodují pro spravedlnost, i když to něco stojí, kteří dávají přednost pokoji před vlastním strachem, kteří slouží chudým a nikoli sami sobě. Tehdy vyklíčí naděje a je důvod k oslavám – všemu navzdory. V situaci nejistoty a utrpení současného světa by se radost mohla jevit jako nemožná. Ti, kdo dnes věří v mír a zvolili odzbrojenou cestu Ježíše a mučedníků, jsou často terčem posměchu, vyloučeni z veřejné debaty a nezřídka obviňováni z toho, že podporují protivníky a nepřátele. Křesťan však nemá nepřátele, má bratry a sestry, kteří jimi zůstávají, i když to není pochopeno. Tajemství Vánoc nám přináší tuto radost: radost z vytrvalosti těch, kdo v bratrství již žijí, těch, kdo již rozpoznávají kolem sebe, dokonce i ve svých protivnících, nesmazatelnou důstojnost dcer a synů Božích. Proto Štěpán zemřel s odpuštěním na rtech, stejně jako Ježíš: díky síle, která je pravdivější než síla zbraní. Je to síla nezištná, jež je přítomná ve všech srdcích a která se aktivuje a neodolatelně šíří, když začneme pohlížet na svého bližního jinak, když mu věnujeme pozornost a uznání. Ano, to je znovuzrození, to je nový příchod na svět, to jsou naše Vánoce! Prosme nyní Marii a rozjímejme o ní, požehnané mezi ženami, které slouží životu a staví se proti aroganci a nedůvěře. Ať nás Maria uvede do své radosti – radosti, která rozptyluje veškerý strach a veškerá nebezpečí, jako když na slunci tají sněhy. Překlad - jb - 

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Třetí fáze Synody o synodalitě očima teologa

Publikováno: 19. 11. v 10:24, zdroj cirkev.cz

Přednášejícím je Mons. Piero Coda, významný italský teolog, generální sekretář Mezinárodní teologické komise, poradce Generálního sekretariátu synody. Jeho přednáška nese název „Třetí fáze synodálního procesu: Realizace a implementace v místních církvích“ a bude na ni navazovat dialog.Mons. Piero Coda přijíždí do Olomouce v rámci Mezinárodní teologické konference TRIERTIUM: Trinitarian Synthesis of Wisdom, která se uskuteční od 3. do 5. prosince 2025. Podrobné informace o konferenci naleznete na oficiálních stránkách: www.triertium.cz

Synoda: Zveřejněny průběžné zprávy studijních skupin

Publikováno: 18. 11. v 12:56, zdroj Vatican News

Prozatímní zprávy, ve kterých skupiny shrnují dosavadní stav svého zkoumání otázek, vyvstaly během dvou zasedání Synody o synodalitě. Jedná se o další krok po předložení prvních zpráv během druhého zasedání shromáždění v říjnu 2024. Dvě nové skupiny Témata jsou různorodá: od misie v digitálním světě po pastorační službu a roli žen v církvi; od vztahů mezi východními katolickými církvemi a latinskou církví po roli nunciů a volbu biskupů; od ekumenismu po „kontroverzní“ věroučné otázky – označované jako „nově vyvstávající“ otázky – jako je násilí na ženách v kontextu války. Spolu se zprávami byly poprvé představeny také příspěvky Komise pro kanonické právo a SECAM (Symposium biskupských konferencí Afriky a Madagaskaru) o problému polygamie, nebo příspěvek Skupiny pro liturgii v synodální perspektivě. Ta je jednou ze dvou nových skupin, které si přál papež Lev XIV. ve světle závěrečného dokumentu a které zahájily práci na konci července 2025. Druhá skupina se stále formuje a zabývá se stanovami biskupských konferencí, církevních shromáždění a zvláštních rad. Prodloužení lhůty pro předložení závěrečných zpráv Všechny skupiny byly požádány, aby předložily své úvahy papeži do konce června 2025. Smrt Františka, volba papeže Lva a časová náročnost si vyžádaly prodloužení lhůty. V červenci loňského roku Lev XIV. prodloužení schválil a požádal, aby mu byly závěrečné zprávy předloženy do 31. prosince 2025. „Některé skupiny již svou práci téměř dokončily, zatímco jiné v ní budou pokračovat i v následujících měsících,“ píše kardinál Mario Grech, generální sekretář synody, v doprovodné poznámce. Vztahy s východními církvemi První zpráva, věnovaná vztahům mezi východními katolickými církvemi a latinskou církví, byla připravena studijní skupinou označenou číslem jedna, jejíž členové byli vybráni Dikasteriem pro východní církve. Práce této skupiny se rozvíjela na základě dotazníku s 25 otázkami, „návrhů a podnětů“ formulovaných Radou katolických patriarchů Blízkého východu a konzultací o „tématech společného zájmu“. První skupina se soustředila výhradně na pastorační péči o východní věřící v diaspoře, kde nemají hierarchii. Mezi tématy, která tato skupina hodlá rozvíjet, je případná revize norem východního kanonického práva. Volání chudých a země Čtyři ženy a tři muži, včetně řeholníků a laiků z pěti kontinentů, pracovali ve druhé studijní skupině na tématu „volání chudých a země“. Členové této skupiny kontaktovali řadu aktivistických sítí a místních církví, uspořádali několik setkání na Zoomu a ve zprávě, která byla dosud vypracována, shromáždili návrhy biskupů, teologů a pastoračních pracovníků. Skupina také shromáždila více než 200 příspěvků od ženských řeholních institutů a vedla dialog s Úřadem pro osoby se zdravotním postižením Australské biskupské konference o účasti osob se zdravotním postižením na životě církve. Závěrečná zpráva se v současné době připravuje; mezitím se každý člen skupiny v rámci této „zpětné vazby“ zavázal „zapojit se do spolupráce s lidmi z komunit pro ty, kdo jsou na jeho kontinentu chudí nebo marginalizovaní“. Misie v digitálním prostředí V reakci na výzvu Synody o synodalitě se třetí studijní skupina zabývala otázkou misie církve v digitálním prostředí. Konzultovala přitom představitele Svatého stolce, teology, odborníky v oblasti komunikace i akademiky. Zkontaktovala se také s 84 úřady pro komunikaci biskupských konferencí, koordinovaných Dikasteriem pro komunikaci. Byla také zahájena iniciativa „Církev vám naslouchá“, která představuje zkušenosti s digitálním doprovázením 1 618 digitálních misionářů z 67 zemí určené mladým lidem a lidem na okraji společnosti. Důležitý byl také dialog s Papežskou komisí pro ochranu nezletilých, jejíž členové zdůraznili etické otázky a otázky ochrany nezletilých v digitálním kontextu. V rámci skupiny vznikly tři tematické pracovní sekce, které sdružují vědce, pastorační odborníky, digitální tvůrce a mladé lidi do 35 let z celého světa. V současné době se pracuje na závěrečné zprávě, která bude aktualizována na základě závěrů, které vyplynuly z Jubilea katolických influencerů. Revize Ratio o kněžské formaci Zpráva čtvrté studijní skupiny je věnována Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis, dokumentu o kněžské formaci z roku 2016. Perspektivou je synodální revize Ratio, jakkoli se bere v úvahu, že Ratio je „nedávný dokument, který je stále v procesu přijímání“ a který „již zavedl významné inovace související se synodálním a misijním rozměrem církve“. V současné době se připravují Ratio Nationalis (některé již byly potvrzeny Dikasteriem pro klérus, jiné se teprve připravují); proto se v současné době nezdá být vhodné provádět kompletní revizi Ratio. Zároveň zpráva čtvrté skupiny upozorňuje, že dnes existuje „řada potřeb“, které nelze ignorovat. Mezi nimi je potřeba formace „hlouběji zakořeněné v žité zkušenosti Božího lidu“, „společné formační momenty zahrnující laiky, zasvěcené osoby, vysvěcené kněze a seminaristy“ a větší účast žen a rodin na formaci vysvěcených kněží. To vše vede ke zvážení možnosti vypracovat předběžný dokument k Ratio Fundamentalis. Ten by měl zohlednit také „důležité podněty“ účastníků synody od října 2024, včetně výzev sociálních sítí a umělé inteligence a konfigurace seminářů. Účast žen na životě církve V souladu s pokyny generálního sekretariátu synody pokračuje Dikasterium pro nauku víry – jehož zástupci zasedají v páté skupině – v přípravě závěrečné zprávy na konkrétní téma „účast žen na životě a vedení církve“. Dikasterium shromáždilo a vyhodnotilo „obrovské množství“ materiálů a „aktivně vyzvalo k příspěvkům řadu žen, které se již významně podílejí na poslání a vedení církve“. Konkrétněji řečeno, závěrečná zpráva bude obsahovat shrnutí hlavních zjištění a názorů na téma role žen, jakož i přílohu s katalogem „podstatného materiálu“, který dikasterium obdrželo, rozděleného do sedmi částí, které zahrnují svědectví žen, které se podílejí na vedení církve nebo pracují v Římské kurii; kritické napětí v otázce klerikalismu a mužského šovinismu; a příspěvek papeže Františka a papeže Lva XIV. o roli žen v církvi. První návrh zprávy byl projednán s konzultanty dikasteria již v červenci 2025. Jejich příspěvek bude použit také v druhé části. Pokud jde o otázku diakonátu žen, kterou papež František „znovu aktivoval“ zřízením druhé studijní komise pro jáhenství žen, prozatímní zpráva vysvětluje, že „všechny synodální příspěvky týkající se tohoto tématu byly předány k posouzení této komisi “. „Dikasterium očekává, že v nadcházejících měsících předloží konečný výsledek své práce.“ Vztahy mezi biskupy, zasvěceným životem a církevními sdruženími Práce šesté studijní skupiny byla rozdělena do tří tematických podskupin, které analyzovaly vztahy mezi biskupy a zasvěcenými osobami, spolupráci mezi biskupskými konferencemi a konferencemi vyšších představených a vztahy mezi církevními sdruženími a místními církvemi. Biskupové, zasvěcení muži a ženy, laici a laické ženy z různých geografických oblastí si vyměnili názory na základě magisteria a přímých zkušeností. Po dialozích, rozhovorech, dotaznících a diskusích vypracovaly podskupiny souhrnnou zprávu a přistoupily k vypracování závěrečné zprávy. V této poslední fázi budou vyslechnuty také Unie vyšších řeholních představených (UISG a USG) a příslušná dikasteria. Biskup a jeho služba Kritéria pro výběr kandidátů na biskupský úřad za účasti biskupů daného území a věřících; počáteční a trvalá formace biskupů; soudní funkce pastýře; povaha a průběh návštěv ad limina: to jsou otázky, kterými se zabývala sedmá studijní skupina, která v posledních měsících vyslechla asi 200 lidí. Tým se scházel každý měsíc od konce druhého zasedání synody. Pokud jde o výběr kandidátů na biskupský úřad, skupina získala od papeže Františka prostřednictvím tehdejšího kardinála Roberta Francise Prevosta, prefekta Dikasteria pro biskupy, „oprávnění prozkoumat důvěrné pokyny“ zaslané nunciaturám ohledně “postupu při jmenování biskupů na území spadajících pod jurisdikci“ Dikasteria pro biskupy a Dikasteria pro evangelizaci. Během synody ve Vatikánu skupina konzultovala asi 80 lidí, kteří formulovali otázky a očekávání. Při jedné příležitosti byl „pozván odborník na výběr vedoucích pracovníků v mezinárodních společnostech, aby přednesl zprávu a předložil užitečné poznatky z postupů používaných v občanské společnosti“. Poté byli předsedové biskupských konferencí a papežští diplomaté požádáni o své názory prostřednictvím dotazníků. Písemně byli konzultováni také laici a laické ženy a bylo prozkoumáno asi 25 dobrovolných příspěvků zaslaných sekretariátu synody. Na základě této rozsáhlé konzultace skupina dosáhla konsensu ohledně určitých perspektiv, například podpory „větších investic do formace Božího lidu“ a „výraznějšího zapojení“ biskupů v místních církvích. Úloha nunciů Osmá studijní skupina měla za úkol „prozkoumat, jak může služba papežských reprezentantů ... probíhat v misijnější a synodální perspektivě“. Výsledkem tohoto mandátu bylo mnoho setkání v sídle generálního sekretariátu synody v Římě nebo prostřednictvím aplikace Zoom. Nejprve bylo svoláno zvláštní setkání s předsedy biskupských konferencí přítomnými na synodě v říjnu 2024. Z 61 přítomných se jich zúčastnilo 45; ostatní měli osobní rozhovory s členy skupiny. Poté byl zorganizován webinář s nuncii z celého světa, aby se diskutovalo o synodalitě (87 účastníků). Předsedům biskupských konferencí byl odeslán dopis podepsaný kardinálem Grechem a kardinálem Oswaldem Graciasem, emeritním arcibiskupem Bombaje (Indie), ve kterém byli vyzváni, aby předložili návrhy týkající se služby nunciů. Další dopis byl zaslán samotným diplomatům s výzvou, aby předložili své připomínky a návrhy. V obou případech byly reakce pozitivní a velmi cenné. Současná fáze je proto věnována vypracování, analýze a sdílení obsahu s členy studijní skupiny. Vzhledem ke geografickým vzdálenostem to bude nějakou dobu trvat, ale očekává se, že závěrečná zpráva bude předložena do konce prosince 2025. Mezi oblasti zájmu patří: výběrové řízení kandidátů pro akademii a jejich formace; pomoc členům diplomatické služby v prvních letech služby; regionální setkání nunciů; a péče po odchodu do důchodu. Kontroverzní věroučné, pastorační a etické otázky „Proměna myšlení a transformace praxe v kontextuální věrnosti evangeliu Ježíše“ byla výchozím bodem pro práci deváté studijní skupiny,  věnované kontroverzním věroučným, pastoračním a etickým otázkám. Zabývala se také otázkami považovanými spíše za “nově vyvstávající” než kontroverzní, jako jsou „homosexualita, konflikty a nenásilné praktikování evangelia, nebo násilí na ženách v situacích ozbrojených konfliktů“. Zpráva upřesňuje, že cílem není „poskytnout řešení, která se vztahují na všechny případy, ale spíše nabídnout referenční kritéria“. Horizontem je „princip pastorality“, tj. logika, podle níž „nelze hlásat Boží evangelium, aniž by se uznávala a podporovala subjektivita druhého, spolu s postojem pohostinnosti a odpovědnosti vůči partnerovi v dialogu“. Ekumenická cesta Synodalita a jednota křesťanů jsou dvě vzájemně související témata. Na základě tohoto principu desátá skupina zkoumala plody ekumenické cesty s odkazem na tři otázky: synodalita a petrinský primát; eucharistická pohostinnost, se zvláštním zřetelem na mezikonfesní páry a rodiny; fenomén „nenáboženských“ společenství a křesťansky inspirovaných „obnovných“ hnutí. Po vypracování teologického a pastoračního rámce probíhají konzultace s Dikasteriem pro podporu křesťanské jednoty, s ekumenickými komunitami, jako jsou Taizé, Chemin Neuf, Fokolare, a s teology z různých kontinentů. Cílem je vypracovat „praktické pokyny pro místní církve, které přispějí jak k synodálnímu formování katolické církve, tak k pokroku ekumenické cesty k plné viditelné jednotě“. Liturgie v synodální perspektivě Další studijní skupina – pověřená, jak již bylo zmíněno, papežem – se zabývá liturgií a poprvé představuje svou práci. Pod koordinací Dikasteria pro bohoslužbu a ve spolupráci s Generálním sekretariátem synody bude tým plnit svůj mandát vycházející z reflexe o souvislosti mezi eucharistickou slavností a synodálním misijním životem církve. Mezi tématy, která se zvažují, je i to, jak podpořit „zejména uznání role žen, zejména tam, kde nadále trpí různými formami diskriminace, a to i prostřednictvím zdůraznění biblických svědectví o roli žen v dějinách spásy v liturgických lekcionářích“. Komise pro kanonické právo Kromě prozatímních zpráv deseti studijních skupin existuje také zpráva Komise pro kanonické právo, která byla zřízena během prvního zasedání synody v roce 2023. Od té doby se komise sešla osmkrát a zabývala se tématy laiků/žen, biskupských konferencí/zvláštních rad a participativních orgánů. Komise vyhodnocuje možnost revize současné legislativy. Polygamie V otázce polygamie zřídila africká církev v rámci SECAM skupinu odborníků. Dvanáct specialistů z ostrovů a regionů, odborníků na kanonické právo, antropologii, biblická studia a pastorační péči, uvažuje o tom, jak „podporovat teologické a pastorační rozlišování ohledně polygamie a doprovázet osoby v polygamních svazcích, které přicházejí k víře“. Metodika je artikulována ve třech fázích: „naslouchání, ocenění a zapojení“. Ústřední otázky znějí: „Jaká pastorační péče je podle evangelia vhodná pro osoby žijící v polygamních vztazích? Jaké pastorační iniciativy mohou křesťany podpořit v přijetí monogamního manželství?“ Skupina také vypracovala předběžný dokument, který byl předložen Dikasteriu pro nauku víry, které poskytlo „povzbuzující zpětnou vazbu“ spolu s „konkrétními připomínkami, které je třeba řešit“. Text proto prochází další revizí, a z tohoto důvodu nebyl zaslán národním biskupským konferencím. Byl však představen a projednán biskupy a teology během plenárního zasedání SECAM v Kigali (Rwanda) loni v létě.Redakčně upraveno

Představitelé Vatikánu a německého episkopátu diskutovali o Synodální cestě

Publikováno: 13. 11. v 15:50, zdroj Vatican News

Zástupci římské kurie a německé biskupské konference se sešli 12. listopadu, aby pokračovali v dialogu dohodnutém během návštěvy německých biskupů „ad limina apostolorum“ v listopadu 2022.  Společné prohlášení mluví o upřímné a konstruktivní atmosféře rozhovorů. Předchozí setkání se konala 26. července 2023, 22. března 2024 a 28. června 2024. Za římskou kurii byli přítomni kardinálové Victor Fernandéz, Kurt Koch, Pietro Parolin a Arthur Roche a arcibiskup Filippo Iannone O.Carm. Konferenci německých biskupů zastupovali biskupové Stephan Ackermann, Georg Bätzing, Bertram Meier a Franz-Josef Overbeck, a dále generální sekretářka Konference německých biskupů dr. Beate Gilles a mluvčí Konference německých biskupů dr. Matthias Kopp. Biskup Stefan Oster se setkání zúčastnil jako host.

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Pouť Modliteb za nejmenší 27. prosince 2025 v Praze s biskupem Antonínem Baslerem

Publikováno: 16. 12. v 11:26, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Smírná pouť za nenarozené děti, jejich rodiče a lékaře se letos bude konat v sobotu 27. prosince 2025 v Praze. Pouť začne v 11.00 mší svatou v kostele Panny Marie Vítězné – u Pražského Jezulátka v Karmelitské ulici. Mši svatou za nenarozené děti ze svátku svatých Betlémských dětí, mučedníků, celebruje olomoucký pomocný biskup Antonín Basler.„Rád bych všechny pozval k Pražskému Jezulátku na pouť, kterou pořádá společenství Modliteb za nejmenší,“ uvádí biskup Basler a vysvětluje smysl smírné pouti: „Zcela určitě je třeba děkovat za vše, co se v ochraně těch nejmenších z nás podařilo a zároveň je třeba prosit o další pomoc i přinést nějakou zástupnou oběť i jménem těch, kteří dosud nepochopili, jak je každý lidský život vzácný.“Oběd pro nahlášené poutníky bude připraven u sester boromejek pod Petřínem. Odpoledne následují modlitební zastavení na Strahově u hrobu svatého Norberta, patrona těhotných žen, a v Loretánské kapli na Loretánském náměstí.Prosíme co nejdříve o nahlášení počtu účastníků na info@hnutiprozivot.cz nebo na 603 976 231.Smírná pouť za nenarozené děti, jejich rodiče a lékaře je pořádaná v rámci Modliteb za nejmenší. Jedná se o společenství věřících, kteří se denně modlí za obnovení úcty k životu každého nenarozeného dítěte od okamžiku jeho početí, za odvahu pro rodiče dát svému nenarozenému dítěti šanci a za lékaře, aby se nebáli sloužit životu. Podrobné informace o Modlitbách za nejmenší jsou na modlitbyzanejmensi.cz.Zdroj: hnutiprozivot.cz

Arcibiskup Verny: Pokračujme na cestě pravdy a transparentnosti

Publikováno: 19. 11. v 19:57, zdroj Vatican News

Arcibiskup Verny připomněl nedávno publikovanou výroční zprávu Papežské komise pro ochranu nezletilých, která podle jeho slov „vyvolala nedorozumění v některých církevních prostředích“. Zvláště zdůraznil, že cílem zprávy není kritizovat či hodnotit jednotlivé místní církve, ale identifikovat mezery v systémech ochrany a nabídnout odborná řešení. „Nikdo nemůže tvrdit, že vždy jedná bez chyby. Ale všichni se snažíme minimalizovat škody a zajistit, aby se zneužívání už neopakovalo,“ uvedl. Podle arcibiskupa není možné vytvořit jeden univerzální model ochrany. Základem však musí být odvaha vidět pravdu, přiznat chyby a stavět budoucnost na prevenci a vzdělávání – jak v institucích církve, tak ve školách a rodinách. Arcibiskup Verny připomněl tři roky trvající spolupráci mezi Italskou biskupskou konferencí a Papežskou komisí. Tento projekt se podle něj stal „prostorem dialogu a společného postupu“, který inspiruje další církve na čtyřech kontinentech. „Jako v každé spolupráci se objevují neporozumění. Právě tehdy je ale důležité kráčet společně s opatrností, otevřeností a ochotou se navzájem učit,“ dodal. Mons. Verny se podělil také o silný zážitek ze setkání s oběťmi z Belgie. Mezi nimi byla symbolicky připravená prázdná židle – připomínka bratra jedné z obětí, který spáchal sebevraždu v důsledku zneužívání. „Ta židle představuje všechny, kteří už nemohou mluvit. Všechna naše práce musí vycházet z pohledu na tuto prázdnou židli,“ řekl Verny. Tajemník Komise, Mons. Alí Herrera, podrobněji vysvětlil metodologii výroční zprávy, která zahrnuje nejen sběr dat, ale také rozsáhlý dialog s biskupskými konferencemi a řeholními společenstvími. Do letošní zprávy přispěly 18 biskupských konferencí a dvě řeholní kongregace. Cílem zprávy není vytvářet žebříčky ani porovnávání. „Transparentnost přináší riziko nepochopení, ale stojí za to. Jen upřímná církev může být důvěryhodná,“ zdůraznil Mons. Herrera. Mons. Herrera ocenil úsilí italské církve, která vytvořila pětiletý plán ochrany nezletilých a každoročně organizuje den modlitby za oběti zneužívání. Tento krok byl podle něj v roce 2016 výslovně doporučen papežem Františkem, aby církev překonala strach a dokázala naslouchat těm, kteří v ní byli zraněni, a přijmout kroky k nápravě. Večer 19. listopadu se v bazilice Panny Marie Andělské v Assisi uskuteční modlitba nešpor, které bude předsedat arcibiskup Ivan Maffeis. Modlitba je věnována obětem a přeživším zneužívání.

Vatikán postupuje vpřed v definici „duchovního zneužívání“ v kanonickém právu

Publikováno: 23. 10. v 10:48, zdroj cirkev.cz

Pracovní skupinu, kterou společně řídí Dikasterium pro nauku víry (DDF) a Dikasterium pro legislativní texty, založil papež František v listopadu 2024. Jejím cílem je vyplnit jednu z nejpalčivějších mezer v církevním právu: určit, jak má být duchovní zneužívání – spojené s manipulací, nátlakem či zneužitím autority v náboženském kontextu – klasifikováno jako kanonický delikt.Arcibiskup Iannone, karmelitán a zkušený kanonista, byl původně jmenován předsedou právě jako prefekt Dikasteria pro legislativní texty. Po jeho přesunu do čela Dikasteria pro biskupy se objevily obavy, že práce skupiny bude narušena. Tyto obavy rozptýlil kardinál Víctor Manuel Fernández, prefekt DDF, který v komuniké ze 14. října požádal o potvrzení Iannoneho ve funkci „pro zachování kontinuity a dynamiky“. Papež Lev XIV. žádosti vyhověl.Rozhodnutí přichází v době, kdy pět soudců Vatikánského tribunálu začalo projednávat případ jezuity Marka Rupnika, obviněného z psychického i sexuálního zneužívání více žen. Tento skandál odhalil, jak ničivé mohou být formy duchovní manipulace, které však dosud kanonické právo nezná jako samostatně definovaný delikt.Právě tuto mezeru má nová pracovní skupina odstranit: jasně vymezit, co duchovní zneužívání je, jaké má mít kanonické tresty a v jakých vztazích autority může vznikat.Odborníci na církevní právo i teologii dlouhodobě upozorňují, že církev musí chránit nejen před fyzickým či sexuálním násilím, ale také před zneužitím svědomí a víry, které se může objevit ve vztazích duchovního doprovázení či poslušnosti.Pokud skupina dokončí svou práci včas, právě proces s Markem Rupnikem by se mohl stát prvním případem, kde bude nově definovaný zločin duchovního zneužívání použit. To by znamenalo zásadní posun v církevním právu i v kultuře zacházení s autoritou.Jak poznamenal jeden z římských kanonistů: „Výzvou není jen potrestat provinění, ale chránit to, co je posvátné ve vztahu věřícího a jeho pastýře. Definovat duchovní zneužívání znamená chránit důvěru jako takovou.“Zdroj: Zenit

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
Organizátoři festivalu UNITED odhalují plány na rok 2026: Téma i první interprety

Publikováno: 16. 12. v 11:26, zdroj Arcibiskupství olomoucké

První z chystaných událostí, UNITED city proběhne v sobotu 25. dubna 2026 v Kulturním domě Vltava v Českých Budějovicích. Pro návštěvníky bude přichystán pestrý program zahrnující koncerty, semináře, workshopy i duchovní službu v podobě poradenství a modliteb. Mezi potvrzenými hudebními interprety již figurují DJské duo Rojax a worshipová kapela ForHim.Festival UNITED se uskuteční ve Vsetíně od čtvrtka 20. srpna do soboty 22. srpna 2026. Nadcházející ročník ponese podtitul „Uprostřed“. Organizátoři jej vysvětlují slovy: „Uprostřed hluku a spěchu, uprostřed mých vnitřních bojů, uprostřed neklidného světa zní Ježíšovo ,pokoj vám‘. A je to pozvání k pokoji, který přichází uprostřed nejistoty, ne až po ní. Jak tento pokoj přijmout, žít a nést dál?“Ředitelka festivalu Daniela Hurtová k výběru tématu dodává: „Téma festivalu pečlivě vybírá poradní tým, který reaguje na aktuální potřeby mladých lidí. Vnitřní neklid, nevyrovnanost a napětí provází nejednoho člověka. Proto se chceme soustředit na téma Božího pokoje.”Na pódiu se představí kapely a interpreti jako ESPÉ – Godzone (SK), Heart of Worship, LiftUp, Martindom Worship (SK) či Jana Zibalová (SK). Nedílnou součástí programu budou také promluvy hlavních řečníků, mezi něž patří Daniel Skokan, Janette Oubrechtová, Tomáš Kadlec a Jan Patty Pavlíček.Aktuální informace o programu, pozvaných hostech i průběhu příprav jsou průběžně zveřejňovány na webu www.festivalunited.cz. Archiv nahrávek seminářů z minulých ročníků je dostupný ve festivalové mobilní aplikaci i na dalších podcastových platformách. Předprodej vstupenek byl spuštěn 2. prosince 2025 na oficiálních stránkách festivalu. K dispozici jsou rovněž vstupenky ve formě dárkového poukazu.

Jubileum mládeže získalo prestižní mezinárodní cenu

Publikováno: 11. 12. v 14:07, zdroj Vatican News

O udělení ceny informuje portál iubilaeum2025.va, který provozuje Dikasterium pro evangelizaci. „Mezi jubilejními událostmi, které každých 25 let shromažďují v Římě katolíky z celého světa, byl z hlediska radosti a návštěvnosti nejvýznamnější právě Jubilejní rok mládeže,” čteme. Oceněna byla mimo jiné infrastruktura připravená na pláni Tor Vergata, kde se konaly hlavní události za účasti Svatého otce – včetně inovativních audiovizuálních řešení. „Tento úspěch byl možný díky obrovské koordinační práci všech institucionálních subjektů – jako je Svatý stolec, společnost Giubileo 2025, mimořádný vládní komisař pro Jubileum 2025 a civilní obrana – a zapojených specialistů: více než 100 firem, více než 4 000 zaměstnanců, 3 000 dobrovolníků Civilní obrany, 500 dobrovolníků Svatého stolce a 1 000 úředníků působících v terénu,“ zdůrazňují vatikánští hostitelé. Na pódiu BEA se v kategoriích nejlepších kulturních událostí roku, velkých představení a nejlepších událostí organizovaných veřejnými institucemi objevily také další události Svatého roku.

Vlčí doupě a advent „Cestou Božích příslibů“: Dám ti odpočinout

Publikováno: 10. 12. v 14:20, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Kartičky si můžete objednat v e-shopu: vlcidoupe.cz/obchod. Děti mají možnost zapojit se do soutěže o skvělé ceny. Vydejte se cestou Božích příslibů a nechte se každý den adventu povzbudit Božím slovem!Videa lze sledovat také na tomto kanálu YouTube.Dílo Vlčí doupě je možné finančně podpořit darem na: donace.cz/vlci-doupe

Mohlo by vás zajímat

image:Image Ikona Svatý Carlo Acutis

Ikona Svatý Carlo Acutis

Ikona vyrobená speciální technologií nanášení obrazu na olšové dřevo, aby se co nejvíce podobala originálu. Zdobená ručně nanášeným plátkovým zlatem. Svatý Carlo Acutis (3. května 1991 Londýn – 12. října 2006 Monza) byl italský katolický počítačový programátor. Nejvíce byl známý tím, že po celém světě zdokumentoval a zkatalogizoval Eucharistické zázraky na webové stránky, které vytvořil v posledních měsících svého života. V 15 letech zemřel na leukémii. Byl známý svou veselou povahou, počítačovými dovednostmi a také svou hlubokou oddaností Eucharistii, která se stala základním tématem jeho života. Staral se o přátelé z rozvedených rodin, zval je do svého domu, aby je podpořil a potěšil. Hájil práva zdravotně postižených a i ve škole se zastával zdravotně postižených vrstevníků. Rád cestoval, nejraději navštěvoval Assisi, kde byl i dle svého přání pohřben. Když onemocněl leukémií, nabídl své bolesti jak za papeže Benedikta XVI., tak i za katolickou církev. Prohlásil „Nabízím všechno utrpení, které budu muset trpět, Pánu za papeže a církev.“

image:Image Po stopách apoštola Pavla

Po stopách apoštola Pavla

Veronika Čepelková

Obrazová kniha zvoucí na mnoho míst ve Středomoří po stopách misijních cest sv. Pavla z Tarsu

image:Image Šabat

Šabat

Abraham Joshua Heschel

Významný židovský myslitel 20. století ve své drobné, ale duchovně nesmírně podnětné knize poukazuje na podstatný rys moderního člověka – jeho neschopnost vnímat božskou dimenzi času jak ve dnech všedních, tak především ve dni odpočinku. Jak říká, příliš dobýváme prostor, místo abychom posvěcovali čas. Díky svému mimořádnému vhledu do rabínské a chasidské tradice srozumitelným a inspirativním způsobem přibližuje význam šabatu a dává současnému člověku podněty k tomu, aby se zamyslel nad tím, jak se vztahuje k času, práci, odpočinku či oslavě stvoření.

image:Image Nezbedův humor 6

Nezbedův humor 6

Šestý sešit sbírky anekdot nejen pro děti knihovničky dětského časopisu Nezbeda

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou