Syntéza reflexe katolické církve v České republice nad Souhrnnou zprávou XVI. generálního shromáždění Synody
Publikováno: 5. 5. v 16:04, zdroj cirkev.cz
Jako základní perspektiva pro zpracování této syntézy byla použita řídící otázka „Jak být synodální církví v misijním poslání?“, skrze kterou bylo nahlíženo na konkrétní témata navržená Generálním sekretariátem Synody. Záměrem bylo neopakovat podněty již identifikované a reportované v předchozích fázích synodálního procesu (ty jsou pouze stručně shrnuty), ale prohloubit porozumění vybraným oblastem z hlediska řídící otázky. Těžištěm této zprávy jsou proto zejména konkrétní příklady dobré praxe v dané oblasti, které mohou být inspirací pro další rozvoj a prohlubování zadaných témat. Dále jsou zařazeny konkrétní návrhy pro posílení diferencované spoluzodpovědnosti za misijní poslání. Dle zadání se jednalo o hledání “cest, kterými se můžeme ubírat, a nástroje, které bychom si mohli osvojit v našich různých prostředích a podmínkách, abychom posílili jedinečný přínos každého pokřtěného a každé místní církve v jediném misijním poslání hlásat zmrtvýchvstalého Pána a jeho evangelium dnešnímu světu.”
V této fázi synodálního procesu došlo ke konzultaci Božího lidu v zadané otázce ve všech diecézích latinského obřadu v katolické církvi v České republice. Konkrétní forma dotazování byla v kompetenci diecézního biskupa a diecézního koordinátora synodálního procesu, příp. synodálního týmu. Dle zaslaných zpráv byla užita metoda konzultace jak v původních synodních skupinkách, tak i v nově vytvořených skupinách (dle typologie adresátů) a také online dotazování. Ze zaslaných diecézních výstupů následně vytvořil národní synodální tým část A) této zprávy, která byla následně schválena na plenárním zasedání České biskupské konference (ČBK) dne 24. 4. 2024. Část B) této zprávy vznikla z vlastního rozlišování biskupů České biskupské konference, jejichž úkolem bylo vytvořit příspěvek dle zadaných instrukcí.
Celá syntéza je ke stažení zde..
Mons. Tomáš Halík: Na synodální cestě je třeba mít odvahu na změny
Publikováno: 3. 5. v 11:31, zdroj cirkev.cz
"Na cestě k synodální reformě musíme mít odvahu různé věci v církvi měnit. Nezbytné strukturální změny však musí doprovázet duchovní prohloubení. Musíme se neustále zdokonalovat v umění duchovního rozlišování, rozlišovat Ducha doby od znamení doby.“ To mimo jiné uvedl český teolog Mons. Tomáš Halík ve svém projevu na mezinárodním setkání farářů z celého světa, které začalo v pondělí 29. dubna v Sacrofanu u Říma a skončilo ve čtvrtek 2. května audiencí u papeže Františka. Halíkovy úvahy provázely třídenní setkání, které má být přípravou na druhé zasedání XVI. řádného generálního shromáždění biskupské synody, jež se uskuteční v říjnu tohoto roku. Středobodem promluv Mons. Halíka byla potřeba duchovního rozlišování a odpovědnost kněží za poslání církve a jejich role v synodální obnově.Mons. Halík zdůraznil, že na synodální cestě je třeba si navzájem dodávat odvahu, protože Bůh promlouvá i skrze krize, skrze rozpad dobových jistot. "V současné době prožíváme období zkoušky. Krize jsou výzvou ke změně a ukazují, že už nemůžeme pokračovat v dosavadním způsobu myšlení, života a práce. Proto je podle něj krize "kairos", tedy příležitost aktivně reagovat na Ježíšovo klíčové učení: "Čiňte pokání!".Podle teologa je krize důvěryhodnosti církve a kněžství důsledkem nečekaného počtu případů sexuálního, psychologického a duchovního zneužívání pouze jedním z významných aspektů této situace. "Papež František měl odvahu uznat a veřejně přiznat, že tyto skandály nejsou jen selháním jednotlivců, ale příznakem neduhu celého církevního systému. Ježíš tuto nemoc nazval "kvasem farizeů" a papež František ji nazývá "klerikalismem" neboli pojetím duchovní autority a jejího výkonu poznamenaného světskostí a mocichtivostí. Varování od papeže znamená, aby kněží nebyli vládnoucí třídou církve, ale spíše služebníky všech."Nechyběly úvahy o poklesu povolání ke kněžství a zasvěcenému životu v mnoha částech světa, což, jak řekl Halík, je důvodem k velkým obavám. Dodal však, že i tam, kde je mnoho kandidátů na kněžskou službu, si musíme klást otázku po kvalitě a autenticitě zralosti jejich motivace. "Není to v některých případech touha po určitém společenském postavení a uznání? Počet povolání však stále klesá. Znamená to, že Bůh neslyší naše modlitby, nebo spíše že my neslyšíme jeho výzvy. Možná Bůh říká, že dosavadní způsob chápání a vykonávání kněžské služby, výběru kandidátů a přípravy na kněžství už neodpovídá tomu, co se očekává v budoucnosti. Prosím, neklepejte na dveře, které jsem pro vás zavřel. Místo toho odvážně a tvořivě hledejte dveře, které vám chci otevřít."Mons. Halík se také pozastavil nad pochopitelným strachem některých křesťanů ze změn, které synodální proces obnovy přinese: "Obávají se, že křesťanství v tomto procesu může ztratit svou identitu. Proces obnovy je však naopak výzvou k novému a hlubšímu objevení identity křesťanství. Krista, který je přítomen v církvi a jehož přítomnost musí růst v dějinách světa, nelze uzavřít do několika definic“. K tématu misie naopak zdůraznil, že po Druhém vatikánském koncilu církev přestala být jednosměrnou ulicí, ale nabyla podoby dialogu, který zahrnuje naslouchání druhým, respekt a snahu o porozumění. "Misionáři se musí zbavit postoje koloniální nadřazenosti vůči těm, ke kterým jsou posíláni, a jejich kultuře. To se týká nejen misionářů v bývalých koloniích, ale také vztahu křesťanů k moderní a postmoderní kultuře na Západě. Cílem tedy není větší a mocnější církev, ale intenzivnější přítomnost Krista v lidské rodině a nová podoba církve jako pokornějšího, a tedy efektivnějšího prostředníka této přítomnosti. Synodalita znamená další krok tímto směrem: Musíme se vydat společnou cestou (syn hodos) s ostatními a směřovat k univerzálnímu bratrství, jak čteme v encyklice Fratelli tutti."Synodální církev ovšem musí také vytvářet "oázy klidu a chvíle slavení"; má se stát církví vstřícnou, naslouchající, místem pohostinnosti. A měla by být také školou víry a moudrosti. "V dnešním světě nemůže církev obstát, pokud nenabízí také školy modlitby, osobního vztahu s Bohem a místa kontemplace. Síť místních farností bude třeba doplnit o centra duchovního života, kde se učí kontemplativní modlitbě a osobnímu duchovnímu životu a kde je také prostor pro výměnu zkušeností a společné hledání odpovědí na naléhavé otázky. To, co dnes věřící, ale i ti, kdo hledají spiritualitu, nejvíce vyžadují, je duchovní doprovázení. Do této služby je možné zapojit mnoho laiků, pokud mají vzdělání v teologii a osobním poradenství a především potřebná charismata a zkušenosti. Potřebujeme školy křesťanské zralosti!," vysvětluje Halík.Při pohledu na synodální cestu poznamenal, že musí vyvést církev z nemoci klerikalismu a triumfalismu, stejně jako z projevů hříchu pýchy a z podoby uzavřeného konfesijního systému do podoby pravé katolicity, univerzality, církve otevřené všem. "Do naší služby ve farnostech bychom měli vnést dobré zkušenosti ze synodálních setkání. Je nezbytné vytvořit atmosféru důvěry, aby každý mohl otevřeně vyjádřit svůj názor." Tato kultura sdílení, reflexe, rozhodování a komunitní odpovědnosti ve farnostech může významně přispět k obnově života církve."Je zřejmé, že proces synodální obnovy církve bude vícerychlostní. Některé místní církve jsou již na určité reformy připraveny, jiné nikoliv," uzavřel Mons.Tomáš Halík a přesunul svůj pohled na paradoxy procesu globalizace, které v současnosti prožíváme: "Čím více se společnosti sbližují ve své technické a ekonomické propojenosti, tím více se projevují kulturní rozdíly. Náboženství, která by měla vytvářet mosty komunikace, vzájemného porozumění, respektu a spolupráce, často hrají opačnou roli. Legitimní obrana kulturní identity, pokud není spojena se snahou o pochopení a respektování ostatních, se stává zbraní v kulturních válkách, které mohou přerůst v opravdové války, jak jsme toho svědky dnes. Synodální proces, společná cesta, se musí uplatňovat ve farnostech a v životě církve, ale měl by být zároveň inspirací pro soužití celému lidstvu."Zdroj: Vatican News, italská sekce
Papež farářům: Církev by nemohla pokračovat bez vaší obětavosti
Publikováno: 2. 5. v 12:34, zdroj cirkev.cz
Drazí bratři faráři!
Mezinárodní setkání "Faráři pro synodu" a dialog s těmi, kdo se ho zúčastnili, jsou příležitostí, abych ve svých modlitbách vzpomenul na všechny pastýře světa, jimž ze srdce adresuji tato slova.
Je to tak samozřejmé, že vyslovím-li to může to zaznít takřka banálně, což ale nic nemění na pravdivosti: Církev by nemohla žít bez vašeho nasazení a služby. Proto bych vám chtěl především vyjádřit svou vděčnost a úctu za velkorysou práci, kterou denně konáte a kterou rozséváte evangelium do země všeho druhu (srov. Mk 4,1-25).
Jak jste zažili v těchto dnech úvah a diskusí, farnosti, v nichž vykonáváte svou službu, se nacházejí ve velmi rozdílných kontextech: počínaje těmi na okrajích velkých měst - které jsem poznal z vlastní zkušenosti v Buenos Aires - až po farnosti rozlehlé jako provincie v méně obydlených oblastech; od městských farností v centrech mnoha evropských měst, kde starobylé baziliky hostí stále menší a starší společenství, až po ty, kde se celebruje pod rozložitým stromem a zpěv ptáků se mísí s hlasy mnoha dětí.
To vše pastýři dobře znají, znají život Božího lidu zevnitř, jeho těžkosti i radosti, jeho potřeby i bohatství. Proto synodální církev potřebuje své faráře: bez nich se nikdy nenaučíme kráčet společně, nikdy nebudeme schopni nastoupit cestu synodality, která je "cestou, kterou Bůh očekává od církve třetího tisíciletí” (Promluva k 50. výročí ustanovení Biskupské synody, 17. října 2015).
Nikdy se nestaneme misionářskou synodální církví, pokud farní společenství neučiní z účasti všech pokřtěných na jediném poslání hlásat evangelium charakteristický rys svého života. Pokud farnosti nebudou synodální a misijní, nebude taková ani církev. Souhrnná zpráva prvního zasedání šestnáctého řádného generálního shromáždění biskupské synody se k tomuto bodu vyjadřuje velmi jasně: farnosti, počínaje svými strukturami a organizací života, jsou povolány k tomu, aby se samy sebe chápaly "především ve službě poslání, které věřící vykonávají ve společnosti, v rodinném a profesním životě, aniž by se soustředily výhradně na činnosti, které se odehrávají v nich samých, a na své organizační potřeby" (8, l). Je tedy nutné, aby se farní společenství stávala stále více místy, odkud pokřtění vycházejí jako učedníci-misionáři a kam se vracejí plni radosti, aby se dělili o zázraky, které Pán skrze jejich svědectví koná (srov. Lk 10,17).
Jako pastýři jsme povoláni doprovázet na této cestě společenství, kterým sloužíme, a zároveň se modlitbou, rozlišováním a apoštolskou horlivostí snažit o to, aby naše služba odpovídala požadavkům misijní synodální církve. Tato výzva platí jak pro papeže, biskupy a římskou kurii, tak pro vás, faráře. Ten, který nás povolal a pomazal, nás dnes vyzývá, abychom naslouchali hlasu jeho Ducha a následovali směr, který nám naznačuje. Jedním si můžeme být jisti: On nedopustí, aby se nám nedostávalo jeho milosti. Na této cestě také objevíme, jak osvobodit naši službu od těch aspektů, které ji zatěžují, a znovu objevíme její nejpravdivější jádro: hlásání Slova a shromažďování společenství při lámání chleba.
Povzbuzuji vás proto, abyste přijali Pánovo volání být jako pastýři misionářskými strůjci synodální církve a nadšeně se do tohoto procesu zapojili. Za tímto účelem bych rád předložil tři návrhy, které mohou inspirovat styl pastoračního života a jednání.
1. Vybízím vás, abyste své specifické charisma služby žili stále více ve službě rozmanitým darům rozesetých Duchem svatým v Božím lidu. Je totiž naléhavě nutné objevovat, podporovat a oceňovat "s citem pro víru charismata, malá i velká, která jsou v různých podobách dána laikům" (II. vatikánský koncil, dekret Presbyterorum ordinis, 9) a která jsou nezbytná, má-li být lidská skutečnost evangelizována. Jsem přesvědčen, že tímto způsobem vynesete na světlo mnoho skrytých pokladů a budete méně osamoceni ve velkém úkolu evangelizace a zakusíte radost z pravého otcovství, které nedominuje, ale naopak v druhých, mužích a ženách, probouzí mnoho cenného potenciálu.
2. Z celého srdce vám doporučuji, abyste se učili a cvičili v umění komunitního rozlišování a používali k tomu metodu "rozhovoru v Duchu", která nám tolik pomohla na synodální cestě i v průběhu samotného shromáždění. Jsem přesvědčen, že budete moci sklidit mnoho ovoce nejen ve strukturách společenství, jako je farní pastorační rada, ale i v mnoha dalších oblastech. Jak připomíná souhrnná zpráva, rozlišování je klíčovým prvkem synodální pastorační činnosti církve: "Je důležité, aby se praxe rozlišování uplatňovala také v pastorační sféře, a to způsobem odpovídajícím daným souvislostem, aby se tak osvětlila realita církevního života. To umožní lépe rozpoznat charismata přítomná ve společenství, moudře svěřovat úkoly a služby, rozvrhovat pastorační program ve světle Ducha, totiž nad rámec pouhého plánování činnosti" (2, l).
3. Nakonec bych vám rád doporučil, abyste vše založili na sdílení a bratrství mezi sebou a se svými biskupy. Tento požadavek důrazně vyplynul z Mezinárodní konference o trvalé formaci kněží na téma "Znovu oživ plamen Božího daru, který ti byl dán" (2 Tim 1,6), která se konala v únoru tohoto roku zde v Římě za účasti více než osmi set biskupů, kněží, zasvěcených osob, mužů a žen působících v této oblasti a zastupujících osmdesát zemí. Nemůžeme být autentickými otci, pokud nejsme především syny a bratry. Nemůžeme podporovat společenství a účast ve svěřených společenstvích, pokud je nežijeme především mezi sebou. Uvědomuji si, že v návalu pastoračních úkolů se takový závazek může zdát jako přehnaný, nebo dokonce jako ztráta času, ale ve skutečnosti je opak pravdou: jen takto jsme důvěryhodní a naše činy neničí to, co už vybudovali jiní.
Pastýře potřebují nejen misionářská synodální církev, ale také konkrétní cesta synody 2021-2024 "Směrem k synodální církvi". Společenství, účast, misie", připravující se na druhé zasedání XVI. řádného generálního shromáždění biskupské synody, které se uskuteční letos v říjnu. Pro jeho přípravu potřebujeme, aby byly slyšet vaše hlasy.
Proto vyzývám ty, kteří se zúčastnili mezinárodního setkání "Faráři pro synodu", aby byli misionáři synodality také s vámi, svými bratry faráři, a po návratu domů oživili úvahy o obnově pastýřské služby v synodálním a misijním klíči; zároveň vás vyzývám, abyste umožnili generálnímu sekretariátu synody získat váš potřebný příspěvek k přípravě Instrumentum laboris. Naslouchání pastýřům bylo cílem tohoto mezinárodního setkání, to však dneškem nemůže skončit: potřebujeme vám naslouchat i nadále.
Drazí bratři, jsem po vašem boku na této cestě, kterou se snažím jít i já sám. Srdečně vám všem žehnám a ze své strany potřebuji cítit vaši blízkost a podporu vašich modliteb. Svěřme se blahoslavené Panně Marii Hodegetrii: té, která ukazuje cestu, té, která vede k Cestě, Pravdě a Životu.
Řím, U svatého Jana na Lateráně, 2. května 2024.