Lupa
Obsah Obsah
Portál
image:Image Syntéza reflexe katolické církve v České republice nad Souhrnnou zprávou XVI. generálního shromáždění Synody

Syntéza reflexe katolické církve v České republice nad Souhrnnou zprávou XVI. generálního shromáždění Synody

Publikováno: 5. 5. v 16:05
Tiskový odbor

Přinášíme text Syntézy reflexe katolické církve v České republice nad Souhrnnou zprávou XVI. generálního shromáždění Synody, kterou připravil Národní synodální tým a byla schválena na 139. plenárním zasedání ČBK 24. dubna. Jako základní perspektiva pro zpracování této syntézy byla použita řídící otázka „Jak být synodální církví v misijním poslání?“, skrze kterou bylo nahlíženo na konkrétní témata navržená Generálním sekretariátem Synody. Záměrem

image:Image Letošní Červená středa se bude konat 27. listopadu

Letošní Červená středa se bude konat 27. listopadu

Publikováno: 5. 5. v 9:00
Tiskový odbor

Více než 67 % lidí ve světě žije v zemích, kde je těžce porušována svoboda vyznání. Podle papežské nadace Církev v nouzi (ACN) je nejzávažnější situace v Africe, kde se 23 zemí z 54 setkalo s každodenním pronásledováním. U příležitosti Dne modliteb za pronásledované křesťany, který se koná vždy na 6. neděli velikonoční, zveřejňujeme datum příští Červené středy, která se uskuteční 27. listopadu 2024. Sedmý ročník mezinárodní iniciativy Červená stř

image:Image Skončilo 139. plenární zasedání ČBK

Skončilo 139. plenární zasedání ČBK

Publikováno: 24. 4. v 17:30
Tiskový odbor

Od 22.–24. dubna 2024 jednali biskupové Čech, Moravy a Slezska na 139. plenárním zasedání ČBK, které se konalo na Erlebachově boudě ve Špindlerově Mlýně. Jednání se účastnili i zástupci apoštolské nunciatury v ČR, arcibiskup Jude Thaddeus Okolo i tajemník N’gbesso Vital Akélé Ohochi, a rovněž zástupci mužských a ženských řeholí, sr. Krista Chládková a arciopat Prokop Siostrzonek. Plenárnímu zasedání předcházelo v pondělí 22. dubna setkání členů N

Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Růžencové bratrstvo přivítalo v olomouckém kostele Neposkvrněného početí vzácného hosta

Publikováno: 13. 5. v 22:49, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Jeho olomoucká návštěva byla zahájena procesím u mariánského sloupu na Dolním náměstí v Olomouci, na něž navázalo slavení mše svaté v kostele Neposkvrněného Početí Panny Marie. Při mši svaté koncelebroval fr. Metoděj Němec OP, promotor pro růženec v rámci České dominikánské provincie, a liturgie byla obohacena krásnými zpěvy olomoucké Scholy OP. Návštěva v Olomouci byla završena večerním setkáním se členy Růžencového bratrstva, které bylo silným povzbuzením ve víře i rozvoji mariánské zbožnosti.V podobném duchu se nesla i nedělní návštěva P. Lawrence ve farnosti Prostřední Bečva, ve které od května roku 2021 působí další živé moravské růžencové bratrstvo. Kéž i tato návštěva přispěje k rozhojňování řad ctitelů Matky Boží a jejího růžence, modlitby prosté i mocné, církví tolik doporučované.fr. Metoděj OP a za členy Marcela Anežka Kořenková

image:Image Náhled

První informace k Národní pouti do Říma

Publikováno: 13. 5. v 16:42, zdroj cirkev.cz

Byl ustanoven poutní výbor ze jmenovaných zástupců jednotlivých diecézí, za který odpovídá královéhradecký biskup Mons. Jan Vokál. Už nyní je možné se na jednotlivé diecézní koordinátory obrátit.Kontakty: Delegát ČBK: Mons. Jan VOKÁL, e-mail: sekretariat@bihk.cz ČESKÁ PROVINCIE: Arcidiecéze Praha: ThLic. Edward WALCZYK Th.D., tel. 777 136 282, e-mail: edward.walczyk@tiscali.cz Prelátská 12/10 198 01 Praha 14 Diecéze královéhradecká: Mons. Pavel DOKLÁDAL, tel. 731 598 751/2, e-mail: dokladal.pavel@dihk.cz Koclířov 195 569 11 Diecéze českobudějovická: Mgr. Rafal Piotr KACA, administrátor ve Velešíně, tel. 731 056 654, e-mail: rafal.piotr.kaca@dicb.cz Náměstí J.V. Kamarýta 44 382 32 Velešín Diecéze plzeňská: P. Przemysl CIUPAK, tel. 731 698 630, e-mail ciupak@bip.cz B. Němcové 3 345 61 Staňkov Diecéze litoměřická: J.M. can. ICLic. Mgr. Martin DAVÍDEK, kanovník katedrální kapituly, tel. 604 744 373, e-mail: davidek@dltm.cz Dómské náměstí 4 412 01 Litoměřice MORAVSKÁ PROVINCIE: Arcidiecéze olomoucká: Mgr. Jiří KUPKA, ředitel Teologického konviktu, tel.: 732 524 904, e-mail: kupka.jiri@ado.cz Žerotínovo nám. 2 P. O. BOX 6 779 00 Olomouc Diecéze brněnská: Mgr. Milan VAVRO, tel. 604 280 160, e-mail: vavro@dieceze.cz Kostelní 71 595 01 Velká Bíteš Diecéze ostravsko-opavská: ThLic. Dr. Daniel VÍCHA, biskupský vikář pro pastoraci, evangelizaci a vzdělávání, e-mail: dvicha@doo.cz, tel. 734 665 903 Kostelní náměstí 3172/1 702 00 Ostrava, Moravská Ostrava

image:Image Náhled

Svátek Panny Marie Fatimské: Bůh je přítomen v dějinách a neopouští lidstvo

Publikováno: 13. 5. v 13:47, zdroj cirkev.cz

Kdyby člověk v roce 1917 otevřel filozofické knihy, pravděpodobně by se dočetl nietzscheovské "Bůh je mrtvý", toto poselství se totiž od konce 19. století šířilo napříč společností. Několik let předtím došlo v Portugalsku k revoluci, která v roce 1910 vedla ke vzniku První portugalské republiky. Pod vlivem svobodného zednářství byla vypracována nová liberální ústava, která se snažila vytlačit víru z veřejného života. Vláda zabavila katolické kostely a školy, zakázala nošení klerik na veřejnosti, zvonění kostelních zvonů a slavení veřejných náboženských svátků. V letech 1911-1916 bylo protikřesťanskými skupinami zabito téměř 2 000 kněží, mnichů a řeholnic.Portugalsko bylo v roce 1917 podobně jako většina zemí ve válce. Do roku 1916 se mu podařilo udržet neutralitu, poté už toho nebylo schopné a přidalo se na stranu Dohody. Během války zemřelo více než 220 000 portugalských civilistů, tisíce kvůli nedostatku potravin a další tisíce na španělskou chřipku. Na pozadí těchto událostí se v roce 1917 zjevila paní považovaná za Pannu Marii třem pastýřským dětem – desetileté Lucii a jejímu bratranci Františkovi a sestřenici Hyacintě (9 a 7 let) – na poli v portugalské Fátimě. Zjevila se jim celkem šestkrát. Aby dokázala, že zjevení jsou pravdivá, slíbila paní dětem, že při posledním zjevení poskytne znamení, aby lidé uvěřili v její poselství. To, co se toho dne, 13. října 1917, stalo, vešlo ve známost jako "Zázrak slunce" nebo "den, kdy slunce tančilo". Tento zázrak zbořil tehdy převládající přesvědčení, že Bůh už není důležitý. Podle různých svědectví se shromáždil zástup asi 70 000 lidí, věřících i skeptiků, aby viděli zázrak: Deštivé nebe se vyjasnilo, mraky se rozptýlily a země, která byla mokrá a blátivá od deště, vyschla. Nad sluncem se objevil průhledný závoj, takže se na něj dalo dobře dívat, a po krajině byla rozeseta různobarevná světla. Slunce se pak začalo točit, vířit na obloze a v jednu chvíli se zdálo, že se stočilo k zemi, než skončilo zpět na svém obvyklém místě na obloze.Ohromující událost byla v přímém a velmi přesvědčivém rozporu s tehdejšími ateistickými režimy, což dokládá i skutečnost, že první noviny, které o zázraku informovaly na celé titulní straně, byly protikatolické, zednářské lisabonské noviny O Seculo. Lidé chápali zázrak slunce jako záruku, že tři děti skutečně mluvily pravdu.I dnes Fátima nutí lidi změnit vnímání Boha, protože jedním z nejdůležitějších poselství zjevení je, že i když se někdo od Boha odloučil, Bůh je přítomen v lidských dějinách a neopouští lidstvo.Zdroj: CNA

image:Image Náhled

Podmínky pro získání odpustků během Svatého roku 2025

Publikováno: 13. 5. v 12:09, zdroj cirkev.cz

Odpustky jsou jubilejní milostí, čteme ve vatikánském dokumentu, který chce “povzbudit duše věřících, aby živily svou touhu získat odpustky jako dary milosti, vlastní a jedinečné v každém Svatém roce”.S odkazem na platná pravidla pro získání odpustků, mezi něž patří vyloučení náklonnosti ke hříchu, svátost smíření a modlitba na úmysl Svatého otce, Apoštolská penitenciárie ohlašuje, že bude možné čerpat plnomocné odpustky pro sebe nebo pro duše v očistci vykonáním některého z níže uvedených skutků. I. Na poutích Vykonáním pouti na některé z jubilejních svatých míst, kde se zúčastní mše svaté nebo bohoslužby slova; liturgie hodin, křížové cesty, anebo odrecitují hymnus akathist nebo se zúčastní kající bohoslužby, zakončené individuální zpovědí. V Římě: při návštěvě alespoň jedné ze čtyř papežských hlavních bazilik: Svatého Petra ve Vatikánu, Nejsvětějšího Spasitele na Lateránu, Panny Marie Větší, Svatého Pavla za hradbami. Ve Svaté zemi: při návštěvě alespoň do jedné ze tří bazilik: Hrobu Páně v Jeruzalémě, Narození Páně v Betlémě, Zvěstování Páně v Nazaretě. V jiných oblastech: při pouti do katedrálního kostela nebo jiných kostelů a svatých míst určených ordinářem daného místa. Biskupové budou brát v úvahu potřeby věřících a možnost zachovat neporušený smysl pouti s celou její silnou symbolikou, schopnou ukázat naléhavost obrácení a smíření; II. ⁠⁠⁠⁠⁠Při návštěvách svatých míst Jubilejní odpustky budou moci věřící získat také tehdy, když jednotlivě nebo ve skupině navštíví některé z jubilejních míst a tam po přiměřeně dlouhou dobu budou slavit eucharistickou adoraci a rozjímat, zakončí ji modlitbou "Otče náš", vyznáním víry a modlitbou k Marii, Matce Boží, aby v tomto Svatém roce všichni "zakusili blízkost nejněžnější z matek, která nikdy neopouští své děti" (Spes non confundit, 24). U příležitosti Jubilejního roku bude možné kromě výše zmíněných symbolických poutních míst navštívit za stejných podmínek i další svatá místa: V Římě baziliku Svatého kříže Jeruzalémského, baziliku svatého Vavřince za hradbami, baziliku svatého Šebestiána za hradbami (vřele se doporučuje tzv. "Pouť k sedmi kostelům", drahá sv. Filipovi Neri), svatyni Božího milosrdenství –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kostel Santo Spirito in Sassia, kostel sv. Pavla alle Tre Fontane (u Tří studánek) –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ místo apoštolova umučení, křesťanské katakomby; návštěvy kostelů na jubilejní trase Iter Europaeum, kostelů zasvěcených patronům Evropy a doktorům církve (bazilika Santa Maria sopra Minerva, kostel Sv. Brigity na Piazza Farnese, kostel Panny Marie Vítězné, kostel Trinità dei Monti, baziliku svaté Cecílie v Zátibeří, bazilika svatého Augustina na Martově poli). Na jiných místech při návštěvě papežské baziliky sv. Františka a P. Marie Andělské v Assisi, sv. Antonína v Padově; papežské baziliky P. Marie v Loretu a Panny Marie Růžencové v Pompejích, sv. Antonína v Padově, nebo jakékoli další baziliky, katedrály, konkatedrály či mariánské svatyně nebo jiného význačného kolegiátního kostela nebo svatyně určené diecézním nebo eparchiálním biskupem, jakož i národní nebo mezinárodní svatyně, jako "posvátná místa pohostinnosti a privilegované prostory pro probouzení naděje" (Spes non confundit, 24), určené biskupskými konferencemi. Věřící, kteří se z vážných důvodů nebudou moci zúčastnit slavnostních obřadů, poutí a zbožných návštěv (zejména klášterní sestry a řeholníci, staří lidé, nemocní, vězni a ti, kteří v nemocnicích nebo na jiných místech soustavně slouží nemocným) získají jubilejní odpustky za stejných podmínek, pokud se duchovně spojí s přítomnými věřícími, zejména v době, kdy jsou slova Svatého otce nebo diecézních biskupů přenášena prostřednictvím sdělovacích prostředků, pomodlí se Otče náš, vyznání víry a další modlitby podle úmyslů Svatého roku a obětují svá utrpení nebo životní těžkosti. III. Ve skutcích lásky a pokání Kromě toho budou moci věřící získat jubilejní odpustky, pokud se v duchu zbožnosti zúčastní lidových misií, rekolekcí nebo formačních setkání nad texty II. vatikánského koncilu a Katechismu katolické církve, které se konají v kostele nebo na jiném vhodném místě podle záměru Svatého otce. Navzdory pravidlu, že denně lze udělit pouze jeden plnomocný odpustek (srov. Enchiridion indulgentiarum, 4. vyd., norm. 18, § 1), věřící obdrží skutek milosrdenství ve prospěch duší v očistci, pokud v tentýž den podruhé legitimně přistoupí ke svátosti přijímání, budou moci získat plnomocné odpustky dvakrát v tentýž den, platné ovšem pouze pro zemřelé (tj. v rámci eucharistické slavnosti; srov. kan. 917 a Papežská komise pro autentický výklad Kodexu kanonického práva, Responsa ad dubia, 1, 11. července 1984). Prostřednictvím této dvojí oběti dochází k chvályhodnému projevu nadpřirozené lásky jako pouta, které spojuje věřící, kteří jsou ještě na pozemské pouti, s mystickým Tělem Kristovým spolu s těmi, kteří již svou pouť dokončili, a to díky tomu, že "jubilejní odpustek je na základě modlitby určen zvláštním způsobem těm, kteří nás předešli, aby se jim dostalo plnosti milosti" (Spes non confundit, 22). Odpustky se dále vztahují i na skutky lásky a pokání, které svědčí o vnitřním obrácení. Patří mezi ně "skutky milosrdenství vůči tělu: nasyť hladové, dej vodu žíznivým, obleč nahé, přijmi cizince do svého domu, navštiv nemocné, potěš vězně, pohřbi mrtvé". (Misericordiae vultus, 15) a dále "skutky milosrdenství vůči duchu: dobře poraď pochybujícím, poučuj nevědomé, napomínej hříšníky, utěšuj ztrápené, ochotně odpouštěj křivdy, trpělivě snášej zkroušené, modli se za živé i mrtvé" (tamtéž). Stejně tak budou moci věřící získat jubilejní odpustky, pokud navštíví a věnují patřičný čas bratřím v nouzi nebo v nesnázích (nemocným, vězňům, osamělým starým lidem, postiženým...), vykonají tak pouť za Kristem v nich přítomným (srov. Mt 25,34-36) a splní obvyklé duchovní, svátostné a modlitební podmínky. Věřící budou nepochybně moci tyto návštěvy během Svatého roku opakovat a získat plnomocné odpustky pokaždé, dokonce každý den. Jubilejní plnomocné odpustky lze získat také prostřednictvím skutků, které konkrétním a nezištným způsobem vyjadřují ducha pokání, který je duší jubilea, a znovuobjevují zejména kající hodnotu pátku: V duchu pokání se alespoň na jeden den zdrží lehkovážných zábav (reálných, ale i virtuálních) a zbytečného konzumu (například praktikováním postu nebo abstinence v souladu s obecnými normami církve a konkrétními doporučeními biskupů) v kombinaci s darováním přiměřené finanční částky chudým; podporou děl náboženské nebo sociální povahy, zejména na obranu a ochranu života ve všech jeho fázích a kvality života samotného, opuštěných dětí, mladých lidí potýkajících se s těžkostmi, starých lidí, kteří potřebují péči nebo jsou osamělí, migrantů z různých zemí; věnují významnou část svého volného času dobrovolné práci, která slouží zájmům společenství, nebo jiné podobné formě osobní angažovanosti. Všichni diecézní nebo eparchiální biskupové a jim právně na roveň postavené osoby budou moci v nejvhodnější den tohoto jubilejního období, při příležitosti hlavních oslav v katedrále a v jednotlivých jubilejních kostelech, udělit papežské požehnání s připojením plnomocných odpustků, které mohou být za obvyklých podmínek uděleny všem věřícím, kteří toto požehnání přijmou. Penitenciář vybízí všechny kněze, aby s velkorysou disponibilitou a obětavostí poskytovali věřícím co nejširší možnost získat prostředky spásy; aby po dohodě s faráři nebo rektory sousedních kostelů stanovili a zveřejnili časy zpovědi; aby byli ve zpovědnici; aby plánovali pravidelné a časté kající slavnosti a zároveň zajistili co nejširší dostupnost kněží, kteří po dosažení požadovaného věku nevykonávají určité pastorační funkce. V závislosti na možnostech pamatujme v souladu s Motu proprio Misericordia Dei také na pastorační možnost zpovídat se také při slavení mše svaté. Aby se zpovědníkům usnadnila jejich úloha, Apoštolská penitenciárie z pověření Svatého otce stanoví, že kněží, kteří doprovázejí jubilejní poutě mimo svou diecézi nebo se k nim připojují, mohou ve své diecézi vykonávat stejné pravomoci, které jim byly svěřeny legitimním orgánem. Zvláštní pravomoci pak tato apoštolská penitenciárie udělí penitenciářům římských papežských bazilik, kanovnickým penitenciářům nebo diecézním penitenciářům zřízeným v jednotlivých církevních obvodech. Nakonec Penitenciárie vřele vybízí biskupy, aby jako nositelé trojího pověření: učit, řídit a posvěcovat dbali na jasné vysvětlování zde navržených pravidel a zásad pro posvěcování věřících se zvláštním zřetelem k místním podmínkám, kultuře a tradicím. Katecheze přizpůsobená sociokulturním zvláštnostem každého národa napomůže hlásání evangelia a předávání celku křesťanského poselství a přispěje k hlubšímu zakořenění touhy po tomto jedinečném daru, který lze získat prostřednictvím církve.

image:Image Náhled

Ulicemi v Českých Budějovicích po roce opět zněly písně a modlitby

Publikováno: 13. 5. v 11:51, zdroj cirkev.cz

Na náměstí Přemysla Otakara II. již tradičně zahrála rocková Citová záležitost z Prahy. Nejčastěji městem zněly české chvály, např. kapela Nestrach ze Strakonic, místní kapela Amaro Del, sbor HOPE nebo Martin Hubáček z Vimperka. Anglické worshipové písně zazněly v podání Paula Sultany. Pestrou paletu hudebního programu rozšířili Daniel Blahout a spol., Trinity Worship Band a nově seskupení Boží struny z Klatov.Kromě zpívaných chval se účastníci mohli připojit také k biblickým tancům. Pozvání chválit Boha a modlit se za město a kraj přijal i Víťa Marčík, který svými žalmy zpříjemnil a prodchnul posvátnem už samo o sobě krásné místo u Rabenštejnské věže na tzv. Havraním náměstí. Josef, jeden z účastníků festivalu o interpretovi poznamenal: „Víťa Marčík evangelizuje už jenom svým životem.“ Chvály bylo slyšet po celém městě, jak potvrdila návštěvnice festivalu Karolína: „My jsme si říkali, že jsme málokdy slyšeli chvály v ulicích a tady jsme vlastně slyšeli o Bohu na každém rohu. Zasáhla mě různorodost, každá hudební skupina, jednotlivci vložili do chvály svůj osobitý vztah k Bohu. Dobré bylo, že někteří, kteří šli náhodou okolo, se na chvíli zastavili a poslouchali. Bylo vidět, že nad tím přemýšleli.“ Někteří, ať z řad účinkujících anebo návštěvníků festivalu, si uvědomili, že by bylo dobré, aby se takovým způsobem propojil celý kraj a festival Wake up se konal i na dalších místech jižních Čech. To je ale hudbou budoucnosti.Zdroj: Pastorační středisko při Biskupství českobudějovickém

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Papež vyzývá faráře, aby se stali misionáři synodality

Publikováno: 9. 5. v 8:47, zdroj cirkev.cz

Na začátku pověřovací listiny se Svatý otec obrací ke kněžím s žádostí o pomoc s ohledem na druhé zasedání biskupské synody. "Pokud chceme do synodálního dynamismu zapojit větší počet kněží, musíme udělat více. Proto vás dnes žádám, abyste se po návratu domů stali spolu se svými spolubratry faráři misionáři synodality,“ a uvádí konkrétní návrhy, jak by kněží mohli synodalitu podpořit. “Tím, že budete oživovat úvahy o obnově farní služby synodálním a misionářským způsobem, podporovat chvíle rozhovoru v Duchu Svatém mezi faráři, ať už osobně, nebo online a využívat příležitostí k setkávání."Svatý otec žádá faráře, aby o této iniciativě hovořili se svými biskupy a oznámili jim, že je to úkol, který jim dal papež. V závěru děkuje farářům za spolupráci a slibuje jim své modlitby s prosbou, aby se modlili také za něj. Zdroj: Vatican News, anglická sekce

Syntéza reflexe katolické církve v České republice nad Souhrnnou zprávou XVI. generálního shromáždění Synody

Publikováno: 5. 5. v 16:04, zdroj cirkev.cz

Jako základní perspektiva pro zpracování této syntézy byla použita řídící otázka „Jak být synodální církví v misijním poslání?“, skrze kterou bylo nahlíženo na konkrétní témata navržená Generálním sekretariátem Synody. Záměrem bylo neopakovat podněty již identifikované a reportované v předchozích fázích synodálního procesu (ty jsou pouze stručně shrnuty), ale prohloubit porozumění vybraným oblastem z hlediska řídící otázky. Těžištěm této zprávy jsou proto zejména konkrétní příklady dobré praxe v dané oblasti, které mohou být inspirací pro další rozvoj a prohlubování zadaných témat. Dále jsou zařazeny konkrétní návrhy pro posílení diferencované spoluzodpovědnosti za misijní poslání. Dle zadání se jednalo o hledání “cest, kterými se můžeme ubírat, a nástroje, které bychom si mohli osvojit v našich různých prostředích a podmínkách, abychom posílili jedinečný přínos každého pokřtěného a každé místní církve v jediném misijním poslání hlásat zmrtvýchvstalého Pána a jeho evangelium dnešnímu světu.” V této fázi synodálního procesu došlo ke konzultaci Božího lidu v zadané otázce ve všech diecézích latinského obřadu v katolické církvi v České republice. Konkrétní forma dotazování byla v kompetenci diecézního biskupa a diecézního koordinátora synodálního procesu, příp. synodálního týmu. Dle zaslaných zpráv byla užita metoda konzultace jak v původních synodních skupinkách, tak i v nově vytvořených skupinách (dle typologie adresátů) a také online dotazování. Ze zaslaných diecézních výstupů následně vytvořil národní synodální tým část A) této zprávy, která byla následně schválena na plenárním zasedání České biskupské konference (ČBK) dne 24. 4. 2024. Část B) této zprávy vznikla z vlastního rozlišování biskupů České biskupské konference, jejichž úkolem bylo vytvořit příspěvek dle zadaných instrukcí. Celá syntéza je ke stažení zde.. 

Mons. Tomáš Halík: Na synodální cestě je třeba mít odvahu na změny

Publikováno: 3. 5. v 11:31, zdroj cirkev.cz

"Na cestě k synodální reformě musíme mít odvahu různé věci v církvi měnit. Nezbytné strukturální změny však musí doprovázet duchovní prohloubení. Musíme se neustále zdokonalovat v umění duchovního rozlišování, rozlišovat Ducha doby od znamení doby.“ To mimo jiné uvedl český teolog Mons. Tomáš Halík ve svém projevu na mezinárodním setkání farářů z celého světa, které začalo v pondělí 29. dubna v Sacrofanu u Říma a skončilo ve čtvrtek 2. května audiencí u papeže Františka. Halíkovy úvahy provázely třídenní setkání, které má být přípravou na druhé zasedání XVI. řádného generálního shromáždění biskupské synody, jež se uskuteční v říjnu tohoto roku. Středobodem promluv Mons. Halíka byla potřeba duchovního rozlišování a odpovědnost kněží za poslání církve a jejich role v synodální obnově.Mons. Halík zdůraznil, že na synodální cestě je třeba si navzájem dodávat odvahu, protože Bůh promlouvá i skrze krize, skrze rozpad dobových jistot. "V současné době prožíváme období zkoušky. Krize jsou výzvou ke změně a ukazují, že už nemůžeme pokračovat v dosavadním způsobu myšlení, života a práce. Proto je podle něj krize "kairos", tedy příležitost aktivně reagovat na Ježíšovo klíčové učení: "Čiňte pokání!".Podle teologa je krize důvěryhodnosti církve a kněžství důsledkem nečekaného počtu případů sexuálního, psychologického a duchovního zneužívání pouze jedním z významných aspektů této situace. "Papež František měl odvahu uznat a veřejně přiznat, že tyto skandály nejsou jen selháním jednotlivců, ale příznakem neduhu celého církevního systému. Ježíš tuto nemoc nazval "kvasem farizeů" a papež František ji nazývá "klerikalismem" neboli pojetím duchovní autority a jejího výkonu poznamenaného světskostí a mocichtivostí. Varování od papeže znamená, aby kněží nebyli vládnoucí třídou církve, ale spíše služebníky všech."Nechyběly úvahy o poklesu povolání ke kněžství a zasvěcenému životu v mnoha částech světa, což, jak řekl Halík, je důvodem k velkým obavám. Dodal však, že i tam, kde je mnoho kandidátů na kněžskou službu, si musíme klást otázku po kvalitě a autenticitě zralosti jejich motivace. "Není to v některých případech touha po určitém společenském postavení a uznání? Počet povolání však stále klesá. Znamená to, že Bůh neslyší naše modlitby, nebo spíše že my neslyšíme jeho výzvy. Možná Bůh říká, že dosavadní způsob chápání a vykonávání kněžské služby, výběru kandidátů a přípravy na kněžství už neodpovídá tomu, co se očekává v budoucnosti. Prosím, neklepejte na dveře, které jsem pro vás zavřel. Místo toho odvážně a tvořivě hledejte dveře, které vám chci otevřít."Mons. Halík se také pozastavil nad pochopitelným strachem některých křesťanů ze změn, které synodální proces obnovy přinese: "Obávají se, že křesťanství v tomto procesu může ztratit svou identitu. Proces obnovy je však naopak výzvou k novému a hlubšímu objevení identity křesťanství. Krista, který je přítomen v církvi a jehož přítomnost musí růst v dějinách světa, nelze uzavřít do několika definic“. K tématu misie naopak zdůraznil, že po Druhém vatikánském koncilu církev přestala být jednosměrnou ulicí, ale nabyla podoby dialogu, který zahrnuje naslouchání druhým, respekt a snahu o porozumění. "Misionáři se musí zbavit postoje koloniální nadřazenosti vůči těm, ke kterým jsou posíláni, a jejich kultuře. To se týká nejen misionářů v bývalých koloniích, ale také vztahu křesťanů k moderní a postmoderní kultuře na Západě. Cílem tedy není větší a mocnější církev, ale intenzivnější přítomnost Krista v lidské rodině a nová podoba církve jako pokornějšího, a tedy efektivnějšího prostředníka této přítomnosti. Synodalita znamená další krok tímto směrem: Musíme se vydat společnou cestou (syn hodos) s ostatními a směřovat k univerzálnímu bratrství, jak čteme v encyklice Fratelli tutti."Synodální církev ovšem musí také vytvářet "oázy klidu a chvíle slavení"; má se stát církví vstřícnou, naslouchající, místem pohostinnosti. A měla by být také školou víry a moudrosti. "V dnešním světě nemůže církev obstát, pokud nenabízí také školy modlitby, osobního vztahu s Bohem a místa kontemplace. Síť místních farností bude třeba doplnit o centra duchovního života, kde se učí kontemplativní modlitbě a osobnímu duchovnímu životu a kde je také prostor pro výměnu zkušeností a společné hledání odpovědí na naléhavé otázky. To, co dnes věřící, ale i ti, kdo hledají spiritualitu, nejvíce vyžadují, je duchovní doprovázení. Do této služby je možné zapojit mnoho laiků, pokud mají vzdělání v teologii a osobním poradenství a především potřebná charismata a zkušenosti. Potřebujeme školy křesťanské zralosti!," vysvětluje Halík.Při pohledu na synodální cestu poznamenal, že musí vyvést církev z nemoci klerikalismu a triumfalismu, stejně jako z projevů hříchu pýchy a z podoby uzavřeného konfesijního systému do podoby pravé katolicity, univerzality, církve otevřené všem. "Do naší služby ve farnostech bychom měli vnést dobré zkušenosti ze synodálních setkání. Je nezbytné vytvořit atmosféru důvěry, aby každý mohl otevřeně vyjádřit svůj názor." Tato kultura sdílení, reflexe, rozhodování a komunitní odpovědnosti ve farnostech může významně přispět k obnově života církve."Je zřejmé, že proces synodální obnovy církve bude vícerychlostní. Některé místní církve jsou již na určité reformy připraveny, jiné nikoliv," uzavřel Mons.Tomáš Halík a přesunul svůj pohled na paradoxy procesu globalizace, které v současnosti prožíváme: "Čím více se společnosti sbližují ve své technické a ekonomické propojenosti, tím více se projevují kulturní rozdíly. Náboženství, která by měla vytvářet mosty komunikace, vzájemného porozumění, respektu a spolupráce, často hrají opačnou roli. Legitimní obrana kulturní identity, pokud není spojena se snahou o pochopení a respektování ostatních, se stává zbraní v kulturních válkách, které mohou přerůst v opravdové války, jak jsme toho svědky dnes. Synodální proces, společná cesta, se musí uplatňovat ve farnostech a v životě církve, ale měl by být zároveň inspirací pro soužití celému lidstvu."Zdroj: Vatican News, italská sekce

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Rupnikovy mozaiky byly odstraněny z kostela sv. Jana Pavla II. ve Washingtonu

Publikováno: 26. 4. v 14:29, zdroj cirkev.cz

Rada Kolumbových rytířů také oznámila, že díla Rupnika nahradí jiné vhodné liturgické umění a požádala národní představitele rytířů, aby naplánovali odstranění těchto uměleckých děl a zároveň žádá o zveřejnění omluvy za to, že se touto záležitostí nezabývali dříve. Rytíři ve svém prohlášení uvedli: „Mozaiky vytvořené P. Rupnikem v kostele sv. Jana Pavla II. odporují víře, morálce a křesťanské zbožnosti a postrádají uměleckou hodnotu vzhledem k tomu, že se Rupnik dopustil sexuálního zneužívání.“ Rupnikova umělecká díla také bratrstvo vyřadilo ze svých letáků a dalších vydávaných materiálů. Zdroj: Zenit

Vatikánu byla předložena nová obvinění ze zneužívání Marko Rupnikem

Publikováno: 10. 4. v 10:14, zdroj cirkev.cz

Tyto případy představují další vývoj v kauze kněze Marko Rupnika, jezuity, který je obviněný, že se v průběhu několika desetiletí dopouštěl závažného sexuálního, duchovního a psychického zneužívání u nejméně 20 žen. Jak informovala italská tisková agentura Ansa, obvinění pěti obětí předložila 3. dubna na vatikánském dikasteriu italská právnička Laura Sgrò. Jsou mezi nimi dvě ženy, které se o svá svědectví podělily na únorové tiskové konferenci v Římě, u dalších tří žen jde o dosud neznámé případy.Mirjam Kovac na této tiskové konferenci 21. února uvedla, že trpěla duchovním a psychickým zneužíváním, nikoli však sexuálním, a společně s Glorií Branciani vyprávěly také o tom, co zažívaly v komunitě Loyola, instituci, kterou Rupnik na počátku 90. let ve Slovinsku spoluzaložil.Od října loňského roku, kdy papež František zrušil promlčecí lhůtu této kauzy, se neobjevily žádné další zprávy týkající se Rupnikova vyšetřování. Jak informoval tehdy Svatý stolec, pontifik požádal Dikasterium pro nauku víry, aby obvinění přezkoumalo a zahájilo nový proces. Nečekané veřejné vystoupení dvou údajných obětí na tiskové konferenci v únoru však znamenalo obrat. Několik hodin po jejím skončení vydala vatikánská tisková kancelář prohlášení, ve kterém uvedla, že případ v současné době zkoumá Dikasterium pro nauku víry, a že se v uplynulých měsících na základě příkazu od papeže obrátilo na instituce a osoby, které jsou v této záležitosti různými způsoby zapojeny, aby získalo k případu dostupné informace. Podle tiskového odboru by dikasterium mělo prostudovat veškerou získanou dokumentaci a určit, jak dále postupovat.P. Rupnik zatím neučinil ke kauze žádné prohlášení, pouze je známo, že je od října 2023 inkardinován v diecézi v rodném Slovinsku.Zdroj: CNA

„Hlas obětí je pro mě důležitý“: arcibiskup Nuzík se setkal s oběťmi zneužívání

Publikováno: 23. 3. v 8:40, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Setkání zahájila odpolední adorace v křestní kapli kostela sv. Mořice, při které zněla slova křížové cesty, připravené jednou obětí zneužívání. „Při setkání se ženami jsi chtěl, aby pochopily, nad čím skutečně mají plakat, a já chci, aby biskupové a kněží pochopili, že oběti mají nárok cítit hněv a nejistotu, že i skvělý kněz může být pachatelem a jeho skvělá pověst obětem brání jeho skutky oznámit… Ty ses na kříži cítil opuštěný svým Otcem, a já se cítila opuštěna i tebou a zdálo se mi, že cenný je pro tebe jen tvůj kněz a já nejsem víc než jeho bezcenná hračka…“ neslo se kaplí.Během mše svaté arcibiskup Nuzík připomněl, že smyslem setkání je prosit za ty situace, kdy zejména v církvi došlo k sexuálnímu zneužití nebo zneužití moci. „Stojíme pod křížem jako Maria a ukazujeme Ježíši Kristu svou bolest. Není to prázdné gesto a nechceme tím ani říct, ze nic víc se už nemusí dělat. Je to přiznání, že na všechno nestačíme, a prosba, aby ti, kdo tuto bolest působí, pochopili,“ zmínil ve své promluvě a s odkazem na slova prvního čtení dodal: „Svatý Pavel se ptá, kdo by nás mohl odloučit od lásky Kristovy, a odpovídá, že vůbec nic a nikdo. Bolest zneužívání vede člověka k osamocení, a proto chceme prosit, aby nikoho neodloučila od Kristovy lásky a od bratří a sester.“ V závěru bohoslužby se pak jménem církve omluvil všem obětem a povzbudil k odvaze a otevřenosti všechny, kdo zneužívání prožili, aby se nebáli o něm hovořit.Pozvání k následnému večernímu setkání v prostorách svatomořické fary přijala asi desítka osob – nejen z olomoucké arcidiecéze, ale i ze vzdálenějších míst. Přítomen byl také zástupce z „Někdo Ti uvěří“, který představil činnost tohoto spolku a jeho pomoc obětem zneužívání v církvi. Na rozdíl od minulého setkání, které se uskutečnilo v polovině září loňského roku na Velehradě, byli přítomni také zástupci interdiecézního soudu v Olomouci, kteří se případy zneužívání zabývají. Přítomným stručně představili vývoj v této oblasti.„Diskutující se ptali na informovanost v běžících kauzách a požadovali, aby se závěry případů, které jsou živé, byly vždy seznamovány dotyčné farnosti, a také aby ten, kdo žádost o prošetření podává, byl průběžně informován o vývoji případu,“ shrnul arcibiskup Nuzík a dodal: „Setkání tak bylo oboustranně přínosné, protože já jsem se svými spolupracovníky mohl objasnit, jak tyto procesy probíhají, a naopak jsme si mohli vyslechnout, co bychom podle těch, kdo se se zneužíváním setkali, mohli zlepšit.“Po asi hodinové společné diskuzi pak mohli účastníci využít také nabídky k individuálním rozhovorům s arcibiskupem i zástupci církevního soudu. Ještě předtím ale arcibiskup Nuzík zdůraznil, že další setkání tohoto druhu by se mělo uskutečnit opět v září na Velehradě a že je vedle toho nadále k dispozici každému, kdo by s ním v těchto věcech chtěl hovořit. „Kdokoli se nechce nebo nemůže zúčastnit modlitebních setkání, má možnost domluvit si na arcibiskupství schůzku se mnou. Já mu budu rád naslouchat, protože hlas obětí je pro mě důležitý.“

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
Setkání mládeže brněnské diecéze v Třebíči

Publikováno: 9. 5. v 11:41, zdroj Biskupství brněnské

Program bude probíhat jak uvnitř, tak venku. Organizátoři doporučují vzít si s sebou karimatku, teplé oblečení a také pití. Program je tvořen katechezemi, přednáškami, duchovním programem, zážitky ve společenství, obědem apod. Cena za celé setkání je 150,-/os a platí se přímo na místě při registraci.Program8:00 Přihlašování9:00 Začátek programu v bazilice sv. Prokopa10:00 Dopolední program12:00 Oběd, nabídka doprovodného programu a možnost svátosti smíření14:00 Odpolední program15:30 Závěrečná mše svatá v bazilice sv. Prokopa17:00 Ukončení a odjezd domůBližší informace a přihlašování ZDE

Aktivita k Světovému dni dětí: Radost sílí, když se sdílí

Publikováno: 9. 5. v 11:36, zdroj Biskupství brněnské

Kliknutím na zeměkouli mohu děti nebo i dospělí přidat smajlíka a do komentáře k němu napsat, co jim udělalo radost, nebo komu udělali radost. Podělte se o svou radost a uvidíte, jak zaplňuje planetu.Odkaz na aktivitu ZDE

Evangelizaci na internetu by měla církev brát vážně

Publikováno: 30. 4. v 14:50, zdroj cirkev.cz

Katolický seminář svatého Pavla v Ghaně slavil mší na poděkování za dobrodince, kteří podporují formaci seminaristů. Místní biskup Fianu, delegát synody o synodalitě, při této příležitosti připomněl, že všichni křesťané coby ratolesti pravého vinného kmene mají nedocenitelnou roli při plnění evangelizačního poslání církve. I probíhající synodální proces je časem milostí, skrze nějž Bůh nabízí katolíkům, aby zakusili novou kulturu synodality, která bude moci nasměrovat život a poslání církve.Jedním z prostředků evangelizace je v dnešní době svět sociálních médií. Zopakoval, že je třeba, aby místní církev koordinovala a usnadňovala tvorbu kvalitního obsahu, který bude na sítích sdílen, a podporovala tak evangelizaci církve. Kromě toho by místní církev také mohla propojovat jednotlivé tvůrce, aby mohli spolupracovat, sdílet nápady a vypracovat standardní pokyny pro spolupráci v digitálním prostoru. Zdroj: Vatican News, anglická sekce

Mohlo by vás zajímat

image:Image Novéna ke svatému Norbertovi

Novéna ke svatému Norbertovi

Proč se najednou svatý Norbert (1082–1134) se svými ostatky objevil v roce 1627 v Praze? ­Otázku si klademe častokrát. S osobností duchovních dějin, zakladatelem premonstrátů, jsme po devět dní nablízku Pánu. Patron vnitřně prožívané eucharistie dodává svěží podněty a uvádí do hluboké liturgie.

image:Image Příběhy apoštolů

Příběhy apoštolů

Jan A. Dus, Petr Pokorný

Druhý svazek Knihovny rané křesťanské literatury obrací naši pozornost na Ježíšovy učedníky vyslané do světa kázat evangelium. Jejich příběhy a zázračné činy jsou vylíčeny ve velkém množství apokryfních „skutků“ (název žánru je odvozen od Lukášových Skutků apoštolských z 1. stol. po Kr.), jež vznikaly od 2. století v řecky mluvící oblasti Středomoří a rozšířily se po celém křesťanském světě. Jádro tohoto svazku tvoří patero nejstarších apokryfních skutků, jež zachycují působení apoštolů Petra, Pavla, Ondřeje, Jana a Tomáše. S výjimkou Skutků Janových jsou příběhy završeny vyprávěním o apoštolově mučednické smrti (martyrium), provázené řadou zázračných událostí. Z hlediska literárního jsou skutky obtížně zařaditelné: kromě kázání a modliteb obsahují i motivy známé z helénistických milostných románů či aretalogií (vyprávění o podivuhodných činech potulných filosofů), což apokryfní skutky přibližuje soudobé literární produkci. Významné jsou též hymnické pasáže (zmiňme alespoň Píseň o perle a Ježíšův tanec s učedníky). K bizarnosti spisů přispívají prvky lidového stylu a svérázný humor, jež se ocitají v sousedství pasáží liturgického a slavnostního rázu. Podobně jako další apokryfní spisy, ani apokryfní skutky nebyly přijaty do biblického kánonu. Obsahovaly totiž příliš mnoho myšlenek odchylných od církevního učení: gnostické spekulace, podceňování materiálního světa, popírání Kristova vtělení, přísná askeze. Skutečný vliv těchto apokryfů však asi nebyl tak velký, jak se někteří obávali. Později nad misijní funkcí převážila funkce zábavná, a tak v apokryfech ubývá sporných teologických výkladů a přibývá zázraků. Příkladem takového vývoje jsou i dvě mladší vyprávění o zesnutí Panny Marie. Kromě již zmíněných spisů obsahuje náš výbor koptské Skutky Petra a dvanácti apoštolů a uzavírají jej pseudepigrafní listy, za jejichž autora je vydáván zejména apoštol Pavel – kromě velmi oblíbeného Listu o neděli (List spadlý z nebe), který údajně sepsal sám Ježíš.

image:Image Ženy, které milují příliš

Ženy, které milují příliš

Robin Norwoodová

Je pro vás v životě nejdůležitější, abyste měly koho milovat? Věříte v toho pravého a v to, že život s ním vás navždy zachrání před pocitem smutku a osamění? Že ho změníte k lepšímu silou své lásky? Nudí vás „milí muži“, kteří jsou otevření, laskaví a spolehliví? Kniha Ženy, které milují příliš, napsaná pro ženy, jež na podobné otázky odpovídají „ano“, dnes náleží mezi nejslavnější psychologické rádce vůbec. Popisuje příběhy žen, jimž se v dětství dostalo jen málo skutečné péče a které se snaží tento nedostatek uspokojit tím, že pečují o své citově téměř nedostupné partnery. Přitom se však pravidelně zaplétají do nejednoznačných, chaotických a emočně bolestných situací. Autorka takovým ženám ukazuje, jak z jejich bludného kruhu najít cestu ven tím, že rozpoznají svou vnitřní hodnotu a začnou druhým důvěřovat.

image:Image Puzzle mini - Panna Maria Fatimská

Puzzle mini - Panna Maria Fatimská

Kazimierz Wasilewski

Křesťanské puzzle MINI pro děti. Obsahuje 40 dílků a po složení vznikne obrázek o velikosti 21 x 15 cm. Uloženo v pěkné barevné papírové krabičce o rozměrech 9,5 x 6,5 x 3 cm.

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou