Lupa
Obsah Obsah
Portál
image:Image V Oseku skončilo 145. plenární zasedání ČBK

V Oseku skončilo 145. plenární zasedání ČBK

Publikováno: 22. 10. v 14:30
Oddělení komunikace

V prostorách Cisterciáckého kláštera v Oseku jednali od 20. do 22. října 2025 biskupové Čech, Moravy a Slezska. 145. zasedání ČBK se účastnil i apoštolský nuncius v ČR, arcibiskup Jude Thaddeus Okolo a zástupci mužských a ženských řeholí, sr. Krista Chládková a arciopat Prokop Siostrzonek. Po úvodním pozdravu apoštolského nuncia arcibiskupa Jude Thaddeuse Okolo a duchovním zamyšlení ostravsko-opavského biskupa Martina Davida představili zástupci

image:Image Slovo biskupů k 28. říjnu 2025

Slovo biskupů k 28. říjnu 2025

Publikováno: 22. 10. v 14:35
Oddělení komunikace

Biskupové Čech, Moravy a Slezska jsou si vědomi náročného období, ve kterém se naše země nachází po volbách do poslanecké sněmovny a v souvislosti s nadcházejícím státním svátkem 28. října vydávají společné povzbuzení pro věřící i nevěřící. Celý text přinášíme níže. Při příležitosti státního svátku 28. října se jako katoličtí biskupové obracíme k věřícím i nevěřícím. Děkujme za dar svobody a pokoje, které nejsou samozřejmostí, a my je chápeme jak

image:Image Modlitba za domov 2025

Modlitba za domov 2025

Publikováno: 15. 10. v 11:05
Oddělení komunikace

Ekumenická rada církví v ČR pořádá již po devatenácté tradiční Modlitbu za domov, která se uskuteční v úterý 28. října 2025 od 15.00 v kostele sv. Jana Nepomuckého v Praze 1. Slavnostní bohoslužbu, přenášenou v přímém přenosu na programu ČT 2, povedou arcibiskup Josef Nuzík, předseda České biskupské konference, a biskup Tomáš Tyrlík, předseda Ekumenické rady církví v ČR. Generální sekretář ERC Marián Čop ve svém pozvání připomíná, že letošní Mod

Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Papež při modlitbě Anděl Páně: Vzpomínka na zemřelé přináší naději do budoucnosti

Publikováno: 2. 11. v 13:45, zdroj cirkev.cz

V neděli 2. listopadu se papež Lev XIV. obrátil na věřící shromážděné na Svatopetrském náměstí a zamyslel se nad významem prvních dnů nového měsíce, kdy církev slaví svátek Všech svatých a památku Všech věrných zemřelých. Papež řekl, že v těchto dnech „vzkříšení ukřižovaného Ježíše z mrtvých vrhá světlo na osud každého z nás“.Citoval evangelium podle Jana a připomněl Ježíšova slova: „Toto je vůle toho, který mě poslal, abych neztratil nic z toho, co mi dal, ale vzkřísil to v poslední den.“V úvaze nad těmito slovy papež zdůraznil, že „středobod Božího zájmu je jasný“, a to „aby nikdo nezahynul navždy a aby každý měl své místo a zářil svou jedinečnou krásou“.Každý člověk, řekl papež, v sobě nosí touhu „po uznání, pozornosti a radosti“. Citoval encykliku Spe Salvi papeže Benedikta XVI. a dodal, že výraz „věčný život“ dává této touze jméno. „Není to nekonečné sledování času,“ dodal, „ale ponoření se do oceánu nekonečné lásky, kde čas předtím a potom již neexistuje.“„Tato plnost života a radosti v Kristu,“ pokračoval papež Lev, „je to, v co doufáme a na co čekáme celým svým bytím.“Zamyslel se nad významem paměti, kterou nazval „tak vzácnou a přitom tak křehkou“. Bez paměti na Ježíše – „na jeho život, smrt a vzkříšení“ – řekl, „hrozí, že bude zapomenut nesmírný poklad každodenního života“. V Kristu však, pokračoval, „i ti, na které si nikdo nevzpomíná, nebo které historie zdánlivě vymazala, vždy zůstávají ve své nekonečné důstojnosti“.Papež Lev pak pokračoval a připomněl shromážděným věřícím, že křesťané vždy vzpomínali na zemřelé v eucharistii, „žádali, aby jejich blízcí byli připomenuti v eucharistické modlitbě“. Z toho, řekl, „vzniká naděje, že nikdo nezahyne“.Vyzval věřící, aby návštěvy hřbitovů byly okamžiky „ticha, které přerušuje shon života“, a naléhal na ně, aby vzpomínali a čekali v naději. „Jak říkáme ve vyznání víry: ‚Očekávám vzkříšení mrtvých a život věčný.‘“„Vzpomínejme tedy na budoucnost,“ uzavřel papež Lev, „neboť nejsme uzavřeni v minulosti ani v sentimentálních slzách nostalgie. Nejsme ani uzavřeni v přítomnosti, jako v hrobě.“Na závěr modlitby Anděl Páně papež vyzval k okamžitému příměří v Súdánu, otevření humanitárních koridorů a k rozhodné pomoci mezinárodního společenství obyvatelům postiženým válkou. Vybídl věřící, aby se modlili za oběti konfliktu a za obrácení srdcí těch, kdo násilí působí.Zároveň apeloval na mír v Tanzanii, kde po nedávných volbách došlo k násilným střetům. Všechny strany vyzval, aby se vyhnuly násilí a zvolily cestu dialogu.Nakonec oznámil, že bude sloužit mši svatou za zemřelé na římském hřbitově Verano a povzbudil věřící, aby nezapomínali ve svých modlitbách na všechny zesnulé.Zdroj: Vatican News, anglická sekce

image:Image Náhled

Rozloučení v naději aneb Památka všech věrných zemřelých

Publikováno: 2. 11. v 9:09, zdroj cirkev.cz

Obchodní řetězce nás nabídkou hřbitovních svíček a dušičkových aranží s předstihem připravují na Památku zesnulých. Letos připadne na sobotu 2.listopadu, což umožní návštěvu hřbitova také těm, kteří žijí daleko od míst, kde mají své kořeny a kde jsou pochováni jejich blízcí. Jedná se o jediný den v roce, kdy parkovací kapacita u hřbitovů nestačí přílivu návštěvníků a o jediný týden v roce, kdy se posouvá jejich obvyklá zavírací doba. Začátek listopadu je v katolické tradici věnován dvěma datům spojeným se vzkříšením mrtvých a věčným životem. 1. listopadu slavíme slavnost Všech svatých, tedy těch, jenž nás předešli do věčné slávy, v Bibli nazývané nebeským Jeruzalémem. Následující den je věnován Památce na všechny věrné zemřelé, kterým kromě vzpomínky chceme pomoci do nebe i modlitbou. K tomu slouží plnomocné odpustky, jejichž získání je spojeno s přijetím svátosti smíření (zpověď), svatého přijímání, modlitby na úmysl Svatého otce a návštěvou hřbitova v prvním listopadovém týdnu. Nejedná se tedy o předmět kupčení, nýbrž o posílení naděje na vykoupení pro již zemřelé osoby.     Pro křesťany pohřeb neznamená pouze poslední rozloučení s tělem zemřelého, jenž bude žít jen ve vzpomínkách a připomínat jej bude jen odkaz či majetek, který na zemi zanechal. Svíce a květiny jsou symbolem věčného života duše, kterou kněz a pozůstalí vyprovází, a také naděje na shledání. V loňském roce katolická církev takto doprovodila 18 685 pohřbů. Je to méně než v předchozích letech, což souvisí s poklesem celkového počtu zemřelých v České republice (112 795), který je nejnižší od roku 2019. S katolickými obřady bylo pohřbeno 16,6 % zesnulých v roce 2023, což odpovídá průměru posledních čtyř let. Dvě pětiny katolických pohřbů se odehrají v Moravské provincii.Vedle pohřebních obřadů v kostele, jejichž součástí může být mše svatá a následné uložení do hrobu, je možné přizvat duchovního k uložení rakve či urny nebo k civilnímu pohřbu v krematoriu. Tzv. jiných úkonů křesťanského rozloučení bylo v roce 2023 evidováno 2 657. Dále je možné nechat sloužit mši svatou za zemřelé v jakémkoli katolickém kostele. Důstojné rozloučení je nejen poctou a poděkováním za život zesnulého, ale především pomáhá truchlícím k přijetí smrti blízkého člověka, vyrovnání se s jeho ztrátou a pro věřící je součástí víry ve vzkříšení těla a věčný život. Generální sekretář České biskupské konference P. Roman Czudek nabízí zamyšlení k nadcházejícím svátkům: „Svatý papež Jan Pavel II., který letos obdržel in memoriam řád Bílého lva, tedy nejvyšší státní vyznamenání České republiky, kdysi řekl, že ho naplňuje vnitřním pokojem pomyšlení na okamžik, kdy ho Bůh povolá k sobě: ze života do života. Při loučení a vzpomínce na naše zemřelé mohou problesknout v nás samotných myšlenky na přesah lidského života. Jaký to má pro nás význam? Určitě těmi myšlenkami nechceme utéct z reality, nemá to směřovat k tomu, abychom opomíjeli náš život. Spíše naopak, chceme mu dát novou kvalitu. Často je to pak kvalita, která si zaslouží ta nejvyšší vyznamenání, která mají trvalý lesk a časově neomezené uznání.“

image:Image Náhled

Lev XIV.: Kardinál Newman učitelem církve i světlem pro nové generace

Publikováno: 1. 11. v 17:37, zdroj cirkev.cz

Papež oslovil tisícovky věřících – zejména studentů a pedagogů – shromážděných na Svatopetrském náměstí k a vyzval je, aby zajistili, že školy, univerzity a všechny vzdělávací organizace, i ty neformální nebo pouliční, budou vždy bránou k civilizaci, dialogu a míru. Svatý otec ve své homilii připomněl, že nový, již 38., učitel církve nám zanechal nádherné úvahy o „tajemství důstojnosti každého člověka a také o rozmanitosti darů rozdávaných Bohem“. Život se podle papeže stává zářivým, když člověk objeví, stejně jako kardinál Newman, své povolání a poslání, a skutečnost, že naše životy slouží něčemu většímu než jsme my sami. Příspěvek, který každý z nás může nabídnout, je velmi cenný a úkolem vzdělávacích komunit je podporovat ho a vážit si ho.Na začátku homilie Lev XIV. také oznámil, že svatý John Henry Newman byl jmenován spolupatronem vzdělávacího poslání církve po boku svatého Tomáše Akvinského. Pokračoval dále, že duchovní a kulturní postava kardinála Newmana „bude jistě inspirací pro nové generace, jejichž srdce žízní po nekonečnu a které jsou prostřednictvím hledání a poznávání ochotny podniknout cestu, která, jak říkali naši předkové, vede per aspera ad astra, přes obtíže ke hvězdám.“ V reflexi nad Listem svatého Pavla Filipanům a posláním „zářit jako hvězdy ve světě“ papež zopakoval pedagogům slova ze své apoštolské exhortace Dilexi te. V komentáři k blahoslavenstvím z úryvku z Matoušova evangelia, je popsal jako „cestu a poselství Ježíše, učitele“, který v rozporu s logikou světa prohlašuje za blahoslavené chudé, ty, kdo hladoví a žízní po spravedlnosti, pronásledované a tvůrce pokoje. Ta jsou znamením Božího království, které svatí zjevují mezi námi.Hymnus kardinála Newmana Lead, Kindly Light (Veď nás, laskavé světlo), který složil, když byl ještě anglikánským pastorem, a který se zpívá během obětování, připomíná světlo, které nás vede, když si uvědomíme, že naše kroky jsou nejisté a nedokážeme rozeznat horizont. Úkolem vzdělávání, vysvětlil papež, je právě nabídnout toto laskavé světlo těm, kteří jsou uvězněni „ve stínu pesimismu a strachu“.Papež zakončil svou homilii důrazem na to,, že z křesťanské prospektivy pomáhá vzdělávání každému stát se svatým. "Nic menšího nestačí.“ Připomněl také slova papeže Benedikta XVI. adresovaná mladým lidem během beatifikace Newmana ve Velké Británii v roce 2010: „To, co Bůh pro každého z vás chce nejvíc, je, abyste se stali svatými. Miluje vás mnohem víc, než si dokážete představit.“ Lev XIV. dodal, že toto je univerzální povolání ke svatosti, základní poselství druhého vatikánského koncilu, „osobní a společná cesta vyznačená blahoslavenstvími“.Zdroj: Vatican Media, anglická sekce, redakčne upraveno

image:Image Náhled

FOTOGALERIE: Fara v Travné ožívá

Publikováno: 1. 11. v 7:53, zdroj Diecéze ostravsko - opavská

Farní budova z režného červeného zdiva, táborové chatky, ovocné stromy nad korytem potoka a neogotický kostel Neposkvrněného početí Panny Marie tvoří v úzkém horském údolí pod polským hraničním hřebenem kompaktní celek. Tomáš Hradil – jeden z hybatelů obnovy místa – se k faře dostal díky Velkým pěším poutím za Jesenicko, kterou spolupořádá. „Trasa vede přes čtrnáct poutních míst našeho kraje a jedním z nich je i blízká kaple Panny Marie Lasalettské. Na místní faře jsme s poutníky přespávali. Nějakou dobu byla neobydlená. Pro některé byl ten nocleh nejhorší částí pouti. Pro některé ale nejhezčí, protože i ve sparťanských podmínkách má toto místo zajímavou atmosféru,“ uvádí Hradil. Palčivým problémem místa byla špatná kvalita vody a scházela vize a elán, které by místu po nezbytných opravách vdechly nový smysl.„O stav fary jsme projevili zájem a z biskupství přišel nápad, že bychom si faru mohli vzít do dlouhodobé výpůjčky. Na Jesenicku děláme hodně projektů, ale nakonec jsme se rozhodli rozjet další,“ ohlíží se Tomáš Hradil za uplynulým rokem. S partou brigádníků, která se rekrutuje také z řad účastníků Velké pěší poutě za Jesenicko, se po sobotách pustili do práce.„Vybíráme termíny, kdy se v kostele slaví mše svatá, abychom svou práci propojili s životem farnosti,“ poznamenává Tomáš Hradil s tím, že snem spolku je, aby na faře s podkrovní kaplí našly zázemí zejména křesťanské skupiny.Spolek vložil do obnovy fary stovky tisíc korun. Kompletní proměnou prošla kuchyně, voda ze studny prochází filtrováním. Dobrovolníci vyčistili koupelny, škrábali omítky, upravovali terén kolem fary. Část prací provedla Hradilova stavební firma, kterou založil po povodních. Před farou stojí nové posezení s ohništěm a také uvnitř je útulně. „Už v létě se tu uskutečnil první tábor. Další zájemci se začali hlásit,“ podotýká nový správce fary, která nabízí dvacet paland na přespání. V létě jsou k dispozici i táborové chatky. Nabídku pronájmu najdou zájemci na portálu e-chalupy a ozvat se mohou také na e-mail: tom.hradil@jeseniky-brontosaurus.cz.Ještě v říjnu před zimní pauzou stihli hybatelé oprav uspořádat Den otevřených dveří. V sobotu 25. října začal brigádou a odpoledne pokračoval bohoslužbou s farářem z Javorníku P. Tomaszem Salagou, SDS. Poté faru po opravě požehnal jesenický děkan P. Stanislav Kotlář. 

image:Image Náhled

Svátek Všech svatých

Publikováno: 31. 10. v 11:45, zdroj cirkev.cz

Svátek vychází z historické události zasvěcení římského Pantheonu (původně pohanského chrámu všech olympských bohů) Panně Marii a všem svatým mučedníkům dne 13. května 609. Na křesťanském Východě se slavil společný svátek všech mučedníků již od 4. století.V 8. století se v Irsku a v Anglii, u Keltů a Franků začal slavit svátek Všech svatých (nejen mučedníků) 1.listopadu. Toto datum se ustálilo snad proto, že u Keltů začínal v tento den nový rok. Dnes vyhovuje i kvůli těsné blízkosti s památkou na zemřelé a s melancholickými podzimními pocity. Slavení svátku Všech svatých se brzy rozšířilo a v Římě se slaví pravidelně od 9. století. Jde o společnou slavnost lidí, kteří po smrti vstoupili do nebe, to znamená do stavu svrchovaného a konečného štěstí ve společenství s Bohem a se všemi žijícími, kteří jsou spojeni s Kristem, jenž svou smrtí a zmrtvýchvstáním zajistil lidem věčný život. Toto tajemství společenství se samotným Bohem překonává jakékoliv chápání a představivost.Ne každý, kdo zemřel, je svatý, proto se svátek Všech svatých netýká všech zemřelých, jak se často uvádí. Všem, kteří odešli z tohoto světa, je věnovaná vzpomínka 2.listopadu. Plnomocné odpustky pro duše, které potřebují očištění, mohou křesťané získat v oktávu svátku Všech svatých, tj. v prvních osmi listopadových dnech. Musí přijmout svátost smíření, eucharistie a pomodlit se na úmysl Svatého otce (Otče náš, Zdrávas Maria nebo jinou modlitbu).Zdroj: katolik.cz, redakčně upraveno

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Papež: Církev by měla být místem, které je přívětivé pro všechny

Publikováno: 26. 10. v 12:34, zdroj cirkev.cz

Během mše svaté k Jubileu synodálních týmů a participativních orgánů v bazilice sv. Petra vyzval papež Lev XIV. všechny účastníky, aby se zamysleli nad „tajemstvím církve“. Připomněl jim, že církev není pouze náboženskou institucí s hierarchií a strukturami. Církev je spíše „viditelným znamením jednoty mezi Bohem a lidstvem“, kde Bůh spojuje všechny do jedné rodiny sjednocené v lásce.Papež dodal, že když uvažujeme o tom, co znamená církevní společenství, stvořené a zachovávané Duchem Svatým, můžeme porozumět tomu, co jsou synodální týmy a participativní orgány. „Vyjadřují to, co se děje uvnitř církve, kde vztahy neodpovídají logice moci, ale logice lásky." Dodal také, že nejdůležitější věcí v křesťanské komunitě je duchovní život.Lev XIV. vyzval všechny účastníky, aby si pamatovali, že láska je nejvyšším pravidlem v církvi. „Nikdo není povolán k tomu, aby vládl; všichni jsou povoláni k tomu, aby sloužili. Nikdo není vyloučen; všichni jsme povoláni k účasti.“ Výzva ke společné cestě je podle papeže to, co farizejovi a celníkovi z evangelijního podobenství chybělo. I když jsou na stejném místě, jsou rozděleni a nekomunikují spolu. „Oba jdou stejnou cestou, ale nechodí spolu. Oba se modlí k Otci, ale nejsou bratři a nemají nic společného.“Toto rozdělení pramení podle papeže především z postoje farizeje, jehož modlitba, „ačkoli se zdá být adresována Bohu, je pouze zrcadlem, v němž se dívá na sebe, ospravedlňuje se a chválí“. Cítí se nadřazený celníkovi a pohlíží na něj s despektem. Zaměřuje se tedy spíše na sebe než na svůj vztah s Bohem a ostatními. To se podle papeže Lva bohužel může stát i v křesťanské komunitě. Když ego převládá nad společenstvím, vede to k individualismu, který znemožňuje skutečné a bratrské vztahy. Může se to stát také tehdy, když si někdo myslí, že je lepší než ostatní.Neměli bychom se však soustřediit jen na farizeje, ale měli bychom se dívat na celníka. Jeho pokora nám připomíná, že v církvi všichni potřebujeme Boha a jeden druhého. Musíme si naslouchat, milovat se a radovat se z toho, že kráčíme společně, protože Kristus patří pokorným.Tak  můžeme žít s důvěrou uprostřed napětí v církvi – jednoty a rozmanitosti, tradice a novosti, autority a participace. „Nejde o to, je [napětí] vyřešit tím, že jedno omezíme ve prospěch druhého, ale o to, aby je Duch očistil, aby se harmonizovaly a směřovaly ke společnému rozlišování,“ argumentoval Svatý otec. Členové synodálních týmů a participativních orgánů chápou, že církevní rozlišování vyžaduje vnitřní svobodu, pokoru, modlitbu a důvěru. Nikdy se nejedná pouze o názor jedné osoby.Papež Lev vyzval všechny přítomné, aby snili o pokornější církvi, která „se sklání, aby umyla nohy lidstvu; církvi, která nesoudí jako farizej celníka, ale stává se místem, které je přívětivé pro všechny“.Zdroj: Vatican News, anglická sekce, redakčně upraveno

Lev XIV.: Synoda má sloužit k hlásání evangelia

Publikováno: 25. 10. v 11:51, zdroj cirkev.cz

Lev XIV. vyslechl svědectví a odpovídal na otázky zástupců různých kontinentů. Evropu zastupovala rakouská teoložka Klara Csiszár, která se papeže zeptala na šance na rovnoprávnost žen a mužů v církvi. Papež v odpovědi mínil i své osobní zkušenosti a vzpomínal na to, jak jeho rodiče, otec i matka, byli velmi zapojeni do života farnosti. A když se v 70. letech v USA hodně mluvilo o rovnosti žen a mužů, zeptal se své matky, zda chce být rovna mužům. Ona odpověděla, že ne, a hned dodala: „Protože my jsme lepší“. Papež zdůraznil, že to nebyl vtip, protože ženy mají mnoho darů, které mohou v mnoha ohledech nabídnout v rodinném a farním životě.Lev XIV. také zmínil zkušenost z Peru, kde řeholnice vykonávají skvělou misijní práci a využívají pravomocí, které již v církvi mají. Papež zdůraznil, že problém nespočívá v tom, že by neexistovaly možnosti, ale že na některých místech existují kulturní překážky, které ženám brání dělat to, co by dělat mohly.Papež připomněl, že ve světě existuje problém diskriminace žen. Realita je taková, že ne všechny země jsou z kulturního hlediska ve stejné situaci jako Evropa a Spojené státy. Svatý otec zdůraznil, že církev může být hnací silou kulturních změn v souladu s hodnotami evangelia.V návaznosti na svědectví zástupce Afriky Svatý otec ujistil, že v synodálním procesu nejde o vytvoření jediného modelu a šablony, která bude použita ve všech zemích. Synodalita je spíše učením v naslouchání, počínaje nasloucháním Božímu slovu, ale také naslouchání jeden druhému, naslouchání moudrosti druhých.Lev XIV. zdůraznil, že Afrika je kontinent, který nám může mnoho nabídnout. Její problémy jsou často jak výzvami, tak dary. Jako příklad uvedl mladé lidi a rodinu. Porovnal přitom Afriku, která je plná nového života a mládí, s Evropou, která stále stárne. Papež zdůraznil, že pro církev je velmi důležité oslovit jak mladé lidi, tak rodiny.V reakci na svědectví reprezentantky Oceánie papež poukázal na význam regionálních církevních organizací. Ty zvyšují citlivost k situaci v jiných zemích a podněcují církev k činnosti, například k boji proti důsledkům klimatických změn v některých zemích Oceánie. Církev musí podle Lva promlouvat, aby měnila svět a činila jej lepším.V odpovědi na otázku zástupce Severní Ameriky se papež vyjádřil k obavám, že synodalita omezí pastorační autoritu biskupů a kněží. Zdůraznil, že je třeba pochopit, že ne všichni v církvi postupují stejným tempem, a proto musíme být k sobě navzájem trpěliví. Lev XIV. zdůraznil, že pro církev není dobré, když několik lidí vyběhne dopředu a mnoho jiných zůstane pozadu. Musíme pochopit, co se děje na různých místech, jaké jsou překážky a odkud pocházejí, řekl Svatý otec. Podle jeho názoru je také velmi důležitá formace, odpovídající příprava na různých úrovních církevního života.V reakci na slova libanonského biskupa, který zastupoval východní církve, papež upozornil na svědectví východních křesťanů. „Jedním ze znamení naděje,“ řekl Svatý otec, „je dar nadšení, který lze nalézt jak v církvích na Blízkém východě, tak i mezi křesťany v diaspoře. Nacházíme u nich dar víry, který jim dává sílu, vytrvalost a odvahu, které potřebují, aby mohli jít vpřed, i když mnohokrát přišli o všechno.“Při zmínce o zkušenostech katolíků v Latinské Americe papež přiznal, že církev tomuto kontinentu vděčí za mnoho. Dar víry, nadšení a ducha společenství je v mnoha případech součástí kultury těchto národů, řekl Lev XIV. Přiznal, že ho inspirují spíše konkrétní lidé a jejich nadšení pro víru než nějaké procesy. Papež připomněl, že jubileum má být časem skutečného obrácení, aby bylo možné naslouchat Božímu slovu.Zdroj: Vatican News - polská sekce

Do Říma se na Jubileum synodálních týmů chystá více než 2000 účastníků

Publikováno: 23. 10. v 11:03, zdroj cirkev.cz

V pátek 24. října začne program konferencí, na které vystoupí kardinál Grzegorz Ryś, prof.Miguel De Salis Amaral a Mariana Aparecida Venâncio. Na závěr dne se v aule Pavla VI. uskuteční diskuzní setkání s papežem Lvem XIV., do něhož se zapojí zástupci sedmi světových regionů. Představí proces implementace synody na daném kontinentě a každý z nich bude moci papeži položit otázku.Sobota dopoledne bude patřit pouti a průchodu Svatou branou. Odpoledne budou účastníci rozděleni do jazykových skupin, ve kterých se v seminářích a workshopech budou věnovat tématu misijní a synodální obnovy církve. Večer se na Svatopetrském náměstí uskuteční mariánská modlitební vigilie, otevřená všem poutníkům v Římě. Vrcholným okamžikem Jubilea bude nedělní mše svatá v bazilice sv. Petra, které bude předsedat papež Lev XIV.Českou republiku zastupují na Jubileu členové Národního synodálního týmu, P. Roman Czudek, generální sekretář ČBK, Hana Pohořalá a Klára Maliňáková. Doprovází je členové diecézních týmů Michal Olekšák, Kateřina Regendová a P. Stanislav Brožka.Celý program Jubilea synodálních týmů naleznete zde. Zdroj: Vatican News - francouzská sekce, redakčně upraveno

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Vatikán postupuje vpřed v definici „duchovního zneužívání“ v kanonickém právu

Publikováno: 23. 10. v 10:48, zdroj cirkev.cz

Pracovní skupinu, kterou společně řídí Dikasterium pro nauku víry (DDF) a Dikasterium pro legislativní texty, založil papež František v listopadu 2024. Jejím cílem je vyplnit jednu z nejpalčivějších mezer v církevním právu: určit, jak má být duchovní zneužívání – spojené s manipulací, nátlakem či zneužitím autority v náboženském kontextu – klasifikováno jako kanonický delikt.Arcibiskup Iannone, karmelitán a zkušený kanonista, byl původně jmenován předsedou právě jako prefekt Dikasteria pro legislativní texty. Po jeho přesunu do čela Dikasteria pro biskupy se objevily obavy, že práce skupiny bude narušena. Tyto obavy rozptýlil kardinál Víctor Manuel Fernández, prefekt DDF, který v komuniké ze 14. října požádal o potvrzení Iannoneho ve funkci „pro zachování kontinuity a dynamiky“. Papež Lev XIV. žádosti vyhověl.Rozhodnutí přichází v době, kdy pět soudců Vatikánského tribunálu začalo projednávat případ jezuity Marka Rupnika, obviněného z psychického i sexuálního zneužívání více žen. Tento skandál odhalil, jak ničivé mohou být formy duchovní manipulace, které však dosud kanonické právo nezná jako samostatně definovaný delikt.Právě tuto mezeru má nová pracovní skupina odstranit: jasně vymezit, co duchovní zneužívání je, jaké má mít kanonické tresty a v jakých vztazích autority může vznikat.Odborníci na církevní právo i teologii dlouhodobě upozorňují, že církev musí chránit nejen před fyzickým či sexuálním násilím, ale také před zneužitím svědomí a víry, které se může objevit ve vztazích duchovního doprovázení či poslušnosti.Pokud skupina dokončí svou práci včas, právě proces s Markem Rupnikem by se mohl stát prvním případem, kde bude nově definovaný zločin duchovního zneužívání použit. To by znamenalo zásadní posun v církevním právu i v kultuře zacházení s autoritou.Jak poznamenal jeden z římských kanonistů: „Výzvou není jen potrestat provinění, ale chránit to, co je posvátné ve vztahu věřícího a jeho pastýře. Definovat duchovní zneužívání znamená chránit důvěru jako takovou.“Zdroj: Zenit

Papež Lev XIV. se poprvé setkal s oběťmi zneužívání a lidskoprávními aktivisty

Publikováno: 22. 10. v 10:01, zdroj cirkev.cz

Podle účastníků se jednalo o „historický krok plný naděje“ směrem k hlubší spolupráci mezi katolickou církví a těmi, kteří byli v minulosti zraněni právě v jejím prostředí. Setkání se zúčastnila šestice členů vedení organizace ECA Global, která zastupuje oběti a aktivisty z více než třiceti zemí světa. Přijetí u Svatého otce vnímali jako významný moment otevřeného dialogu. „Byl to velmi důležitý rozhovor,“ uvedla Gemma Hickeyová, předsedkyně správní rady ECA a zároveň oběť zneužívání v Kanadě. „Odráží společné úsilí o spravedlnost, uzdravení a skutečnou změnu. Oběti dlouho hledaly místo u jednacího stolu – a dnes jsme měly pocit, že jsme byly konečně vyslyšeny.“Schůzka navázala na dopis, který ECA adresovala nově zvolenému papeži krátce po jeho inauguraci. Svatý otec na výzvu zareagoval vstřícně a projevil ochotu k otevřené spolupráci.„Nepřišli jsme pouze sdílet své obavy, ale také hledat společné cesty, jak zajistit účinnou ochranu dětí a zranitelných dospělých po celém světě,“ doplnila Janet Aguti, místopředsedkyně ECA z Ugandy. „Věříme, že spolupráce je nejen možná, ale i nezbytná.“ Krátce před tímto setkáním, 16. října, zveřejnila Papežská komise pro ochranu nezletilých svou druhou výroční zprávu. Ta hodnotí konkrétní kroky a opatření přijatá diecézemi po celém světě na poli prevence a ochrany před zneužíváním.ECA Global (Ending Clergy Abuse) je mezinárodní iniciativa, která sdružuje oběti, obhájce lidských práv a odborníky z více než třiceti států. Jejím cílem je nejen poskytnout pomoc obětem, ale také vyzývat církev k odpovědnosti, transparentnosti a konkrétním krokům směřujícím k nápravě minulých pochybení.Zdroj: Vatican News - italská sekce

Ochrana nezletilých: Druhá zpráva navrhuje nápravná opatření proti zneužívání

Publikováno: 16. 10. v 13:55, zdroj cirkev.cz

Zpráva nabízí praktickou příručku vycházející z přímých zkušeností obětí. Jejím cílem je pomoci církevním společenstvím zavádět účinná nápravná opatření, krok za krokem postupovat při hlášení případů a usilovat o větší srozumitelnost celého procesu.Pokyny Komise zahrnují důraz na respektující naslouchání, přístup k informacím o vlastním případu a zajištění psychologické i duchovní podpory. Součástí má být také veřejné uznání způsobené újmy a převzetí odpovědnosti. Předseda Komise, arcibiskup Thibault Verny, označil tuto misi za „neustálou pouť“.Zpráva vychází z konzultací s oběťmi sdruženými ve zvláštní pracovní skupině a ze spolupráce s necirkevními organizacemi. Z těchto setkání vyplynula potřeba více naslouchající církve a existence jasnějších struktur pro hlášení případů.Komise doporučuje vytvoření bezpečných prostor, kde mohou oběti sdílet své zkušenosti – i přímo s církevními autoritami. Náprava podle ní není jen individuální povinností, ale společnou odpovědností celé komunity, která má vytvářet prostředí péče, úcty a vzájemného respektu.Zpráva rovněž vyzývá k dlouhodobé psychologické a duchovní podpoře a k finanční pomoci obětem, například při hrazení léčby. Církev má také uplatňovat přiměřené sankce vůči těm, kdo se dopustili zneužívání nebo jej kryli.Oběti by měly mít přístup k informacím o svém případu, protože jde o důležitý krok k uzdravení. Komise proto doporučuje vzdělávací programy pro duchovní i laiky, které by podporovaly proces společného uzdravování.Zpráva dále vyzývá k jasné komunikaci o důvodech odvolání nebo rezignací církevních představitelů a ke zjednodušení postupů při řešení případů z minulosti. Navrhuje také vznik mezinárodní akademické sítě katolických univerzit zaměřených na ochranu lidských práv a prevenci zneužívání.Komise doporučuje zavedení povinného mechanismu hlášení na všech úrovních církevních struktur. Církevní společenství mají podle ní podporovat větší transparentnost a institucionální odpovědnost, jak zdůrazňoval papež František. Zpráva rovněž potvrzuje klíčovou roli apoštolských nunciů, kteří mají doprovázet a podporovat místní církve v ochraně nezletilých.Zpráva shrnuje situaci v několika zemích, včetně Itálie, Gabonu, Japonska, Portugalska, Slovenska, Etiopie či Keni.V Itálii oceňuje pokrok v oblasti prevence a ochrany, zejména díky systému vytvořenému Italskou biskupskou konferencí (CEI). Ten zahrnuje národní, regionální i diecézní úroveň, dohled a odborné školení. V zemi funguje 16 regionálních ochranných služeb, 226 diecézních a mezidiecézních center a 108 poradenských míst. Přesto Komise upozorňuje na přetrvávající regionální rozdíly a chybějící centrální úřad pro analýzu hlášení.Zpráva konstatuje, že v mnoha částech světa, zejména v Africe, Asii a Latinské Americe, stále chybí prostředky a odborná pomoc. Přesto uvádí několik inspirativních příkladů: tradiční komunitní léčebnou praxi Hu Louifi v Tongu, výroční zprávu o doprovázení obětí v USA, revizi pokynů v Keni, Malawi a Ghaně či projekt Odvaha dívat se v diecézi Bolzano-Bressanone.Zpráva zdůrazňuje potřebu mezidikasteriální spolupráce v rámci římské kurie. Vyzdvihuje zejména činnost Dikasteria pro evangelizaci, které podporuje přibližně 1 200 místních církví a dohlíží i na jejich ochranné programy.Jedna část dokumentu se zaměřuje na sociální iniciativy církve. Komise oceňuje reformy, které zavedlo hnutí Fokoláre, například vznik nezávislé komise pro řešení případů zneužívání, novou politiku informování a pokyny pro podporu obětí.Závěrem se zpráva věnuje pokroku iniciativy Memorare, kterou Komise založila v roce 2022. Program shromažďuje prostředky od biskupských konferencí, řeholních řádů a nadací a pomáhá církvím v zemích globálního Jihu s omezenými zdroji. V současnosti existuje 20 projektů po celém světě – mimo jiné ve Rwandě, Venezuele, Argentině, Keni, Hondurasu, Malawi, Panamě či Zimbabwe – a další jsou v přípravě.Zdroj: Vatican News – anglická sekce

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
V Koreji byly představeny Světové dny mládeže 2027 – Soul se stane městem misie

Publikováno: 29. 10. v 14:38, zdroj cirkev.cz

Biskup Paul Kyung-sang Lee, koordinátor příprav, uvedl, že představení Světových dnů mládeže bylo nejen oznámením programu, ale také vyznáním víry a naděje – slavnostním závazkem vůči mládeži celého světa a upřímným pozváním k účasti. Připomněl, že půjde o první světové setkání mládeže s papežem, které se uskuteční v zemi stále rozdělené následky korejské války. Organizátoři očekávají účast přibližně milionu mladých lidí. Inspirují se tzv. francouzským modelem z Paříže 1997, kdy poutníci přebývali v rodinách. V Soulu bude k dispozici 233 farností, které nabídnou ubytování mladým poutníkům; v případě potřeby budou využity i školy, tělocvičny a veřejné prostory.První část setkání, tzv. dny v diecézích, proběhne od 29. července do 2. srpna. Mladí lidé se rozjedou do 15 korejských diecézí, kde poznají život místních komunit a zapojí se do aktivit připravených farnostmi a rodinami. Druhá, hlavní fáze Světových dnů mládeže se bude konat v Soulu od 2. do 8. srpna. Úvodní mši svaté bude předsedat arcibiskup Peter Chung Soon-taick, spolu s ním budou koncelebrovat biskupové a kněží ze 160 zemí světa.Duchovní poselství příštích Světových dnů mládeže se zaměří na tři klíčová slova: láska, pravda a mír. Organizátoři poděkovali všem složkám státu – od samospráv přes bezpečnostní a dopravní služby až po zdravotnictví – za jejich podporu a spolupráci. Zvláštní důraz bude kladen na bezpečnost účastníků. Počítá se s instalací klimatizačních jednotek, zřízením lékařských stanovišť a přímým napojením na místní nemocnice. Do příprav se zapojuje celý národ – Korejci chtějí ukázat světu mladou, živou a pohostinnou tvář své země.Zdroj: Vatican News – polská sekce

Arcibiskup Nuzík biřmoval studenty Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži

Publikováno: 23. 10. v 9:55, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Roční přípravu pod vedením školního kaplana P. Petra Káni absolvovalo 39 studentů. Setkávali se každý týden na společných katechezích, sdíleli své zkušenosti s Bohem v menších skupinách, prožili tři víkendové duchovní obnovy, v předvánočním čase navštívili pacienty sousední nemocnice a aktivně se zapojovali do liturgie studentských mší svatých. V posledním týdnu před biřmováním při večerní mši svaté na gymnáziu biřmovanci představili ostatním studentům své patrony a při čtvrteční celonoční adoraci se v tichu před svatostánkem duchovně připravili na přijetí svátosti.Biřmovance přijeli do kostela sv. Mořice podpořit rodiče, příbuzní a přátelé. Slavnostní bohoslužbě předsedal Mons. Josef Nuzík, koncelebrovalo na třicet kněží z farností biřmovanců. Biskup Nuzík ve své promluvě zmínil, že lidské srdce touží nejen po vzdělání, ale také po kráse a pravdě a vyzval mladé, aby upřímně odpověděli na Boží výzvu ke spolupráci. Hudební doprovod během mše svaté zajistila schola AG.Tito studenti ukončili svou přípravu a začali novou etapu ve svém duchovním životě, ale v listopadu začíná další neméně početná skupina studentů svou cestu k přijetí svátosti křesťanské dospělosti a k prohloubení svého života s Bohem.

Staň se tvůrcem hymny Celostátního setkání mládeže 2026

Publikováno: 23. 10. v 9:50, zdroj cirkev.cz

Máte hudební dar a touhu tvořit pro Boha? Pak právě pro vás je určena výzva k vytvoření oficiální hymny Celostátního setkání mládeže (CSM), které se uskuteční v roce 2026 v Ostravě. Nová píseň se může stát symbolem tohoto významného setkání mladých křesťanů a zároveň obohatit repertoár schol napříč Českou republikou.Autoři mohou své návrhy zasílat do 30. listopadu 2025 na adresu hudba@aksm.cz. Podrobné informace o podobě soutěže a jejích podmínkách najdete ZDE nebo v příloze.

Mohlo by vás zajímat

image:Image Pražské Jezulátko 8,5 cm miňonka oblečené, keramika, modré

Pražské Jezulátko 8,5 cm miňonka oblečené, keramika, modré

Soška Pražského Jezulátka je stará více než 400 let. Pro věřící z celého světa je soška Dítěte Ježíše připomínkou Božího vtělení, duchovního dětství a důstojnosti Kristova i našeho vlastního lidství. Úcta k Pražskému Jezulátku je duchovním prodloužením Vánoc. Klaníme se Kristovu vtělení, vyznáváme, že Bůh vzal na sebe lidství, ke kterému patří i dětství. „Sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal se jedním z lidí. Byl jako každý jiný člověk…“ (Flp 2, 7). Ježíš Kristus prožívá celý lidský život, od počátku do konce. V jeho početí, narození a dětství se setkáváme s pravým Bohem, stejně jako v jeho dospělosti, smrti a vzkříšení. Dospělý Ježíš, mistr a učitel, bude vyzývat své učedníky: „Nebudete-li jako děti, nevejdete do nebeského království.“ (Mt 18,3) Díky misionářům a evropským přistěhovalcům Jezulátko znají nejen v Evropě, ale i v Indii, Číně, na Filipínách a v Severní Americe. Dnes je nejvíce uctíváno ve španělsky mluvících zemích. Ze všech koutů světa přicházejí zprávy o zázračných vyslyšeních Pod registrovanou ochrannou známkou Aureta Figural ručně vyrobený keramický výrobek, pozlacený 24 karátovým zlatem. Vyrobeno v České republice.

image:Image Tajné vánoční recepty naší babičky

Tajné vánoční recepty naší babičky

Klára Trnková

Tato knížka, první z řady malých babiččiných sešitků, je věnována kuchařským předpisům vánočním. Připomíná malé zápisníčky plné rad a domácích poznatků, jaké si psávaly naše maminky a babičky. Autorka zde uveřejnila léty prověřené rodinné vánoční recepty, návrh na sváteční menu a vyzdobila knížečku obrázky a kolážemi ze starobylých pohlednic.

image:Image Pro smrt uděláno

Pro smrt uděláno

Michal Plzák, Lucie Vopálenská

Jak se dá o smrti mluvit? Autory přijalo 26 osobností a věnovalo jim svou důvěru, aby spolu toto obtížné téma ohledávali. Učili se být citliví, ale neodbytní. Zveme vás, abyste s námi ztratili strach. Ne možná ze smrti, ale z mluvení o ní. Kniha, kterou pro Kalich připravili Michal Plzák a Lucie Vopálenská, nechce být akademickým pojednáním, ani jen užitečnou, instruktážní příručkou, i když tyto parametry obsahuje také. Z rozhovorů s řadou známých i méně známých osobností vyplývá, jak rozmanité podoby bere na sebe vědomí smrti a obavy z ní, a rovněž i samo mluvení o tomto intimním a obtížném tématu. Všeobecně se dnes předpokládá, že je to téma tabuizované, vytěsňované, ale z rozhovorů vyplývá, že to tak úplně není. Větší obtíž může představovat nacházení způsobu, jak téma „lidsky“ a otevřeně v rozmluvě pojednat. Jedním z účelů knihy je povzbudit k větší otevřenosti v otázkách lidské konečnosti, samoty, utrpení, lidské důstojnosti a vyrovnávání se s neznámým.

image:Image Husitská revoluce II

Husitská revoluce II

František Šmahel

Druhý svazek třetího doplněného a přepracovaného vydání Husitské revoluce přináší propojený třetí a čtvrtý díl předchozích vydání. Během posledních let bádání v některých úsecích výrazně postoupilo, a proto bylo nezbytné původní verzi přepracovat nebo upravit všude tam, kde to bylo žádoucí či nezbytné. V celkovém pořadí šestá kapitola líčí vývoj reformních snah od počátků v době Karla IV. až po boje o fary a poutě na hory v roce 1419. Kroniku revolučních událostí přinášejí dvě následující kapitoly. Sedmá se zabývá anatomií konfliktu do roku 1426, osmá pak vládou radikálních bratrstev až do nástupu krále Zikmunda Lucemburského na český trůn. Poslední kapitola je věnována důsledkům, ohlasům a výhledům předčasné české reformace. Nové poznatky a dodatky čtenář nalezne též v poznámkovém aparátu a v soupise literatury a pramenů. 3. přepracované a rozšířené vydání

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou