Lupa
Obsah Obsah
Portál
image:Image FŽO v ČR vyjadřuje soustrast a podporu po zásahu na kostel Svaté rodiny v Gaze

FŽO v ČR vyjadřuje soustrast a podporu po zásahu na kostel Svaté rodiny v Gaze

Publikováno: 21. 7. v 9:40
Oddělení komunikace

Předseda Federace židovských obcí v ČR, Petr Papoušek, vyjádřil soustrast a zármutek nad tragickými událostmi v Gaze, při kterých byl zasažen kostel Svaté rodiny. Ujišťuje jménem FŽO o modtlibách za všechny oběti a zdůrazňuje, že respekt a ochrana náboženských míst bez ohledu na jejich vyznání je zásadní pro udržení míru, lidské důstojnosti a spolužití. Celý text přinášíme níže. Federace židovských obcí v České republice vyjadřuje hlubokou soust

image:Image ČBK ocenila významné osobnosti během Národní pouti na Velehradě

ČBK ocenila významné osobnosti během Národní pouti na Velehradě

Publikováno: 5. 7. v 12:55
Oddělení komunikace

Při slavnostní poutní mši svaté 5. července 2025 na Velehradě ocenila Česká biskupská konference několik významných osobností z různých oblastí veřejného života. Představujeme oceněné pro rok 2025. Řád sv. Cyrila a MetodějePan Jiří Suchýza celoživotní dílo divadelní, hudební a textařské a za kreativní literární počin v oblasti víry a hledání BohaJiří Suchý (1. října 1931, Plzeň) je významná osobnost české kultury – divadelník, herec, textař, b

image:Image Prohlášení ČBK k volbám do Poslanecké sněmovny 2025

Prohlášení ČBK k volbám do Poslanecké sněmovny 2025

Publikováno: 4. 7. v 18:00
Oddělení komunikace

Přinášíme text prohlášení biskupů Čech, Moravy a Slezska, které bylo schváleno v rámci 144. plenárního zasedání ČBK, k volbám do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které se uskuteční 3. a 4. října 2025. Milé sestry, milí bratři, na začátku měsíce října opět půjdeme k parlamentním volbám. Chtěli bychom se s Vám jako Vaši pastýři podělit o tři orientační body, podle kterých bychom se my sami chtěli rozhodovat, komu dát svůj hlas.  Prvním z

Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Peruánský skladatel věnuje symfonii Lvu XIV., prvnímu augustiniánskému papeži

Publikováno: 23. 7. v 12:08, zdroj cirkev.cz

Quezada ve svém nejnovějším orchestrálním díle zkoumá tři klíčové motivy augustiniánského myšlení: introspektivní hledání pravdy, filozofické napětí mezi časností a věčností a zkušenost s Boží milostí. Podle autora je celá kompozice hluboce symbolická a má vést posluchače k meditativnímu setkání.Podnět ke vzniku díla sahá až do Quezadových studentských let na Koleji sv. Augustina v Limě. Právě tam se pod vedením otce Vicenteho Paniaguy poprvé setkal s díly svatého Augustina, především s Vyznáním (Confessiones) a O obci Boží (De civitate Dei), která podle něj zásadně ovlivnila jeho pohled na svět.Přestože se tehdy chystal napsat odbornou práci o estetice u sv. Augustina na Papežské a civilní teologické fakultě v Limě, projekt nikdy nedokončil. Místo toho se k Augustinovu odkazu vrátil po svém – skrze hudbu. „Když jsem nemohl napsat dizertaci o Augustinovi, rozhodl jsem se napsat o něm symfonii,“ vysvětlil v nedávném rozhovoru.Kompozice vznikala v letech 2021 až 2023 a původně měla zaznít při oslavách 120. výročí jeho bývalé školy. Ty však byly odloženy, a Quezada tak vyčkával – až se, podle jeho slov, „prozřetelnost postarala o to, že církev dostala augustiniánského papeže“. Zvolení papeže Lva XIV. v květnu 2025 se tak stalo nejen symbolickým ukotvením díla, ale i jeho teologickým završením.Slavnostní premiéra proběhne v historickém divadle v Chiclayu, které bylo postaveno za episkopátu Roberta Prevosta – někdejšího biskupa tohoto města. Symfonii provede mládežnický orchestr složený z hudebníků z Peru a okolních zemí, kteří byli školeni v Limě a pro tuto příležitost speciálně sestaveni.Podnět věnovat symfonii papeži přišel od otce Pabla Rarrána, který skladatele vybídl, aby „hrál vyšší ligu“. Vatikán byl o věnování informován a Quezada uvádí, že papež Lev XIV. zůstává s děním v Peru v úzkém kontaktu.Po premiéře v Chiclayu je plánováno i uvedení v Limě, aby i tamní publikum mohlo skrze hudbu uvažovat o odkazu svatého Augustina a významu papeže, který jeho učením žije.„Hudbou nechci jen vzdát poctu papeži,“ říká Quezada. „Chci otevřít prostor k rozjímání, kde se potkávají filosofie, víra a umění.“Zdroj: Zenit

image:Image Náhled

Nový kustod Svaté země dorazil do Jeruzaléma

Publikováno: 23. 7. v 10:10, zdroj cirkev.cz

P. Ielpo přichází do Svaté země v mimořádně složité době. V pásmu Gazy zahynulo za posledních 22 měsíců přes 57 000 lidí, příměří zůstávají nenaplněná a na Západním břehu se stupňuje násilí ze strany osadníků. Útoky dopadají i na křesťanskou menšinu – od vniknutí do křesťanské vesnice Taibeh až po nedávné ostřelování katolické farnosti v Gaze, které si vyžádalo tři oběti na životech a deset zraněných.„Ano, velmi dobře si uvědomuji, jak těžké časy to jsou,“ přiznává nový kustod. „Ale právě v této situaci vnímám prostor pro působení Ducha Svatého. Díky Němu tu františkáni už 800 let vydávají svědectví o křesťanské přítomnosti v zemi Ježíšově.“P. Ielpo není ve Svaté zemi nováčkem. V posledních letech zastupoval kustodii v Itálii jako její delegát a dobře zná místní realitu. Žádnou revoluci nechystá – chce pokračovat v cestě svých předchůdců. Zvlášť si cení mezinárodního složení františkánské provincie, tvořené bratry z více než 50 zemí.Mezi klíčové oblasti služby františkánů v Svaté zemi patří nejen péče o poutní místa, ale také vedení farností ve spolupráci s Latinským patriarchátem (např. v Jeruzalémě, Betlémě, Nazaretě nebo Jaffě) a provozování 17 škol v Izraeli a Palestině, které každoročně poskytují vzdělání tisícům žáků v duchu pokoje. Kromě toho se věnují charitativní práci mezi nejzranitelnějšími obyvateli – zvláště v Palestině, kde v posledních měsících války probíhají iniciativy na pomoc dětem.Ještě před oficiálním uvedením do úřadu navštívil nový kustod františkánské komunity v Sýrii a Libanonu. V Damašku se setkal s vikářem pravoslavného patriarchátu i s knězem farnosti sv. Eliáše, která se v červnu stala terčem teroristického útoku. Ten si vyžádal přes 30 obětí a více než 60 zraněných. „Jedna dívka byla zastřelena na schodech do kostela, když šla na mši se svíčkou v ruce,“ vypráví Ielpo. „Jeden mladík se vrhl na sebevražedného atentátníka, aby ho zastavil – položil život za ostatní.“Navzdory těmto hrůzám byla místní liturgie, sloužená při jeho návštěvě, zcela zaplněná. „Křesťanská identita přesahuje etnické i politické hranice,“ podotýká.Také v Libanonu byl svědkem odvahy místních bratří, kteří během izraelského bombardování poskytovali útočiště vysídleným rodinám, a to jak v Bejrútu, tak na jihu země.Co bude nový kustod žádat od svých bratří? „Aby byli dobrými bratry, jako jejich předchůdci – s péčí o bližního a pohledem upřeným na Krista.“Při svém osobním rozjímání čerpá inspiraci z evangelia o Ježíšovi kráčejícím po vodě: „Učedníci se báli, ale když uviděli Ježíše, strach ustoupil. Petr se pokusil vykročit za Ním, ale začal se topit – protože se přestal dívat Ježíši do očí. A to je podle mě klíč. To je moje osobní cesta a výzva pro všechny bratry: zůstat pevní a nebojácní v bouřích tohoto světa tím, že budeme mít oči upřené na Krista.“Zdroj: Vatican News, anglická sekce

image:Image Náhled

Svatá Brigita Švédská – patronka Evropy

Publikováno: 23. 7. v 8:24, zdroj cirkev.cz

Brigita pocházela ze vznešených rodů – její otec Birger Persson byl guvernérem a příbuzným švédských králů, matka Ingeborga pocházela z gótské královské linie. Už v sedmi letech měla Brigita první mystická vidění. V jednom z nich spatřila ukřižovaného Krista a zeptala se: „Ó můj milý, kdo tě takto zřídil?“ Odpověď, kterou uslyšela, poznamenala její život navždy: „Všichni ti, kdo na mne zapomínají a pohrdají mojí láskou!“Ve čtrnácti letech se – podle tehdejších zvyklostí – provdala za šlechtice Ulfa Gudmarssona. I přesto, že toužila po řeholním životě, přijala manželství s vírou a pokorou. Společně s manželem se rozhodli následovat vzor biblického páru Tobiáše a Sáry – a po dvou letech duchovního manželství přivedli na svět osm dětí, z nichž nejznámější je dcera Kateřina, později rovněž svatořečená.Brigita se později stala dvorní dámou mladé švédské královny a poznala i zákulisí politiky a evropské roztříštěnosti. Po smrti manžela, který vstoupil do cisterciáckého kláštera, se sama uchýlila k životu v modlitbě a askezi poblíž kláštera Alvastra. Tam znovu prohloubila své mystické spojení s Kristem a začala veřejně napomínat mocné světa – včetně papeže – k návratu k evangeliu.Král Magnus jí věnoval dvorec Vadstena, kde založila nový řeholní řád Nejsvětějšího Spasitele. Klášter měl unikátní podobu – ženskou a mužskou komunitu spojující se ke společné liturgii. Brigita řád postavila na řeholi svatého Augustina a na hluboké úctě k utrpení Krista. Obdržela také modlitby, jimiž věřící mohou uctívat Pánovy rány – tzv. patnáct modliteb svaté Brigity, které se rozšířily po celé Evropě.Brigita se neomezila na Švédsko. V roce 1349 vykonala pěší pouť do Říma, většinu cesty šla bosa. Toužila nejen po získání odpustků, ale především po schválení svého řádu. Papež Urban V. její řeholi potvrdil až v roce 1367. Než zemřela, podnikla ještě pouť do Svaté země. Její zdraví se ale zhoršilo a po návratu do Říma 23. července 1373 zemřela. Její ostatky byly převezeny do Vadsteny a později byla svatořečena papežem Bonifácem IX.Papež Jan Pavel II. ji 1. října 1999 jmenoval patronkou Evropy, společně se svatou Terezií Benediktou od Kříže (Edith Steinovou) a svatou Kateřinou Sienskou. Vyzdvihl především její hluboký vztah ke Kristu a Církvi, její nasazení pro obnovu křesťanské víry a schopnost mluvit s prorockou otevřeností i k papežům a králům. Při ekumenické bohoslužbě v Římě 13. listopadu téhož roku zaznělo i uznání její významné role pro jednotu křesťanů, za účasti luteránských arcibiskupů ze Švédska a Finska.Brigita věděla, že víra je celoživotní cesta. „Pokušení jsou nejprospěšnější prostředky ke tříbení, očišťování a zdokonalování člověka,“ napsala. „Ti, kdo bývají na počátku svého obrácení pokoušeni, jsou na konci života zcela pevní.“Zdroj: Catholica

image:Image Náhled

Českomoravská Fatima v Koclířově děkuje za 30 let služby

Publikováno: 23. 7. v 7:43, zdroj Biskupství královéhradecké

„Také v srpnových dnech jsou připraveny duchovní obnovy a setkání s rodinami německých rodáků z Koclířova, pouť k patronce farnosti sv. Filoméně a řada dalších programů, kdy zazní díky Pánu Bohu se všemi a za každého, kdo toto poutní v tomto Jubilejním roce i svaté místo s kaplí Zjevení ‚Capelinha‘ a celý areál tvořili a měli a mají podíl na poslání tohoto místa,“ říká Hana Frančáková, prezidentka Fatimského apoštolátu v ČR.A co se chystá v Koclířově u Svitav?Víkend 9.–11. 8. 2025  - slavnosti patronky farnosti i Světového apoštolátu Fatimy sv. Filomény ve farním kostele, mj. za účasti rodáků z Koclířova a jejich rodin žijících v Německu.Svůj den bude mít v Koclířově i Slovenská republika: vigilie 12. 8. 2025 a Fatimský den ve středu 13. 8. 2025, delegaci ze Slovenska povede Mons. Tomáš Galis, národní prezident WAF na Slovensku, diecézní biskup ze Žiliny.V týdnu 18.–25. 8. 2025 jsou připraveny exercicie pro mladé rodiny, vedené P. Josephem Jilsonem z Ugandy, s formačním programem pro sekci dětí WAF – „František a Hyacinta“.Podrobné programy najdete na www.cm-fatima.cz. Přihlášky pro ubytování a stravování během poutí a akcí: e-mail: recepce@cm-fatima.cz, tel. 731 646 800.

image:Image Náhled

Vlčí doupě: Nebeština – Doporuč

Publikováno: 22. 7. v 13:45, zdroj cirkev.cz

Videa lze sledovat také na tomto kanálu YouTube.Dílo Vlčí doupě je možné finančně podpořit darem na: donace.cz/vlci-doupe

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Vatikán zveřejnil nové pokyny pro realizační fázi synody

Publikováno: 7. 7. v 14:23, zdroj cirkev.cz

Dokument nejprve vysvětluje, jaké cíle má realizační fáze synody. Dále popisuje, kdo se této fáze účastní, jaké mají úkoly a odpovědnost. Navrhuje také, jak se zapojit do závěrečného dokumentu synody, který má sloužit jako hlavní vodítko pro tuto fázi synodní cesty. Současně dává doporučení, jaké metody a nástroje lze využít, aby se tato fáze dobře zvládla a synodní cesta se mohla úspěšně utvářet.„Tyto cesty předáváme, celému Božímu lidu, který je subjektem synodní cesty, a zejména biskupům, členům synodních týmů a všem, kteří se různými způsoby podílejí na fázi implementace. Cílem je, aby pocítili naši podporu a pokračovali v dialogu, který charakterizoval celou synodální cestu.“Plné znění dokumentu Cesty pro realizační fázi synody je k dispozici na webových stránkách Synody o synodalitě, www.synod.va. Český překlad připravujeme.Zdroj: Vatican News, anglická sekce

Osnovy pro realizační fázi synody budou zveřejněny 7. července

Publikováno: 2. 7. v 11:06, zdroj cirkev.cz

Dokument, který připravil generální sekretariát synody, si klade za cíl odpovědět na otázku: Jak můžeme růst jako synodální církev v konkrétních pastoračních podmínkách, ve kterých žijeme? Text je určen celému Božímu lidu, a zvláště těm, kteří jsou vedení církve na různých úrovních. Nabízí konkrétní návrhy a pastorační pokyny, jak začlenit synodalitu do života a poslání místních církví.Účelem dokumentu je podpořit proměnu církevních struktur, postojů a způsobů jednání ve světle synodálního stylu, který důrazně prosazoval papež František. Směrnice vybízejí všechny věřící, aby společně kráčeli cestou naslouchání, dialogu, rozlišování a misijního poslání. Text bude k dispozici v různých jazycích a zveřejněn na oficiálních stránkách synody - Synod.va 7. července. Dokument byl schválen během šestnáctého zasedání Rady generálního sekretariátu synody, které se konalo ve dnech 26. a 27. června 2025 ve Vatikánu a účastnil se ho i papež Lev XIV.Podle prohlášení generálního sekretariátu synody „tento text nepředstavuje nový pracovní dokument (Instrumentum laboris). Jeho cílem je poskytnout základní prvky, které místním církvím pomohou okamžitě začít s realizací synodálního procesu, a zároveň vytvořit prostor pro konzultace a sdílení osvědčených postupů mezi jednotlivými místními církvemi a generálním sekretariátem synody.“ Nová směrnice má také podpořit tzv. „circular dialogue“ – tedy kruhový dialog – mezi místními církvemi a generálním sekretariátem synody. Tento přístup umožňuje vzájemné naslouchání, sdílení zkušeností, radostí i obtíží. Jak uvádí sekretariát: „Směrnice nejsou konečným dokumentem, ale mají sloužit jako pomůcka k tomu,  aby se synodalita stále více stávala stylem života a posláním církve.“Zdroj: Zenit

Synoda zástupců mládeže v litoměřické diecézi

Publikováno: 15. 6. v 8:13, zdroj Biskupství litoměřické

„Nejedná se o skupinu nějak jmenovaných nebo do této roledosazených mladých lidí, ale o pozvali jsme aktivní zástupce jednotlivých vikariátů,“ popsal P. Jiří Smolek, který má v litoměřické diecézi mládež na starosti.Cílem setkání bylo hledat cesty v péči o mládež v odpovědích na tři předem připravené otázky: Co se nám v práci a službě ve prospěch mládeže daří? V čem spatřujeme v oblasti pastorační péče o mládež hlavní výzvy, obtíže nebo úskalí? Co bychom potřebovali pro to, aby se naše služba zlepšila a zkvalitnila?Při závěrečné prezentaci pak zazněla celá řada postřehů, které mohou posloužit v další práci Diecéznímu centru mládeže a biskupovi, ale především přítomným mladým lidem, kteří vesměs vedou společenství mládeže i starších dětí.

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Papež Lev XIV. jmenoval francouzského arcibiskupa Vernyho novým předsedou Papežské komise pro ochranu nezletilých

Publikováno: 5. 7. v 22:30, zdroj cirkev.cz

"Děkuji Svatému otci za mé jmenování předsedou Papežské komise pro ochranu nezletilých," uvedl arcibiskup Verny v prohlášení zveřejněném 5. července. "Jsem poctěn důvěrou, kterou ve mě vložil, a plně si uvědomuji vážný a posvátný úkol, který byl komisi svěřen: pomáhat církvi, aby byla ve svém poslání chránit nejzranitelnější mezi námi stále bdělejší, zodpovědnější a soucitnější."Nový předseda pochválil svého předchůdce a uvedl, že kardinál O'Malley byl morálním kompasem pro věřící a lidi dobré vůle. "Jeho odkazem je odvážná věrnost evangeliu a důstojnosti každého člověka," dodalArcibiskup Verny byl v roce 2022 papežem Františkem jmenován členem této papežské komise a od té doby se aktivně podílí na mezinárodních aktivitách Vatikánu v posílení ochrany nezletilých a zranitelných  v mnoha zemích světa, včetně Středoafrické republiky a Pobřeží slonoviny.Ve svém prvním prohlášení jako předseda papežské komise francouzský arcibiskup uvedl, že církev nemůže prosazovat modely ochrany ani se vyhýbat obtížným rozhovorům o tabuizovaných tématech v místních tradicích. "Naše práce musí začít pokorným nasloucháním, respektem a kulturní inteligencí,"  řekl arcibiskup v sobotu.Od roku 2022 Verny předsedá v rámci Francouzské biskupské konference Radě pro prevenci a boj proti zneužívání dětí a zároveň je členem vatikánské komise. V letech 2016 až 2023 působil jako pomocný biskup pařížské arcidiecéze, kde měl za úkol dodržovat dohodu mezi arcidiecézí a místními úřady, která usnadňuje oznamování podezření na zneužívání civilním soudům. V roce 2023 byl Verny jmenován arcibiskupem Chambry v jihovýchodní Francii.Zdroj: CNA

Příležitost uzdravení i pro nás

Publikováno: 23. 6. v 9:36, zdroj Katolický týdeník

Jaké konkrétní změny ve fungování a prioritách přináší transformace předchozí rady ČBK v komisi? Prohlubuje se tím týmová práce biskupů, která se týká této oblasti. Zatímco doposud to měl na starosti jeden biskup, teď chceme pracovat společně. Význam této agendy podtrhuje i to, že v komisích ČBK bývají zpravidla tři biskupové, ale tuhle budou tvořit čtyři: dva z české církevní provincie – já a Zdenek Wasserbauer a dva z církevní provincie moravské – Martin David a Pavel Konzbul. K této komisi jsme se rozhodli zřídit i odborné personální zázemí pro její práci. Jeden člověk se bude starat o naši agendu.Na květnové konferenci v Olomouci jste se zmiňoval u sexuálního, mocenského a duchovního zneužívání o posunu od čistě právní stránky problému k oblastem, jako jsou terapie a pastorace. Ano, jsou tři roviny řešení těchto nepřijatelných činů. V rovině právní si už umíme i poradit. Jenže to ani zdaleka nevyřeší problém konkrétních případů, a tím méně pak na úrovni společenství církve. Nejdůležitější jsou oblasti pastorační a terapeutická. V té pastorační bychom měli být my duchovní dostatečně kompetentní. Zde by nám mělo jít v první řadě o získávání – přesněji opětovné získávání – důvěry obětí všech forem zneužívání, ale také dotčených společenství církve. Chceme doprovázet, pomáhat a povzbudit vědomí, že nejsme nepřáteli, ale těmi, kteří chtějí projít tu cestu bolesti a zranění s nimi – a pomáhat jim, nakolik si to budou přát a nakolik to dokážeme. A pak je tu ještě zásadní rovina terapeutická. V té kompetentní nejsme, ačkoliv někteří kněží jsou i psychologové nebo se věnují supervizi. Ale je jich málo a není to jejich hlavní role. A navíc si nejsem jistý, že by to bylo účelné a účinné. V tomto ohledu je nutné co nejvíce spolupracovat s odborníky z těchto oborů péče o zraněnou lidskou psychiku. A jaká je vaše zkušenost s těmito odborníky? Velmi dobrá. Různé formy zneužívání jim nejsou neznámé: dějí se v rodinách, ve školách, v různých zájmových zařízeních, ve sportu, v kulturních zařízeních, jako jsou dětské sbory a podobně. Pokud se na ně tedy obrátím s žádostí o pomoc, tak ač není takový odborník úplně usazen v církevním životě, dokáže velice účinně pomoci. Je-li to člověk věřící, sympatizující nebo se zkušeností s konkrétní komunitou, je to potom nejen u nás v severních Čechách bonus. Obvykle se mluví o obětech. Ale jistě by bylo dobré pracovat i s pachateli, tedy agresory. A také s dotčenými společenstvími věřících. Naše zkušenost ukazuje, že tuto bolest se daří rozplétat především tehdy, projevíme-li zájem a péči jak o oběti, tak o celá dotčená společenství a samotné pachatele. Taková událost totiž zraní, vykolejí a zasáhne obvykle celý okruh lidí, kteří žijí nebo se ocitají v blízkosti, a protože žijeme v mediální době, tak i „na dálku“. Když se něco přihodí, my biskupové chceme být s těmito lidmi. Na místě a ve chvíli, kdy je to palčivé, aby věděli, že jsme v tom s nimi, že tahle bolest nebo rána společenství nám leží na srdci, protože tak tomu je. První je přítomnost, naslouchání, otevřené srdce – a pak může přijít práce v tomto společenství a hojení ran. A co s agresorem? V lepším případě je to člověk, který se potřebuje uzdravit a narovnat svůj život. V horším případě však, i pokud se svým činem ocitl někde, odkud už není cesta zpět (například z hlediska pastorační činnosti), ani jeho nemůžeme opustit. Pokud tedy nemohou pastoračně působit, je zapotřebí je – poté, co projdou jistou sebereflexí či terapií – zařadit zpět do života společnosti, případně jim v církvi najít takové uplatnění, jaké bude adekvátní jejich situaci. Připravuje se zavedení tzv. dětského certifikátu, který bude znamenat, že pachatel zneužití bude mít v trestním rejstříku doživotní záznam. Dětský certifikát se bude týkat všech, kteří pracují s dětmi a dospívajícími, kněze a osoby v církvi nevyjímaje. Pokud se takový člověk proviní, tak bude mít záznam, padni komu padni. Jedním z úkolů komise bude, jak jsem již zmínil, také ve spolupráci s oběťmi a s odborníky z různých oborů stanovit způsob znovuzačlenění těchto osob zpět do života. A to tak, aby se nic takového nemohlo opakovat. Na nedávné tematické konferenci v Olomouci jste zmiňoval také zavedení etického kodexu pro pracovníky v církvi. Tento rozhovor vedeme deset dní po skončení konference, takže výsledek nemůžu ještě představit, ale už nějaký čas ten dokument máme rozpracovaný. Základ pochází z irských a australských podkladů a obsahuje preventivní mechanismy pro nejrůznější situace. Obecně je nutné, aby ten, kdo vstupuje do služby či poměru v církvi, a to i dobrovolnického, byl řádně poučen: aby věděl, jak má postupovat, a mohl se také k něčemu zavázat. V praxi je takový kodex zavedený v církvi v sousedním Polsku. Na konferenci jsme to měli z první ruky od Ewy Kusz, polské psycholožky, sexuoložky a terapeutky, která je od roku 2014 zástupkyní ředitele Centra pro ochranu dětí působícího na univerzitě Ignatianum v Krakově a od roku 2022 členkou Papežské komise pro ochranu nezletilých a zranitelných. V Polsku je inspirativní nejen obsah těchto dokumentů, ale především jejich struktura a provázanost – mají i materiály určené dětem, aby například mohly poznat nepřípustné chování a věděly, jak v takové situaci reagovat, jak a s kým o tom mluvit, aby jim nikdo nemohl ubližovat. Je před námi ještě hodně práce. Pokud to však uchopíme odborně a kompetentně, mohlo by se podařit, že by se v tom církev mohla stát inspirací pro své okolí. V Polsku funguje i systém podpory, postgraduální studium, diecézní týmy. Lze něco takového „importovat“? Byl bych rád, kdyby bylo možné „posílat“ naše kádry na studia. V Krakově na Ignatianu je k tomu třísemestrální kurz, v Římě na Gregorianě je možné studovat od jednosemestrálního kurzu až po licenciát. Z Krakova jsem právě dostal nabídku, aby se někdo z české katolické církve přihlásil, a budu velmi rád, když se zájemci ozvou. Problematické je najít lidi, kteří se mohou na rok, rok a půl uvolnit a plně se tomu věnovat. Nemluvě o tom, že je to velmi náročné – intelektuálně, ale také psychicky. Je to práce s dramatickými a bolestnými lidskými osudy. Práce se zlem. A ta je vždycky velmi náročná. Naše církev je také několik let zapojena do programu ochrany nezletilých pro střední a východní Evropu. Na této platformě je možná nejen výměna zkušeností, ale poskytuje nám i pravidelná odborná školení a webináře. A diecézní týmy? Ve většině diecézí již tyto týmy máme. V litoměřické diecézi mám obrovské štěstí, že generální vikář Radek Jurnečka má praxi z kaplanství ve věznici, kde dlouhodobě spolupracuje s terapeutickým týmem i odborníky a kde se setkává se společenskou patologií, tedy i s touto problematikou. Díky tomu přivedl také jednu kolegyni – adiktoložku a psycholožku – která je nám ochotná pomáhat. Chápu to jako zárodek týmu a budu rád, když se nám podaří přibrat i někoho dalšího. Proč se téma takto probouzí až teď: biskupská komise, intenzivnější práce na kodexu, hledání studijních možností, budování diecézních týmů… Nezačínáme na zelené louce. Spousta dobrého se už podařila, ale nesmíme se zastavit. Akceleroval to pontifikát papeže Františka a stále přibývá vůle i sil naplňovat jeho slova o církvi jako polní nemocnici. Pokud tento příměr bereme vážně, prvním úkolem nemocnice je ošetřovat. František to velmi důrazně dotahoval nejen gesty, ale i důsledným osobním přístupem: církev nemůžeme chápat jako neposkvrněný exkluzivní klub, kde je čistému vše čisté. Na druhé straně není dobré se na to jen s odporem dívat jako na tragédii, jakkoliv to pro osudy konkrétních obětí skutečně tragické je, ale brát to jako výzvu. My totiž můžeme a máme do těchto situací a do této nemocnice autenticky přinést Krista – lékaře všech ran, které zasadili lidé církve. Vidím v tom příležitost uzdravení i pro nás, aby církev byla opravdovým prostorem pro spásu, což musí začít minimálně tím, že to bude bezpečné prostředí. V litoměřické diecézi jsou pro „bezpečnost prostředí“ veřejností i úřady oceňované naše církevní školy – tedy zejména v oblasti šikany, která je vlastně typickým reprezentantem zneužití síly i moci nad bližním. Sám mám ve vzpomínkách, jak jsem dostával nakládačku, protože jsem nebyl dvakrát nejzdatnější sportovec. Neuměl jsem oplácet ránu ranou, bál jsem se a moc jsem si přál, abych se mohl mezi spolužáky těšit. I díky tomu vidím, jak cenná devíza takové bezpečí je.

Ochrana nezletilých a naslouchání obětem: Česká církev hodnotí dosavadní výsledky svého úsilí

Publikováno: 30. 5. v 14:36, zdroj Arcibiskupství olomoucké

V budově zdejší Cyrilometodějské teologické fakulty se jí zúčastnilo přes sedmdesát zájemců a mezi nimi také sedm biskupů Čech, Moravy a Slezska: předseda České biskupské konference (ČBK) arcibiskup Josef Nuzík i místopředseda biskup Stanislav Přibyl a biskupové Pavel Konzbul, Martin David, Tomáš Holub, Antonín Basler a Zdenek Wasserbauer. Přítomen byl rovněž generální sekretář ČBK P. Roman Czudek a apoštolský nuncius arcibiskup Jude Thaddeus Okolo, který ve svém pozdravu zdůraznil, že církev se musí zabývat bolestí způsobenou všemi formami zneužívání a její představitelé mají morální povinnost neochvějně usilovat o spravedlnost. „Obnovení důvěry je nutnost a hledí na nás při tom celý svět,“ dodal.Biskup Wasserbauer, který dosud působil jako delegát ČBK pro ochranu obětí před zneužíváním, ve svém úvodním slově připomněl, že biskupská konference se tomuto tématu v nějaké podobě věnuje na každém svém zasedání. „Vnímavost biskupů vůči této problematice roste, stejně jako jejich nasazení v řešení těchto případů. Máme za sebou již několik důležitých kroků. Těm dalším se chceme učit i od poškozených a těch, kdo jim pomáhají. Inspiraci chceme hledat i v dalších státech, které touto bolestnou zkušeností již prošli,“ řekl.Maximální spolupráce se státemV rámci prvního tématu „Zhodnocení vývoje právní úpravy k ochraně nezletilých“ nejprve soudní vikář Interdiecézního soudu v Olomouci P. Libor Botek shrnul 10 let vývoje dokumentů, které oblast zneužívání v rámci české církve řeší. Připomněl, že ČBK zavedla oznamovací povinnost pro všechny, kteří se o spáchání nějakého skutku v této oblasti dozvěděli, už v roce 2015, tedy 4 roky před vydáním Vos estis lux mundi, kterým ji papež František stanovil pro kleriky a zasvěcené osoby v celé církvi. Postupně se stále více prohlubuje spolupráce na šetření těchto trestných činů s policií. „Orgánům činným v trestním řízení samozřejmě předáváme veškeré podklady z šetření, o které požádají. Policie ale disponuje mnohem lepšími možnostmi, jak věc vyšetřit, a o naše materiály proto často ani nestojí,“ doplnil.Státní zástupkyně Jiřina Navrátilová, která se společně s P. Botkem na přípravě a konání konference podílela, pak popsala novinky v přístupu českého trestního práva k ochraně lidské důstojnosti v sexuální oblasti. Nejvýraznější změnou, platnou od ledna letošního roku, je úprava definice znásilnění: pachatelé jsou nyní odpovědní za nerespektování vůle oběti. „Ne znamená Ne“, to je nová koncepce, na které je postavena skutková podstata trestného činu znásilnění a sexuálního útoku. Nová právní úprava zlepšuje i možnost postihu případů, v nichž oběť „zamrzne“ a není schopna aktivně se bránit. Ve svém příspěvku dále upozornila na to, že se příliš často a v nepřiléhavých kontextech používá výraz „zneužívání“, což může vést k devalvaci tohoto pojmu a následně ke snížení schopnosti společnosti účinně a rychle reagovat na skutečně závažné případy.Cenné zkušenosti severních sousedů přednesla polská psycholožka Ewa Kusz, zástupkyně ředitele Centra pro ochranu dětí při Akademii Ignatianum v Krakově a členka Papežské komise pro ochranu nezletilých. Polská biskupská konference se této oblasti věnuje již od roku 2009. Od roku 2015 zde mimo jiné existuje třísemestrální postgraduální studium zaměřené na ochranu nezletilých a zranitelných, které již absolvovalo přes 150 osob. V diecézích postupně vznikají čtyřčlenné týmy, které pečují nejen o pomoc obětem, ale také usilují o prevenci a zabývají se i tím, jak pracovat s pachateli. „I když musejí odejít ze služby, pořád nám jde také o jejich spásu,“ dodala.Mlčenlivost a smlouva se Svatým stolcemDruhé téma se zaměřilo na problematiku mlčenlivosti v kontextu smlouvy se Svatým stolcem. Právník Jakub Kříž rozebral článek 4 této smlouvy a vysvětlil, že i v případě ratifikace smlouvy bude český stát právo obdobné zpovědnímu tajemství pro pastorační pracovníky uznávat pouze v rozsahu stanoveném našimi zákony, takže nemůže být zneužito v rozporu s českým právem. Náměstek nejvyšší státní zástupkyně Jiří Pavlík upozornil, že z hlediska statistiky má nemožnost využít v rámci vyšetřování informace kryté zpovědním tajemstvím zcela marginální vliv. Ani v případě ratifikace smlouvy se Svatým stolcem neočekává, že by to mohlo vést ke zhoršení objasňování trestných činů. Perspektivu státu, který má nejen tuto oblast ošetřenu smlouvou se Svatým stolcem už 25 let, pak přinesl tajemník Komise Konference biskupů Slovenska pro ochranu nezletilých v církvi P. Andrej Kačmar.Na cestě k uzdraveníTřetí důležité oblasti, naslouchání obětem a jejich pomoci, pak byla věnována odpolední část konference. Uvedla ji lékařka a soudní znalkyně v oboru psychiatrie Kateřina Černeková, která mimo jiné na případech dvou pacientů představila hlavní příznaky člověka, který prožil trauma zneužití: od poruch spánku, snížení pracovního výkonu a depresí přes dlouhodobé ztráty důvěry a identity a narušení vztahů až ke sklonům k užívání drog, alkoholismu a sebepoškozování.Autentický vhled do psychiky zraněného člověka nabídlo následující vystoupení jedné z obětí. Ta v rozhovoru se svým manželem před publikem popsala manipulaci ze strany kněze, aby se dostal do její blízkosti, při níž stále více porušoval její osobní zónu a události, které následovaly. „Cítila jsem se opuštěná Bohem i lidmi – celou církví, která mi v osobě zpovědníka ještě naložila, když mě vybízel k pokání,“ uvedla a zmínila také další důsledky prožitých událostí: zdravotní problémy, omezení v práci i nákladnou terapii, na které jen těžko sháněla prostředky. „Nejvíc mi pomohla kamarádka, které jsem se nakonec dokázala svěřit, a pak i nalezení manžela, ve kterém mám oporu,“ dodala žena.Nesoudit, ale důvěřovatPomoc obětem sexuálního zneužívání (nejen) v církevním prostředí, jak ji nabízí poradna Charity Ostrava, představil její ředitel Martin Pražák. Poradna spuštěná v lednu 2023 nabízí anonymní, bezpečné prostředí a terapeutickou i právní. Počítá se s tím, že by mohla sloužit jako vzor pro budování poraden v dalších diecézích.S praktickými radami, jak citlivě přistupovat k obětem v pastorační službě, přispěl kněz a psychoterapeut P. Marek Jargus, který apeloval na to, aby se obětem dostalo přijetí, naslouchání a podpory, a aby nebyly souzeny a škatulkovány. Je třeba naučit se, jak jim v běžné pastorační péči účinně nabídnout pomoc. „Tu nejlepší školu nám nabízí náš Mistr a Pán: ten se nejprve ptal lidí, co chtějí, aby pro ně učinil, neodsuzoval je a jednal s nimi milosrdně,“ doplnil.Jak všechny předložené podněty uvést do praxe v české církvi pak představil litoměřický biskup a místopředseda ČBK Stanislav Přibyl, nově zvolený předseda Komise ČBK pro prevenci a ochranu před zneužíváním, ve které kromě něj zasedají také biskupové Pavel Konzbul, Martin David a Zdenek Wasserbauer. Zdůraznil, že vedle dosud dominantní právní roviny je nyní třeba věnovat větší pozornost také rovině terapeutické a pastorační a zabývat se víc prevencí. V praktické rovině to vše má řešit nově vznikající Centrum pro prevenci a ochranu před zneužíváním. „Mimo jiné se plánuje etický kodex a chceme se také inspirovat zkušenostmi z Polska, kde jsou o poznání dál,“ nastínil.V závěrečné diskuzi zaznělo také volání po lepší práci s farnostmi, kde ke zneužití došlo, a po supervizi kněží. Všechny příspěvky pak ocenil také hostitel, olomoucký arcibiskup Josef Nuzík, který mimo jiné poděkoval všem – nejen těm přítomným – obětem za odvahu o své bolestné zkušenosti mluvit. „Jste hrdinové a vaše odvaha nám pomáhá lépe se v této oblasti zorientovat a jak s vámi komunikovat,“ zmínil a dodal: „S oběťmi jsem se setkal už několikrát a pokaždé mi to otevřelo oči jiným způsobem. I když se ne vždy všechno podařilo udělat dobře, snad se může hodnotit alespoň úmysl, a ten máme nejlepší: chyby napravovat a zabránit tomu, aby se opakovaly.“foto: Univerzita Palackého, Martin Višňa

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
Přes tisíc mladých Čechů vyrazí do Říma na Jubileum mládeže. Připojí se i sedm biskupů

Publikováno: 21. 7. v 14:27, zdroj cirkev.cz

Na Jubileum mládeže v Římě se chystá z České republiky 1250 mladých lidí. Na místo je dopraví deset autobusů, stovky poutníků se vydají do Věčného města letecky. Očekává se, že se k oficiální delegaci na místě připojí i další mladí ze samostatně organizovaných skupin. Jubileum mládeže není v prvé řadě setkáním, ale především poutí. Hlavním cílem jubilea je putování ke Svatým branám čtyř papežských bazilik (Lateránské baziliky, Baziliky Panny Marie Větší, Baziliky sv. Petra a Baziliky sv. Pavla za hradbami). Jubileum mladých vyvrcholí společnou vigilií na Tor Vergata a závěrečnou bohoslužbou se Svatým otcem.Poutníky doprovodí sedm českých a moravských biskupů: olomoucký arcibiskup a předseda ČBK Josef Nuzík, českobudějovický pomocný biskup Pavel Posád, který je při ČBK zodpovědný za mládež, litoměřický biskup Stanislav Přibyl, plzeňský biskup Tomáš Holub, ostravsko-opavský biskup Martin David, pražský pomocný biskup Zdenek Wasserbauer a královéhradecký pomocný biskup Prokop Brož.Pro české účastníky bude v Římě zřízeno České národní centrum. Po celý týden se zde budou konat bohoslužby, katecheze, adorace a další duchovní aktivity. Části programu bude živě přenášet i televize Noe.Doprovodný program:Pondělí 28. července 19:00 Zahajovací mše svatá v Českém národním centru (živě na Tv Noe), celebruje: Mons. Josef Nuzík, kazatel: Mons. Martin DavidÚterý 29. července – téma: Jsem poutník! České národní centrum:9:30 Katecheze: Mons. Martin David (živě na Tv Noe)10:30 Mše svatá (živě na Tv Noe), celebruje: Mons. Stanislav Přibyl, kazatel: Mons. Zdenek WasserbauerOdpoledne možnost pouti k Svatým branám nebo návštěva Kalixtových katakomb, následně mše svatá v katakombách (nutné přihlášení přes aplikaci).Středa 30. července – téma: Putujeme společně! České národní centrum:9:30 Katecheze: Mons. Prokop Brož (živě na Tv Noe)10:30 Mše svatá (živě na Tv Noe), celebruje: Mons. Tomáš Holub, kazatel: Mons. Pavel Posád10:00 Generální audience se Svatým otcem (Svatopetrské náměstí)Odpoledne možnost pouti k Svatým branám a další duchovní program.Čtvrtek 31. července – téma: Stůj! 10:00 Mše svatá v Bazilice sv. Pavla za hradbami (živě na Tv Noe), celebruje: Mons. Pavel Posád, kazatel: Mons. Stanislav Přibyl21:00 Eucharistická adorace, České národní centrum (živě na Tv Noe)Pátek 1. srpna – téma: Kam jdeš? Celodenní mezinárodní program - Zpovídání v Circo MassimoČeské národní centrum:9:30 Katecheze: Mons. Tomáš Holub (živě na Tv Noe)10:30 Mše svatá (živě na Tv Noe), celebruje: Mons. Zdenek Wasserbauer, kazatel: Mons. Josef NuzíkOdpoledne možnost pouti k Svatým branám a další duchovní program20:00 Kající bohoslužba, České národní centrumSobota 2. srpna – téme: Vyslání na cestu České národní centrum:9:30 Mše svatá (živě na Tv Noe), celebruje: Mons. Stanislav Přibyl, kazatel: Mons. Prokop BrožVečer – Společná pouť na Tor Vergata 20:30 Vigilie s papežem Lvem XIV. (živě na Tv Noe)Neděle 3. srpna 9:00 Závěrečná mše svatá s papežem Lvem XIV. na Tor Vergata (živě na Tv Noe). Celý program a další informace jsou k dispozici v mobilní aplikaci nebo na webu www.svetovednymladeze.cz.Jubileum mládeže je součástí Svatého roku a je určeno mladým lidem ve věku 16–30 let a kněžím, jáhnům, řeholníkům, katechetům, vedoucím společenství i dalším, kteří mladé duchovně doprovázejí. Počítá se, že se Jubilea mládeže zúčastní stovky tisíc mladých z celého světa.

Arcibiskup Fisichella: Jubileum mládeže se dotkne podstaty života církve

Publikováno: 17. 7. v 10:57, zdroj cirkev.cz

V rozhovoru pro portál Zenit.org arcibiskup Fisichella bilancoval dosavadní průběh Svatého roku a přiblížil nejdůležitější události, které církev očekává v následujících měsících.Zvláštní pozornost věnoval každodennímu svědectví poutníků, kteří v modlitebních průvodech směřují ke Svaté bráně v bazilice sv. Petra a nesou kopii kříže Svatého roku. Jejich modlitba v srdci Říma se podle něj stává „zdrojem evangelizace a výzvou k zamyšlení nad smyslem života“.Důležitou součástí pouti je podle arcibiskupa také vyznání víry u hrobu sv. Petra a modlitba za Svatého otce. „Toto vyznání víry je hlubokým svědectvím a výjimečnou duchovní zkušeností na místě, kde apoštol Petr dosvědčil víru v ukřižovaného a vzkříšeného Krista,“ uvedl.K nejvýznamnějším očekávaným událostem patří Jubileum mládeže, které zároveň připomene 25. výročí setkání mladých se sv. Janem Pavlem II. při Světových dnech mládeže. „Bude to událost, která osloví samotnou podstatu života církve díky nadšení, které mladí lidé společně prožijí,“ říká arcibiskup.Velký význam pro mladé věřící bude mít také kanonizace blahoslavených Pier Giorgia Frassatiho a Carla Acutise, která se uskuteční 7. září. „Nezapomínejme, že i v minulém století byla každá jubilejní slavnost spojena s významnými kanonizacemi,“ připomíná Fisichella a zmiňuje mimo jiné sv. Marii Goretti, sv. Faustynu Kowalskou či sv. Matku Terezu z Kalkaty.Důležitou událostí bude rovněž setkání katechetů, plánované na 26.–28. září. „Katecheze zůstává klíčovým prvkem v předávání víry v našich katolických společenstvích,“ zdůrazňuje arcibiskup.Na závěr vyjádřil přesvědčení, že po skončení Svatého roku 2025 nastane čas hlubší reflexe nad křesťanskou nadějí v dnešním světě.Zdroj: ekai.pl, tkkbs.sk, redakčně upraveno

Vlčí doupě: Nebeština – Barvy

Publikováno: 16. 7. v 13:46, zdroj cirkev.cz

Videa lze sledovat také na tomto kanálu YouTube.Dílo Vlčí doupě je možné finančně podpořit darem na: donace.cz/vlci-doupe

Mohlo by vás zajímat

image:Image Povídání o pejskovi a kočičce (zmenšené, cestovní)

Povídání o pejskovi a kočičce (zmenšené, cestovní)

Josef Čapek

Levné, ale kvalitní vydání. Zmenšená, cestovní podoba vydání originální verze. Jde o úplné, spolehlivé textové znění, v grafické úpravě respektující podobu, jak vycházela za autorova života. Děkujeme, že nepodporujete napodobeniny. Máte jistotu, že čtete opravdu to, co Josef Čapek napsal. Textové znění vychází z kritického vydání ve Spisech Josefa Čapka. Kniha je edičně připravena podle vydání poslední ruky z roku 1937 a kromě devíti klasických příběhů obsahuje i povídání Jak pejsek s kočičkou slavili 28. října, které bylo po roce 1948 z politických důvodů vypouštěno. Kniha Povídání o pejskovi a kočičce patří ke klasickým dílům literatury pro děti. Poprvé vyšla roku 1929 a od té doby potěšila mnoho dětí a jejich rodičů.

image:Image Cabernet Sauvignon 2022

Cabernet Sauvignon 2022

Víno zrálo 15 měsíců v dubovém sudu

image:Image Extradžem višňový

Extradžem višňový

Džem výběrový (Extra) s višněmi obsahuje 55 g ovoce na 100 g hotového výrobku. Vyrobeno mnichy cisterciáckého trapistického opatství Panny Marie ze Sept-Fons ve Francii. Džemy jsou připravované podle starého receptu, dávají vyniknout přirozené chuti ovoce. Jsou oceňovány nejen pro svou „nepříliš sladkou chuť", ale i pro snížený obsah cukru (min. o 30 %). Spojují radost z požitku s péčí o zdraví a štíhlou linii.

image:Image Pouť do Říma od A do Z

Pouť do Říma od A do Z

Jan Peňáz

Pouť českých poutníků do Říma v jubilejním Svatém roce 2000. 3.vydání ke Svatému roku 2025

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou