Lupa
Obsah Obsah
Portál
image:Image KOMENTÁŘ: Cestou chudých ke svatosti

KOMENTÁŘ: Cestou chudých ke svatosti

Publikováno: 25. 11. v 9:00
Oddělení komunikace

Apoštolský list papeže Lva XIV. Dilexi te (Miloval jsem tě) byl s napětím očekáván jako první významný dokument nového pontifikátu, který by mohl naznačit, jaký „kurz“ nový papež zvolí. Již první reakce však naznačovaly, že zde žádný velký posun čekat nelze, a to platí také s odstupem přibližně měsíce od vydání, kdy bylo možné dokument podrobněji prostudovat. Ústředním zájmem papeže Lva zůstává stejně jako u Františka široce pochopená otázka soci

image:Image Papežské vyznamenání pro premiéra Petra Fialu

Papežské vyznamenání pro premiéra Petra Fialu

Publikováno: 20. 11. v 19:25
Oddělení komunikace

Premiér České republiky Petr Fiala převzal ve čtvrtek 20. listopadu 2025 z rukou apoštolského nuncia v ČR, arcibiskupa Jude Thaddeuse Okola, vysoké papežské vyznamenání – Velký kříž Řádu Pia IX. (Cavaliere di Gran Croce dell'Ordine Piano), které mu udělil papež Lev XIV. Jedná se o nejvyšší ocenění, jímž Svatý stolec vyznamenává představitele veřejného života. Svatý otec tímto oceněním vyzdvihl premiérovy dlouhodobé zásluhy o obranu základních spo

image:Image Církev se rozloučila s kardinálem Dominikem Dukou

Církev se rozloučila s kardinálem Dominikem Dukou

Publikováno: 15. 11. v 14:00
Oddělení komunikace

V zaplněné katedrále svatého Víta, Václava a Vojtěcha se v sobotu 15. listopadu konalo poslední rozloučení s kardinálem Dominikem Dukou, který zemřel 4. listopadu ve věku 82 let. Hlavním celebrantem a kazatelem byl Mons. Jan Graubner, arcibiskup pražský. Obřady posledního rozloučení vedl Mons. Jude Thaddeus Okolo, apoštolský nuncius v ČR. O rozloučení s kardinálem projevily zájem stovky věřících. První lidé přicházeli k chrámu již od ranních hodi

Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Papež mladým lidem: Ještě je čas snít, plánovat a konat dobro

Publikováno: 1. 12. v 20:22, zdroj cirkev.cz

Setkání začalo svědectvími dobrovolníků a mladých lidí. Následně položili papeži dvě otázky.Ve svém projevu Svatý otec nejprve oslovil přítomné „pozdravem vzkříšeného Ježíše“, „assalamu alaikum“, tedy „mír s vámi“. Uvedl, že nadšení, které všichni pociťují, „vyjadřuje Boží milující blízkost, která nás spojuje jako bratry a sestry, abychom sdíleli svou víru v Něho i společenství mezi sebou“. Zvláště přivítal mladé lidi ze Sýrie a Iráku, stejně jako všechny Libanonce, kteří se vrátili po životě v zahraničí.Navázal pak na svědectví Anthonyho, Marie, Elieho a Joelle, která zazněla před jeho projevem. Zdůraznil, že jsou to příběhy „odvahy uprostřed utrpení, naděje tváří v tvář zklamání a vnitřního pokoje v době války“.„Historie Libanonu je plná slavných i těžkých okamžiků.“ V této bohaté minulosti papež Lev povzbudil mladé lidi, aby neztráceli naději. „Možná litujete, že jste zdědili svět rozervaný válkami a znetvořený sociální nespravedlností. Přesto je ve vás naděje – dar, který jsme my dospělí, jak se zdá, ztratili,“ posteskl si. „Ještě je čas plánovat, snít a konat dobro.“Připomněl jim, že jsou přítomností i budoucností a že právě oni mohou změnit běh dějin. Zlo podle něj není lékem na zlo; odpovědí je vždy láska. Čtyři svědectví „jsou proroctvím nové budoucnosti, která nastane díky smíření a vzájemné pomoci“.Kristus jako základ míru„Libanon, vlast těchto mladých lidí, bude opět vzkvétat,“ zdůraznil papež. S odkazem na příklad cedru – národního symbolu – poznamenal, že síla tohoto stromu spočívá v jeho kořenech, stejně jako síla libanonského lidu. Vyzval mladé, aby „čerpali z dobrých kořenů těch, kteří se věnují službě společnosti, aniž by ji zneužívali pro vlastní zájmy“.Povzbudil je také, aby byli zdrojem naděje, kterou země potřebuje. Poukázal rovněž na to, že otázky, které mu položili dva mladí lidé, pomáhají vytyčit směr pro budoucnost.První otázka se týkala nalezení pevného základu, na kterém lze vytrvat v úsilí o mír. Ten podle papeže nemůže být pouhou ideou, smlouvou ani morálním principem. Jeho základem musí být vzkříšený Kristus.Druhá otázka se týkala udržování vztahů založených na skutečné lásce. Svatý otec vysvětlil, že je třeba vyvarovat se tomu, aby naše osobní zájmy převážily nad důvěrou v druhé a péčí o ně. Varoval, že „pokud je naše ego středobodem přátelství nebo milostného vztahu, nemůže přinést ovoce“.Pravá láska, jak poznamenal papež Lev, není dočasná a nemůže mít časové omezení. Pravé přátelství je takové, v němž „ty“ stojí před „já“. „Tento uctivý a vstřícný způsob pohledu na druhé nám umožňuje budovat větší ‚my‘, otevřené celé společnosti a celému lidstvu.“Láska je největším vyjádřením Boží přítomnosti ve světě. Je univerzálním jazykem, „protože promlouvá ke každému srdci“. Papež Lev dodal, že láska není jen idea, ale příběh, který se zrcadlí v životech Ježíše a svatých, kteří nás provázejí v náročných obdobích života.„Vzpomeňte si na mnoho mladých lidí, kteří – stejně jako ti zde přítomní – odmítli být odrazeni nespravedlností a špatnými příklady, a to i v církvi. Namísto toho se snaží vytvářet nové cesty při hledání nebe a jeho spravedlnosti.“Svatý otec připomněl také příklady svatých Piera Giorgia Frassatiho, Carla Acutise a mnoha libanonských světců, jako jsou svatá Rafqa, blahoslavený Yakub El-Haddad a svatý Charbel.Ve světě zaplaveném rozptýleními povzbudil mladé, aby si „každý den udělali čas, zavřeli oči a dívali se pouze na Boha“. Ačkoli se může zdát, že je ticho, uvedl, že Bůh promlouvá k těm, kteří Ho hledají v tichu.Na závěr papež vyzdvihl krásu toho, že mnoho mladých lidí nosí s sebou růženec. Vyzval je, aby si uchovali modlitbu svatého Františka z Assisi za mír („Pane, učiň mě nástrojem svého míru“) ve svých srdcích a myslích, aby v nich zůstalo živé křesťanské nadšení.Zdroj: Vatican News, anglická sekce, redakčně upraveno.

image:Image Náhled

Lev XIV. při ekumenickém setkání v Bejrútu: Libanon je živým znamením, že mír je možný

Publikováno: 1. 12. v 18:14, zdroj Vatican News

V promluvě, kterou Svatý otec pronesl, zdůraznil hluboké duchovní kořeny této země a ocenil její trvalé úsilí o jednotu v rozmanitosti. Jak řekl Libanon představuje „svědectví trvalé pravdy, že křesťané, muslimové, drúzové a mnozí další mohou žít společně“. Papež Lev XIV. připomněl, že Libanon je v biblické tradici zemí majestátních cedrů – symbolů síly a jednoty. Minarety a kostelní věže, které v Bejrútu stojí bok po boku, ukazují, že lid této země je hluboce ukotven ve víře v jediného Boha, ať už ho oslovuje jakýmkoli způsobem. „Ať se zde každý zvon a každý azán (svolání k modlitbě) spojí v jedinou vznešenou hymnu oslavující Stvořitele a prosící o dar míru,“ řekl Svatý otec. Naděje uprostřed napětí Ve světle současných napjatých situací na Blízkém východě papež zdůraznil, že přes veškeré konflikty zůstává tato země svědectvím, že mír není utopií. Právě zde je možné překonávat nedůvěru a předsudky a ukazovat světu cestu dialogu a smíření. Připomněl také vizi druhého vatikánského koncilu, zejména deklaraci Nostra Aetate, která otevřela cestu k respektu a spolupráci mezi lidmi různých náboženství. Symbol olivovníku Svatý otec se ve své promluvě zastavil také u symboliky olivovníku, který je v této části světa přítomen jak v krajině, tak v posvátných textech křesťanství, judaismu i islámu. Olivový olej, který léčí a dává světlo, je podle papeže Lva XIV. výzvou k tomu, aby i věřící různých tradic byli světlem pokoje a nástroji smíření. Stejně jako kořeny cedrů a olivovníků sahají hluboko, i libanonský lid je rozptýlen po celém světě, ale spojuje jej trvalá síla a dědictví vlasti. Pod ochranou Panny Marie Libanonské Papež svou promluvu zakončil připomínkou 25. března, který je v Libanonu státním svátkem, kdy věřící společně slaví Zvěstování Panny Marie. Poukázal na její chrám svatyni v Harisse a na sochu Panny Marie, která s rozevřeným náručím objímá celý libanonský lid. „Ať vás její mateřské objetí provází a přináší dar smíření a  pokojného soužití této zemi, celému regionu i světu,“ dodal papež Lev XIV.

image:Image Náhled

Biskup Stanislav Přibyl přijal do katechumenátu 59 žadatelů o křest

Publikováno: 1. 12. v 14:49, zdroj Biskupství litoměřické

Kněží doprovodili všech 59 dospělých žadatelů křtu, které chystají k přijetí této svátosti (a vstupu do společenství církve) do hlavního chrámu diecéze. Většina z nich si přeje přijmout křest o Velikonocích 2026 v jedné z dvaceti farností, kde žijí a odkud dorazili. Na začátku bohoslužby slova je nejprve generální vikář Radek Jurnečka všechny představil biskupovi. Katechumeni byli voláni jménem a každý odpověděl slovy „Jsem připraven!“. „Víte, že znamením křesťanů je kříž Pána Ježíše Krista. Protože se chcete stát křesťany, přistupte, abych vás tímto znamením ve jménu církve označil,“ vyzval biskup katechumeny, kteří postupně přistupovali, aby jim biskup na jejich cestě k poznání Krista i společenství církve požehnal. Po čtení z Písma a homilii pak biskup každému z nich věnoval jeden výtisk Bible se slovy „Dávám vám Písmo svaté a přeji vám, abyste v něm vždy našli světlo a útěchu.“ Po skončení obřadu se celé společenství a zejména katechumeni vypravili na biskupství. Bylo pro ně připravené občerstvení a neformální setkání s biskupem, který je pohostil nejen kávou, zákusky a pečivem připraveným sestrami Posádovými, ale také fermentovaným a destilovaným nápojem z plodů meruněk z biskupské zahrady. Na slavnost dorazili také manželé Horovi z Kolína, kteří tradičně věnují na biskupství adventní věnec. A protože v těch okamžicích už církev vstupovala do vigilie (předvečera) první adventní neděle, tak Stanislav Přibyl věnec požehnal a kanovník P. Grzegorz Czerny z Litvínova na něm zapálil první svíčku.

image:Image Náhled

Betlém biskupa Martina Davida těší pacienty, pracovníky i návštěvy ve fakultní nemocnici

Publikováno: 1. 12. v 14:04, zdroj Diecéze ostravsko - opavská

Vánoční události do jasanového a dubového dřeva vyřezal Luděk Vančura, který na Ostravici provozuje galerii Ráj dřevěných soch. Na převozu soch do fakultní nemocnice se i letos osobně podílel. „Přál bych každému, aby v nemocnici nemusel trávit Vánoce. Ale je krásný pocit vidět, že tady sochy budou dělat radost,“ popsal při pohledu na scénu betléma s Ježíškem, Josefem, Marií, Třemi králi, ovcemi, oslem a volem.Nejtěžší sochy váží přes dvě stě kilo a Vančura je vyřezal z dřeva, které rostlo na Hukvaldech v oboře a blízkém revíru Biskupských lesů. Po převozu a instalaci soch Vančura jednotlivé figury ještě přetřel na některých místech lazurou. „Úpravy jsou pouze kosmetické. Betlém je naštěstí celoročně pod střechou a neprší na něj. I tak je ale živým materiálem, vysychá a praská,“ komentuje Vančura fakt, že se i barevný tón dřeva rok od roku mírně proměňuje.Betlém se do nemocnice dostal díky spolupráci mezi Fakultní nemocnicí Ostrava a Biskupstvím ostravsko-opavským. „Tento nádherný betlém jsem dostal k padesátinám. Jelikož je ale opravdu velký, hned jsem začal přemýšlet, s kým se o něj o Vánocích podělím,“ vzpomíná biskup Martin David. Biskupství nebo jiné úřady jsou v době vánočních prázdnin zavřené. Nemocnice je ale v nepřetržitém provozu.„Přeji všem pacientům, jejich blízkým i zaměstnancům nemocnice, aby v tomto betlému našli alespoň kousek světla, pokoje a naděje. Vánoční příběh nám připomíná, že ani v náročných chvílích nejsme sami a že láska může přicházet i tam, kde ji nejméně čekáme,“ doplňuje biskup ostravsko-opavské diecéze.„Velmi si vážíme dlouhodobé spolupráce s Biskupstvím, díky níž může být u nás každoročně vystaven impozantní, ručně vyřezávaný betlém. I letos jej budeme mít možnost představit návštěvníkům a pacientům od 3. prosince do 2. února. Betlém vyvolává v lidech velmi pozitivní odezvu – pomáhá navodit sváteční atmosféru a přináší nejen duchovní rozměr, ale také klid a naději všem, kteří musí trávit období okolo Vánoc v nemocnici. Rádi vidíme, že k němu přicházejí dospělí i děti, a že se stal krásnou součástí tradičního slavnostního rozsvěcení vánočního stromu ve FNO,“ uvádí mluvčí Fakultní nemocnice Ostrava Petra Petlachová. Vánoční strom u betléma v nemocnici rozsvítí ve středu 3. prosince v 16 hodin, už od 14 hodin bude u betléma připraven program.

image:Image Náhled

Papež v Libanonu: Modlitba u hrobu sv. Charbela a povzbuzení na poutním místě v Harisse

Publikováno: 1. 12. v 13:02, zdroj cirkev.cz

Papež zahájil den poutí do kláštera sv. Marona v Annaye, vzdáleného přes 40 kilometrů od Bejrútu a ležícího ve výšce asi 1 200 metrů nad mořem. V jeskyni, kde jsou uloženy ostatky sv. Charbela Maklúfa, patrona Libanonu, se dlouze modlil za pokoj v zemi, jednotu církve a mír ve světě.„Dnes chceme svěřit do péče svatého Charbela potřeby církve, Libanonu a celého světa,“ řekl Svatý otec. Připomněl, že mír se rodí pouze z obrácení srdce, a prosil, aby sv. Charbel „chránil Libanon a jeho lid, aby vždy kráčeli ve světle Kristově“. Zároveň zdůraznil, že sv. Charbel svým životem ticha, modlitby a chudoby „učí jednání, které jde proti proudu“, a právě proto tolik přitahuje: „je jako čerstvá a čistá voda, po které touží ten, kdo putuje pouští“.Poté papež předal klášteru symbolickou lampu jako znamení modlitby a duchovní blízkosti. U hrobu světce – u něhož se podle tradice odehrávají tisíce zázračných uzdravení – znovu v tichu prosil zvláště za mír v Libanonu a na celém Blízkém východě. Celé poutní místo se v den jeho návštěvy zaplnilo tisícovkami lidí navzdory dešti a chladu; mnozí z nich – křesťané i muslimové – drželi v rukou uvítací transparenty.V Harisse: zlatá růže Panně Marii a povzbuzení pro libanonskou církevDruhou zastávkou dne bylo mariánské poutní místo v Harisse, kde je uctívána Panna Maria, Královna Libanonu. Lev XIV. sem putoval přímo z Annaye a před sochu Matky Boží položil zlatou růži, papežský symbol důležitosti a hlubokého významu místa. Ve své promluvě k biskupům, kněžím, řeholníkům, řeholnicím a pastoračním pracovníkům zdůraznil, že budování pokoje vyžaduje pevné kořeny v Bohu: „Pokoj lze budovat pouze tehdy, když je naše víra kotvou, která drží i v bouřích. Z těchto hlubokých kořenů roste milosrdná láska a vznikají skutky solidarity.“Připomněl příklad sv. Charbela jako svědka naprosté důvěry v Boha. Vyzdvihl také význam vzdělávání, služby lidem v nouzi, doprovázení mládeže a přijetí migrantů a uprchlíků: „Každý má co dát a co přijmout. Láska roste tam, kde se sdílí – i mezi těmi, kdo přišli o všechno.“Na závěr papež povzbudil libanonskou církev, aby i nadále byla místem jednoty, naděje a vzájemné podpory: „Ať je vaším každodenním krédem vůně Kristovy lásky – vůně, která zve všechny ke společnému stolu.“Dnes ještě papeže čeká v 15 hodin ekumenické a mezináboženské setkání na Náměstí mučedníků v Bejrútu a od 16.45 setkání s mládeží v Bkerké.Zdroj: Vatican News - italská sekce, redakčně upraveno

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Třetí fáze Synody o synodalitě očima teologa

Publikováno: 19. 11. v 10:24, zdroj cirkev.cz

Přednášejícím je Mons. Piero Coda, významný italský teolog, generální sekretář Mezinárodní teologické komise, poradce Generálního sekretariátu synody. Jeho přednáška nese název „Třetí fáze synodálního procesu: Realizace a implementace v místních církvích“ a bude na ni navazovat dialog.Mons. Piero Coda přijíždí do Olomouce v rámci Mezinárodní teologické konference TRIERTIUM: Trinitarian Synthesis of Wisdom, která se uskuteční od 3. do 5. prosince 2025. Podrobné informace o konferenci naleznete na oficiálních stránkách: www.triertium.cz

Synoda: Zveřejněny průběžné zprávy studijních skupin

Publikováno: 18. 11. v 12:56, zdroj Vatican News

Prozatímní zprávy, ve kterých skupiny shrnují dosavadní stav svého zkoumání otázek, vyvstaly během dvou zasedání Synody o synodalitě. Jedná se o další krok po předložení prvních zpráv během druhého zasedání shromáždění v říjnu 2024. Dvě nové skupiny Témata jsou různorodá: od misie v digitálním světě po pastorační službu a roli žen v církvi; od vztahů mezi východními katolickými církvemi a latinskou církví po roli nunciů a volbu biskupů; od ekumenismu po „kontroverzní“ věroučné otázky – označované jako „nově vyvstávající“ otázky – jako je násilí na ženách v kontextu války. Spolu se zprávami byly poprvé představeny také příspěvky Komise pro kanonické právo a SECAM (Symposium biskupských konferencí Afriky a Madagaskaru) o problému polygamie, nebo příspěvek Skupiny pro liturgii v synodální perspektivě. Ta je jednou ze dvou nových skupin, které si přál papež Lev XIV. ve světle závěrečného dokumentu a které zahájily práci na konci července 2025. Druhá skupina se stále formuje a zabývá se stanovami biskupských konferencí, církevních shromáždění a zvláštních rad. Prodloužení lhůty pro předložení závěrečných zpráv Všechny skupiny byly požádány, aby předložily své úvahy papeži do konce června 2025. Smrt Františka, volba papeže Lva a časová náročnost si vyžádaly prodloužení lhůty. V červenci loňského roku Lev XIV. prodloužení schválil a požádal, aby mu byly závěrečné zprávy předloženy do 31. prosince 2025. „Některé skupiny již svou práci téměř dokončily, zatímco jiné v ní budou pokračovat i v následujících měsících,“ píše kardinál Mario Grech, generální sekretář synody, v doprovodné poznámce. Vztahy s východními církvemi První zpráva, věnovaná vztahům mezi východními katolickými církvemi a latinskou církví, byla připravena studijní skupinou označenou číslem jedna, jejíž členové byli vybráni Dikasteriem pro východní církve. Práce této skupiny se rozvíjela na základě dotazníku s 25 otázkami, „návrhů a podnětů“ formulovaných Radou katolických patriarchů Blízkého východu a konzultací o „tématech společného zájmu“. První skupina se soustředila výhradně na pastorační péči o východní věřící v diaspoře, kde nemají hierarchii. Mezi tématy, která tato skupina hodlá rozvíjet, je případná revize norem východního kanonického práva. Volání chudých a země Čtyři ženy a tři muži, včetně řeholníků a laiků z pěti kontinentů, pracovali ve druhé studijní skupině na tématu „volání chudých a země“. Členové této skupiny kontaktovali řadu aktivistických sítí a místních církví, uspořádali několik setkání na Zoomu a ve zprávě, která byla dosud vypracována, shromáždili návrhy biskupů, teologů a pastoračních pracovníků. Skupina také shromáždila více než 200 příspěvků od ženských řeholních institutů a vedla dialog s Úřadem pro osoby se zdravotním postižením Australské biskupské konference o účasti osob se zdravotním postižením na životě církve. Závěrečná zpráva se v současné době připravuje; mezitím se každý člen skupiny v rámci této „zpětné vazby“ zavázal „zapojit se do spolupráce s lidmi z komunit pro ty, kdo jsou na jeho kontinentu chudí nebo marginalizovaní“. Misie v digitálním prostředí V reakci na výzvu Synody o synodalitě se třetí studijní skupina zabývala otázkou misie církve v digitálním prostředí. Konzultovala přitom představitele Svatého stolce, teology, odborníky v oblasti komunikace i akademiky. Zkontaktovala se také s 84 úřady pro komunikaci biskupských konferencí, koordinovaných Dikasteriem pro komunikaci. Byla také zahájena iniciativa „Církev vám naslouchá“, která představuje zkušenosti s digitálním doprovázením 1 618 digitálních misionářů z 67 zemí určené mladým lidem a lidem na okraji společnosti. Důležitý byl také dialog s Papežskou komisí pro ochranu nezletilých, jejíž členové zdůraznili etické otázky a otázky ochrany nezletilých v digitálním kontextu. V rámci skupiny vznikly tři tematické pracovní sekce, které sdružují vědce, pastorační odborníky, digitální tvůrce a mladé lidi do 35 let z celého světa. V současné době se pracuje na závěrečné zprávě, která bude aktualizována na základě závěrů, které vyplynuly z Jubilea katolických influencerů. Revize Ratio o kněžské formaci Zpráva čtvrté studijní skupiny je věnována Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis, dokumentu o kněžské formaci z roku 2016. Perspektivou je synodální revize Ratio, jakkoli se bere v úvahu, že Ratio je „nedávný dokument, který je stále v procesu přijímání“ a který „již zavedl významné inovace související se synodálním a misijním rozměrem církve“. V současné době se připravují Ratio Nationalis (některé již byly potvrzeny Dikasteriem pro klérus, jiné se teprve připravují); proto se v současné době nezdá být vhodné provádět kompletní revizi Ratio. Zároveň zpráva čtvrté skupiny upozorňuje, že dnes existuje „řada potřeb“, které nelze ignorovat. Mezi nimi je potřeba formace „hlouběji zakořeněné v žité zkušenosti Božího lidu“, „společné formační momenty zahrnující laiky, zasvěcené osoby, vysvěcené kněze a seminaristy“ a větší účast žen a rodin na formaci vysvěcených kněží. To vše vede ke zvážení možnosti vypracovat předběžný dokument k Ratio Fundamentalis. Ten by měl zohlednit také „důležité podněty“ účastníků synody od října 2024, včetně výzev sociálních sítí a umělé inteligence a konfigurace seminářů. Účast žen na životě církve V souladu s pokyny generálního sekretariátu synody pokračuje Dikasterium pro nauku víry – jehož zástupci zasedají v páté skupině – v přípravě závěrečné zprávy na konkrétní téma „účast žen na životě a vedení církve“. Dikasterium shromáždilo a vyhodnotilo „obrovské množství“ materiálů a „aktivně vyzvalo k příspěvkům řadu žen, které se již významně podílejí na poslání a vedení církve“. Konkrétněji řečeno, závěrečná zpráva bude obsahovat shrnutí hlavních zjištění a názorů na téma role žen, jakož i přílohu s katalogem „podstatného materiálu“, který dikasterium obdrželo, rozděleného do sedmi částí, které zahrnují svědectví žen, které se podílejí na vedení církve nebo pracují v Římské kurii; kritické napětí v otázce klerikalismu a mužského šovinismu; a příspěvek papeže Františka a papeže Lva XIV. o roli žen v církvi. První návrh zprávy byl projednán s konzultanty dikasteria již v červenci 2025. Jejich příspěvek bude použit také v druhé části. Pokud jde o otázku diakonátu žen, kterou papež František „znovu aktivoval“ zřízením druhé studijní komise pro jáhenství žen, prozatímní zpráva vysvětluje, že „všechny synodální příspěvky týkající se tohoto tématu byly předány k posouzení této komisi “. „Dikasterium očekává, že v nadcházejících měsících předloží konečný výsledek své práce.“ Vztahy mezi biskupy, zasvěceným životem a církevními sdruženími Práce šesté studijní skupiny byla rozdělena do tří tematických podskupin, které analyzovaly vztahy mezi biskupy a zasvěcenými osobami, spolupráci mezi biskupskými konferencemi a konferencemi vyšších představených a vztahy mezi církevními sdruženími a místními církvemi. Biskupové, zasvěcení muži a ženy, laici a laické ženy z různých geografických oblastí si vyměnili názory na základě magisteria a přímých zkušeností. Po dialozích, rozhovorech, dotaznících a diskusích vypracovaly podskupiny souhrnnou zprávu a přistoupily k vypracování závěrečné zprávy. V této poslední fázi budou vyslechnuty také Unie vyšších řeholních představených (UISG a USG) a příslušná dikasteria. Biskup a jeho služba Kritéria pro výběr kandidátů na biskupský úřad za účasti biskupů daného území a věřících; počáteční a trvalá formace biskupů; soudní funkce pastýře; povaha a průběh návštěv ad limina: to jsou otázky, kterými se zabývala sedmá studijní skupina, která v posledních měsících vyslechla asi 200 lidí. Tým se scházel každý měsíc od konce druhého zasedání synody. Pokud jde o výběr kandidátů na biskupský úřad, skupina získala od papeže Františka prostřednictvím tehdejšího kardinála Roberta Francise Prevosta, prefekta Dikasteria pro biskupy, „oprávnění prozkoumat důvěrné pokyny“ zaslané nunciaturám ohledně “postupu při jmenování biskupů na území spadajících pod jurisdikci“ Dikasteria pro biskupy a Dikasteria pro evangelizaci. Během synody ve Vatikánu skupina konzultovala asi 80 lidí, kteří formulovali otázky a očekávání. Při jedné příležitosti byl „pozván odborník na výběr vedoucích pracovníků v mezinárodních společnostech, aby přednesl zprávu a předložil užitečné poznatky z postupů používaných v občanské společnosti“. Poté byli předsedové biskupských konferencí a papežští diplomaté požádáni o své názory prostřednictvím dotazníků. Písemně byli konzultováni také laici a laické ženy a bylo prozkoumáno asi 25 dobrovolných příspěvků zaslaných sekretariátu synody. Na základě této rozsáhlé konzultace skupina dosáhla konsensu ohledně určitých perspektiv, například podpory „větších investic do formace Božího lidu“ a „výraznějšího zapojení“ biskupů v místních církvích. Úloha nunciů Osmá studijní skupina měla za úkol „prozkoumat, jak může služba papežských reprezentantů ... probíhat v misijnější a synodální perspektivě“. Výsledkem tohoto mandátu bylo mnoho setkání v sídle generálního sekretariátu synody v Římě nebo prostřednictvím aplikace Zoom. Nejprve bylo svoláno zvláštní setkání s předsedy biskupských konferencí přítomnými na synodě v říjnu 2024. Z 61 přítomných se jich zúčastnilo 45; ostatní měli osobní rozhovory s členy skupiny. Poté byl zorganizován webinář s nuncii z celého světa, aby se diskutovalo o synodalitě (87 účastníků). Předsedům biskupských konferencí byl odeslán dopis podepsaný kardinálem Grechem a kardinálem Oswaldem Graciasem, emeritním arcibiskupem Bombaje (Indie), ve kterém byli vyzváni, aby předložili návrhy týkající se služby nunciů. Další dopis byl zaslán samotným diplomatům s výzvou, aby předložili své připomínky a návrhy. V obou případech byly reakce pozitivní a velmi cenné. Současná fáze je proto věnována vypracování, analýze a sdílení obsahu s členy studijní skupiny. Vzhledem ke geografickým vzdálenostem to bude nějakou dobu trvat, ale očekává se, že závěrečná zpráva bude předložena do konce prosince 2025. Mezi oblasti zájmu patří: výběrové řízení kandidátů pro akademii a jejich formace; pomoc členům diplomatické služby v prvních letech služby; regionální setkání nunciů; a péče po odchodu do důchodu. Kontroverzní věroučné, pastorační a etické otázky „Proměna myšlení a transformace praxe v kontextuální věrnosti evangeliu Ježíše“ byla výchozím bodem pro práci deváté studijní skupiny,  věnované kontroverzním věroučným, pastoračním a etickým otázkám. Zabývala se také otázkami považovanými spíše za “nově vyvstávající” než kontroverzní, jako jsou „homosexualita, konflikty a nenásilné praktikování evangelia, nebo násilí na ženách v situacích ozbrojených konfliktů“. Zpráva upřesňuje, že cílem není „poskytnout řešení, která se vztahují na všechny případy, ale spíše nabídnout referenční kritéria“. Horizontem je „princip pastorality“, tj. logika, podle níž „nelze hlásat Boží evangelium, aniž by se uznávala a podporovala subjektivita druhého, spolu s postojem pohostinnosti a odpovědnosti vůči partnerovi v dialogu“. Ekumenická cesta Synodalita a jednota křesťanů jsou dvě vzájemně související témata. Na základě tohoto principu desátá skupina zkoumala plody ekumenické cesty s odkazem na tři otázky: synodalita a petrinský primát; eucharistická pohostinnost, se zvláštním zřetelem na mezikonfesní páry a rodiny; fenomén „nenáboženských“ společenství a křesťansky inspirovaných „obnovných“ hnutí. Po vypracování teologického a pastoračního rámce probíhají konzultace s Dikasteriem pro podporu křesťanské jednoty, s ekumenickými komunitami, jako jsou Taizé, Chemin Neuf, Fokolare, a s teology z různých kontinentů. Cílem je vypracovat „praktické pokyny pro místní církve, které přispějí jak k synodálnímu formování katolické církve, tak k pokroku ekumenické cesty k plné viditelné jednotě“. Liturgie v synodální perspektivě Další studijní skupina – pověřená, jak již bylo zmíněno, papežem – se zabývá liturgií a poprvé představuje svou práci. Pod koordinací Dikasteria pro bohoslužbu a ve spolupráci s Generálním sekretariátem synody bude tým plnit svůj mandát vycházející z reflexe o souvislosti mezi eucharistickou slavností a synodálním misijním životem církve. Mezi tématy, která se zvažují, je i to, jak podpořit „zejména uznání role žen, zejména tam, kde nadále trpí různými formami diskriminace, a to i prostřednictvím zdůraznění biblických svědectví o roli žen v dějinách spásy v liturgických lekcionářích“. Komise pro kanonické právo Kromě prozatímních zpráv deseti studijních skupin existuje také zpráva Komise pro kanonické právo, která byla zřízena během prvního zasedání synody v roce 2023. Od té doby se komise sešla osmkrát a zabývala se tématy laiků/žen, biskupských konferencí/zvláštních rad a participativních orgánů. Komise vyhodnocuje možnost revize současné legislativy. Polygamie V otázce polygamie zřídila africká církev v rámci SECAM skupinu odborníků. Dvanáct specialistů z ostrovů a regionů, odborníků na kanonické právo, antropologii, biblická studia a pastorační péči, uvažuje o tom, jak „podporovat teologické a pastorační rozlišování ohledně polygamie a doprovázet osoby v polygamních svazcích, které přicházejí k víře“. Metodika je artikulována ve třech fázích: „naslouchání, ocenění a zapojení“. Ústřední otázky znějí: „Jaká pastorační péče je podle evangelia vhodná pro osoby žijící v polygamních vztazích? Jaké pastorační iniciativy mohou křesťany podpořit v přijetí monogamního manželství?“ Skupina také vypracovala předběžný dokument, který byl předložen Dikasteriu pro nauku víry, které poskytlo „povzbuzující zpětnou vazbu“ spolu s „konkrétními připomínkami, které je třeba řešit“. Text proto prochází další revizí, a z tohoto důvodu nebyl zaslán národním biskupským konferencím. Byl však představen a projednán biskupy a teology během plenárního zasedání SECAM v Kigali (Rwanda) loni v létě.Redakčně upraveno

Představitelé Vatikánu a německého episkopátu diskutovali o Synodální cestě

Publikováno: 13. 11. v 15:50, zdroj Vatican News

Zástupci římské kurie a německé biskupské konference se sešli 12. listopadu, aby pokračovali v dialogu dohodnutém během návštěvy německých biskupů „ad limina apostolorum“ v listopadu 2022.  Společné prohlášení mluví o upřímné a konstruktivní atmosféře rozhovorů. Předchozí setkání se konala 26. července 2023, 22. března 2024 a 28. června 2024. Za římskou kurii byli přítomni kardinálové Victor Fernandéz, Kurt Koch, Pietro Parolin a Arthur Roche a arcibiskup Filippo Iannone O.Carm. Konferenci německých biskupů zastupovali biskupové Stephan Ackermann, Georg Bätzing, Bertram Meier a Franz-Josef Overbeck, a dále generální sekretářka Konference německých biskupů dr. Beate Gilles a mluvčí Konference německých biskupů dr. Matthias Kopp. Biskup Stefan Oster se setkání zúčastnil jako host.

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Arcibiskup Verny: Pokračujme na cestě pravdy a transparentnosti

Publikováno: 19. 11. v 19:57, zdroj Vatican News

Arcibiskup Verny připomněl nedávno publikovanou výroční zprávu Papežské komise pro ochranu nezletilých, která podle jeho slov „vyvolala nedorozumění v některých církevních prostředích“. Zvláště zdůraznil, že cílem zprávy není kritizovat či hodnotit jednotlivé místní církve, ale identifikovat mezery v systémech ochrany a nabídnout odborná řešení. „Nikdo nemůže tvrdit, že vždy jedná bez chyby. Ale všichni se snažíme minimalizovat škody a zajistit, aby se zneužívání už neopakovalo,“ uvedl. Podle arcibiskupa není možné vytvořit jeden univerzální model ochrany. Základem však musí být odvaha vidět pravdu, přiznat chyby a stavět budoucnost na prevenci a vzdělávání – jak v institucích církve, tak ve školách a rodinách. Arcibiskup Verny připomněl tři roky trvající spolupráci mezi Italskou biskupskou konferencí a Papežskou komisí. Tento projekt se podle něj stal „prostorem dialogu a společného postupu“, který inspiruje další církve na čtyřech kontinentech. „Jako v každé spolupráci se objevují neporozumění. Právě tehdy je ale důležité kráčet společně s opatrností, otevřeností a ochotou se navzájem učit,“ dodal. Mons. Verny se podělil také o silný zážitek ze setkání s oběťmi z Belgie. Mezi nimi byla symbolicky připravená prázdná židle – připomínka bratra jedné z obětí, který spáchal sebevraždu v důsledku zneužívání. „Ta židle představuje všechny, kteří už nemohou mluvit. Všechna naše práce musí vycházet z pohledu na tuto prázdnou židli,“ řekl Verny. Tajemník Komise, Mons. Alí Herrera, podrobněji vysvětlil metodologii výroční zprávy, která zahrnuje nejen sběr dat, ale také rozsáhlý dialog s biskupskými konferencemi a řeholními společenstvími. Do letošní zprávy přispěly 18 biskupských konferencí a dvě řeholní kongregace. Cílem zprávy není vytvářet žebříčky ani porovnávání. „Transparentnost přináší riziko nepochopení, ale stojí za to. Jen upřímná církev může být důvěryhodná,“ zdůraznil Mons. Herrera. Mons. Herrera ocenil úsilí italské církve, která vytvořila pětiletý plán ochrany nezletilých a každoročně organizuje den modlitby za oběti zneužívání. Tento krok byl podle něj v roce 2016 výslovně doporučen papežem Františkem, aby církev překonala strach a dokázala naslouchat těm, kteří v ní byli zraněni, a přijmout kroky k nápravě. Večer 19. listopadu se v bazilice Panny Marie Andělské v Assisi uskuteční modlitba nešpor, které bude předsedat arcibiskup Ivan Maffeis. Modlitba je věnována obětem a přeživším zneužívání.

Vatikán postupuje vpřed v definici „duchovního zneužívání“ v kanonickém právu

Publikováno: 23. 10. v 10:48, zdroj cirkev.cz

Pracovní skupinu, kterou společně řídí Dikasterium pro nauku víry (DDF) a Dikasterium pro legislativní texty, založil papež František v listopadu 2024. Jejím cílem je vyplnit jednu z nejpalčivějších mezer v církevním právu: určit, jak má být duchovní zneužívání – spojené s manipulací, nátlakem či zneužitím autority v náboženském kontextu – klasifikováno jako kanonický delikt.Arcibiskup Iannone, karmelitán a zkušený kanonista, byl původně jmenován předsedou právě jako prefekt Dikasteria pro legislativní texty. Po jeho přesunu do čela Dikasteria pro biskupy se objevily obavy, že práce skupiny bude narušena. Tyto obavy rozptýlil kardinál Víctor Manuel Fernández, prefekt DDF, který v komuniké ze 14. října požádal o potvrzení Iannoneho ve funkci „pro zachování kontinuity a dynamiky“. Papež Lev XIV. žádosti vyhověl.Rozhodnutí přichází v době, kdy pět soudců Vatikánského tribunálu začalo projednávat případ jezuity Marka Rupnika, obviněného z psychického i sexuálního zneužívání více žen. Tento skandál odhalil, jak ničivé mohou být formy duchovní manipulace, které však dosud kanonické právo nezná jako samostatně definovaný delikt.Právě tuto mezeru má nová pracovní skupina odstranit: jasně vymezit, co duchovní zneužívání je, jaké má mít kanonické tresty a v jakých vztazích autority může vznikat.Odborníci na církevní právo i teologii dlouhodobě upozorňují, že církev musí chránit nejen před fyzickým či sexuálním násilím, ale také před zneužitím svědomí a víry, které se může objevit ve vztazích duchovního doprovázení či poslušnosti.Pokud skupina dokončí svou práci včas, právě proces s Markem Rupnikem by se mohl stát prvním případem, kde bude nově definovaný zločin duchovního zneužívání použit. To by znamenalo zásadní posun v církevním právu i v kultuře zacházení s autoritou.Jak poznamenal jeden z římských kanonistů: „Výzvou není jen potrestat provinění, ale chránit to, co je posvátné ve vztahu věřícího a jeho pastýře. Definovat duchovní zneužívání znamená chránit důvěru jako takovou.“Zdroj: Zenit

Papež Lev XIV. se poprvé setkal s oběťmi zneužívání a lidskoprávními aktivisty

Publikováno: 22. 10. v 10:01, zdroj cirkev.cz

Podle účastníků se jednalo o „historický krok plný naděje“ směrem k hlubší spolupráci mezi katolickou církví a těmi, kteří byli v minulosti zraněni právě v jejím prostředí. Setkání se zúčastnila šestice členů vedení organizace ECA Global, která zastupuje oběti a aktivisty z více než třiceti zemí světa. Přijetí u Svatého otce vnímali jako významný moment otevřeného dialogu. „Byl to velmi důležitý rozhovor,“ uvedla Gemma Hickeyová, předsedkyně správní rady ECA a zároveň oběť zneužívání v Kanadě. „Odráží společné úsilí o spravedlnost, uzdravení a skutečnou změnu. Oběti dlouho hledaly místo u jednacího stolu – a dnes jsme měly pocit, že jsme byly konečně vyslyšeny.“Schůzka navázala na dopis, který ECA adresovala nově zvolenému papeži krátce po jeho inauguraci. Svatý otec na výzvu zareagoval vstřícně a projevil ochotu k otevřené spolupráci.„Nepřišli jsme pouze sdílet své obavy, ale také hledat společné cesty, jak zajistit účinnou ochranu dětí a zranitelných dospělých po celém světě,“ doplnila Janet Aguti, místopředsedkyně ECA z Ugandy. „Věříme, že spolupráce je nejen možná, ale i nezbytná.“ Krátce před tímto setkáním, 16. října, zveřejnila Papežská komise pro ochranu nezletilých svou druhou výroční zprávu. Ta hodnotí konkrétní kroky a opatření přijatá diecézemi po celém světě na poli prevence a ochrany před zneužíváním.ECA Global (Ending Clergy Abuse) je mezinárodní iniciativa, která sdružuje oběti, obhájce lidských práv a odborníky z více než třiceti států. Jejím cílem je nejen poskytnout pomoc obětem, ale také vyzývat církev k odpovědnosti, transparentnosti a konkrétním krokům směřujícím k nápravě minulých pochybení.Zdroj: Vatican News - italská sekce

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
Papež Lev mladým Australanům: Hledejte svou identitu u Boha

Publikováno: 30. 11. v 13:53, zdroj Vatican News

Ve svém videoposelství papež Lev vyjádřil pochopení a soucit s mladou generací pro výzvy, kterým čelí. Připomněl, že dnešní svět je plný protichůdných očekávání, rychlých změn a tlaků, které mohou člověka spíše znejistit než posílit. Technologický rozvoj sice nabízí nové možnosti, ale zároveň nás může izolovat a vytvářet falešný dojem, že uznání je třeba hledat především ve virtuálním prostoru. Papež proto mladé vybídl, aby svou identitu nehledali především ve světě kolem sebe, ale v Bohu, který je při křtu přijal za své děti. Teprve když člověk přistoupí k Bohu jako ke svému Otci, získává pevný základ pro životní rozhodování, vztahy a náhled na sebe sama. Nejde o únik od reality, ale naopak o zakotvení, díky němuž je možné žít uprostřed společnosti a zachovat si vnitřní svobodou. V této souvislosti připomněl i myšlenku papeže Benedikta XVI., že „nejsme náhodným produktem evoluce. Každý z nás je výsledkem Boží myšlenky. Každý jsme chtěný, milovaný a potřebný.“ Bůh o každém z nás přemýšlel, chtěl nás a miluje nás. Taková perspektiva podle Svatého otce proměňuje způsob, jakým se na sebe i na svět díváme. Papež se obrátil na mladé s povzbuzením, aby se nebáli být sami sebou. Připomněl slova svaté Kateřiny Sienské, která věřila, že když se člověk stane tím, kým ho Bůh zamýšlel, „zapálí svět“. Podle papeže Lva není tato radikální autenticita jen osobní volbou, ale svědectvím, které svět potřebuje. Jako konkrétní příklad uvedl dva mladé světce: Carla Acutise a Piera Giorgia Frassatiho. Jeden tichý, technicky zdatný a rezervovaný; druhý energický, společenský a fyzicky aktivní. Na první pohled nemají mnoho společného, a přesto jejich životy spojovalo to nejdůležitější – hluboký, opravdový vztah s Bohem. Carlo Acutis řekl, že lidé se rodí jako originály, ale mnozí umírají jako fotokopie. S odkazem na tuto citaci Svatý otec mladé vyzval, ať nedovolí, aby se to stalo i jim. Jejich životní cesta bude jedinečná a právě na ní mohou nejlépe rozvinout své dary, talenty i slabosti, které jsou všechny součástí Božího záměru. V závěru poselství papež Lev zdůraznil, že cesta ke svatosti se neobejde bez chyb. Mladé povzbudil, aby se nenechali odradit, když zakolísají nebo se vzdálí od Boha. I pády mohou být okamžikem růstu, pokud je člověk přinese Bohu ve svátosti smíření.

Arcidiecézní setkání mladých

Publikováno: 28. 11. v 11:15, zdroj Arcibiskupství pražské

Během dopoledního programu měli účastníci možnost slyšet podnětnou katechezi od karmelitána Dominika Smeji, společně prožít modlitbu s výstavem Nejsvětější svátosti, vyslechnout si úvodní slovo od otce arcibiskupa Jana a zahrát si hru s bohoslovci.Během odpoledního programu si mohli ve dvou blocích workshopů vybrat z široké nabídky témat podle svého zájmu. Setkání jsme zakončili společnou mší svatou, kterou celebroval otec arcibiskup Jan. Celé setkání doprovázela kapela ze Stodůlek a program uváděli moderátoři ze Spořilova.Kromě hlavního programu byla po celý den otevřena kavárna, kde se spolu mohli účastníci, lidé z přípravného týmu, hosté i kněží neformálně setkávat. K dispozici bylo také několik doprovodných aktivit. Jedna z nich byla tzv. mapa společenství, na níž byla vyznačena všechna společenství v naší arcidiecézi. Společenství se takto mohla navzájem propojit a zároveň byla tato mapa užitečná pro mladé, kteří do žádného společenství zatím nepatří. Dostupné byly také stánky s merch produkty nebo nástěnka se všemi akcemi pro mladé, které se v naší arcidiecézi pořádají. Celkově se setkání, včetně organizačního týmu, zúčastnilo kolem 400 mladých. Všem, kteří dorazili, moc děkujeme za to, že jsme mohli společně vytvořit příjemnou a radostnou atmosféru. Těšíme se na další příležitosti k setkání!Za tým Arcidiecézka Marie Křivánková

Adventní misijní kalendář pro děti 2025

Publikováno: 27. 11. v 11:29, zdroj Biskupství královéhradecké

Jednotlivé dny s úkoly si děti mohou v černobílé verzi kalendáře po splnění úkolu vybarvit. A učitelé, katecheté, rodiče, prarodiče a vedoucí Misijních klubek mohou zadání úkolů rozvádět a upravovat podle věku dítěte a aktuálních možností. Dětem zapojeným v Papežském misijním díle dětí připomene kalendář i jejich závazky, modlitbu a šetření Misijního bonbónku. Všichni se pak mohou zapojit do aktivit Papežských misijních děl jako je malování pohlednic pro misie, vyrábění do Misijních jarmarků a přípravy vánočních dárků pro ty, na které nikdo nemyslí.  Kalendář namaloval náš výtvarník Tomáš Velzel a v příloze jej naleznete ke stažení v barevné a černobílé verzi.Přejeme Vám radostný čas s Adventním misijním kalendářem!Kalendář ke stažení

Mohlo by vás zajímat

image:Image Skoro modlitby

Skoro modlitby

Karel Čapek, Martin C. Putna

Karel Čapek mluví mnoha hlasy. Některé se modlí, některé rouhají, některé řeší věci jakoby zcela neduchovní. Některé jsou hlasy postav, některé vypravěčů. Někdy mluví autor mladě bouřlivý, někdy dozrále usazený, někdy tragicky prohloubený blízkým koncem. Z těch hlasů by bylo možné sestavit mnoho knížek. Skoro modlitby jsou sebrány napříč hlasy, žánry i vývojovými etapami tak, aby se s nimi nemodliči mohli modlit a kostelní nechodiči si k nim chodit pro útěchu. Knihu sestavil a glosoval Martin C. Putna, který se zaobírá duchovními dějinami evropskými i českými, také napříč konfesemi a žánry. Po Karlu VI. Schwarzenbergovi (Torzo díla), Janu Kollárovi (Překlad a výklad Slávy dcery) a Václavu Havlovi (Duchovní portrét v rámu české kultury) došel ke Karlu Čapkovi.

image:Image Karel Foucauld

Karel Foucauld

Malá sestra Annie Ježíšova

„Já sám si neumím představit lásku bez naléhavé potřeby shody, podobnosti, a hlavně bez sdílení všech bolestí, těžkostí, tvrdosti života... Být bohatý, mít se dobře, žít v poklidu ze svého majetku, když ty jsi byl chudý, nuzný a těžkou prací sis namáhavě vydělával na živobytí – to bych já, Bože, nedovedl. Nedovedl bych takto milovat. Služebník nemá být větší než jeho pán.“ /ukázka/ Karel Foucauld (1858–1916) zemřel mučednickou smrtí na Sahaře už před sto lety. Svou životní cestu hledal bratr Karel klopotně. Studoval prestižní vojenskou školu, ale byl z ní vyloučen. Proslavil se zeměpisnou výpravou do Maroka, ale cestovatelem nezůstal. V jednom pařížském kostele prožil radikální obrácení a vstoupil k trapistům, aby za pár let zjistil, že hledá jiný způsob následování. Usadil se jako poustevník v Nazaretě, ale nakonec odešel na Saharu, aby žil „spiritualitu Nazareta“ uprostřed kmene Tuaregů v Alžírsku. Až po čtyřicítce se nechal vysvětit na kněze, stále toužil založit komunitu, ale nikdy nezískal jediného učedníka. Jeho spiritualita záhy oslovovala mnohé křesťany, ale až léta po jeho smrti vznikly fraternity Malých bratří a Malých sester Ježíšových. Roku 2005 jej papež Benedikt XVI. zapsal mezi blahoslavené. Bratr Karel byl od svého obrácení doslova fascinován Kristem, chtěl se mu připodobnit úplně ve všem. Kéž by touto fascinací „nakazil“ všechny, kdo knihu budou číst.

image:Image Mýty o stvoření

Mýty o stvoření

Marie-Louise von Franz

Mýty o stvoření je možno považovat za nejdůležitější ze všech mytologických vyprávění, neboť tyto motivy se dotýkají základních otázek a problémů lidského života a dávají odpověď na nejdůležitější otázky lidské existence. Marie-Louise von Franz vykládá příběhy nejrůznějších kultur z psychologického pohledu a na řadě příkladů z analytické praxe ukazuje, jak mýty o stvoření mohou pomoci rozpoznat a podpořit tvořivé procesy v lidské duši. Témata z těchto mýtů se totiž objevují často ve snech či jiném nevědomém materiálu právě tehdy, když se v lidském vědomí „má zrodit či být stvořen nový svět“. Tato kniha je určena pro široké publikum čtenářů, je napsaná srozumitelně, a tak jistě zaujme nejen ty, kdo se zajímají o témata hlubinné psychologie a religionistiky, ale i ty, kteří se zajímají o populárně psychologickou literaturu.

image:Image Dva andělé a cesmína - přání

Dva andělé a cesmína - přání

Klára Trnková

Přání s vánočním motivem je vytvořeno jako koláž inspirovaná starými pohlednicemi. Uvnitř přání není natištěn žádný text, dodáváme s obálkou.

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou