Lupa
Obsah Obsah
Portál
image:Image 144. plenární zasedání ČBK se uskuteční opět na Velehradě

144. plenární zasedání ČBK se uskuteční opět na Velehradě

Publikováno: 26. 6. v 8:00
Oddělení komunikace

Plenární zasedání ČBK bude letos předcházet Dnem lidí dobré vůle a uskuteční se v prostorách velehradského poutního domu Stojanov již od 2. do 3. července 2025. Po jeho skončení se biskupové Čech, Moravy a Slezska zúčastní i cyrilomětodějských oslav, které se na slováckém poutním místě tradičně konají 4. a 5. července 2025. Na programu plenárního zasedání budou mimo jiné jednání o ekonomických záležitostech či podněty z jednotlivých komisí a rad

image:Image Vyšla aktualizovaná brožura Katolická církev v ČR

Vyšla aktualizovaná brožura Katolická církev v ČR

Publikováno: 1. 7. v 10:35
Oddělení komunikace

Česká biskupská konference vydala aktualizovanou brožuru Katolická církev v České republice, ve které najdete nejnovější informace o místní a také světové církvi. Stáhnout si ji můžete i ve formátu pdf. Brožura Katolická církev v ČR mapuje různé oblasti katolické církve a je rozdělena do kapitol Katolická církev celosvětová a Katolická církev v ČR. Kapitola o světové církvi shrnuje základní data celé církve. Najdete zde přehled úřadů Římské

image:Image Dny lidí dobré vůle na Velehradě: Pocta svobodě a Svatý rok 2025

Dny lidí dobré vůle na Velehradě: Pocta svobodě a Svatý rok 2025

Publikováno: 30. 6. v 9:00
Oddělení komunikace

Ve dnech 4. a 5. července ožije Velehrad tradičními cyrilometodějskými oslavami, kterých se každoročně účastní na 30 tisíc lidí. Letošní oslavy probíhají ve Svatém roce jubilea 2025. Připomenou 80. výročí osvobození naší země a ukončení 2. světové války a také události, které se odehrály na Velehradě v roce 1985. „V rámci koncertu představíme řadu zapomenutých vlastenců, kteří zahynuli v koncentračních táborech. Součástí projektu je také k&n

Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Pastýřský list ke Dni prarodičů a seniorů zdůrazňuje význam starší generace

Publikováno: 1. 7. v 11:43, zdroj cirkev.cz

Biskupové v listu připomínají, že senioři sehrávají klíčovou úlohu jak v rodinách, tak v životě církve, protože mohou být nositeli naděje. „Zkušenosti prarodičů a období stáří mají významné poslání – ukazovat mladším generacím skutečné životní hodnoty a předávat je dál,“ uvádí se v listu. Starší lidé jsou v něm povzbuzováni, aby se o svou víru a životní příběhy dělili s dětmi a vnoučaty, zatímco mladší generace je vyzývána k naslouchání a úctě. K této příležitosti byl také vydán dopis určený kněžím, který zdůrazňuje, že senioři nejsou jen těmi, kdo potřebují péči, ale jsou především aktivními a zodpovědnými členy společnosti i církve. Dopis zároveň nabádá kněze, aby svým starším farníkům poděkovali za jejich často skrytou, ale velmi obětavou službu – ať už v rodinách, ve farnostech nebo v širším veřejném životě.Pastýřský listPrůvodní list pro kněze

image:Image Náhled

První oficiální setkání předsednictva CCEE s papežem Lvem XIV.

Publikováno: 30. 6. v 16:14, zdroj cirkev.cz

„Máte mou podporu“, prohlásil papež Lev XIV. při audienci předsednictva Rady evropských biskupských konferencí (CCEE) v soukromé knihovně Apoštolského paláce v sobotu 28. června. CCEE úzce spolupracovala s kardinálem Robertem Francisem Prevostem v době, kdy ještě působil jako prefekt Dikasteria pro biskupy a z této funkce se účastnil mnoha setkání organizovaných CCEE. Nyní se jednalo o první oficiální schůzku po jeho zvolení papežem.Delegaci vedl předseda CCEE, arcibiskup Gintaras Grušas, který Svatému otci nastínil nadcházející plány a aktivity CCEE. Během setkání projenávali řadu témat týkající se ekumenismu, synodálního procesu, evangelizačních aktivit či společného úsilí k dosažení míru.Arcibiskup Grušas informoval Svatého otce o iniciativách CCEE zejména v ekumenické oblasti, o plánovaném podpisu revidované Ekumenické charty (Charta Oecumenica), původně zveřejněné před 25 lety, která určuje cesty ekumenického dialogu a snaží se o nalezení jednoty křesťanů, zejména v Evropě.Delegace CCEE také představila své aktivity související se Synodou o synodalitě a její implementační fází. Podle arcibiskupa Grušase to představuje určitou výzvu, protože evropský kontinent je velmi rozmanitý, a to jak jazykově, tak i kulturně. Papež byl také informován o nadcházejícím plenárním zasedání CCEE, které se uskuteční v říjnu v portugalské Fatimě a zaměří se na evangelizaci a misijní poslání církve v Evropě. „Svatý otec vyjádřil svou podporu a vyzval nás, abychom na této cestě pokračovali. My jsme mu také vyjádřili naši podporu, i jeho papežskému úřadu, který převzal,“ dodal arcibiskup Grušas. Dále hovořili o společných obavách z války a konfliktů v Evropě a na Blízkém východě, především o pokračující krizi na Ukrajině. „Papež Lev XIV. nás povzbudil, abychom pokračovali v mírovém usílí a také abychom věnovali pozornost lidem v nouzi,“ poznamenal Grušas a připojil se k výzvě papeže upřednostňovat mír a chudé nad vojenskými výdaji.Dalším důležitým bodem diskuse byla křesťanská víra a evangelizace v Evropě. Podle viceprezidenta CCEE, kardinála Ladislava Nemeta, navzdory poklesu čísel věřících v některých evropských regionech většina evropských zemí zažívá probuzení náboženského cítění, což se projevuje i mezi mladšími generacemi a je zvláště patrné v západní, střední a východní Evropě.Zdroj: CCEE

image:Image Náhled

K branám naděje: Arcibiskup Josef Nuzík v pořadu Cesty víry

Publikováno: 30. 6. v 11:48, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Odkaz na pořad v iVysílání

image:Image Náhled

Papež Lev XIV. k řeholnicím: Zeptejte se: „Je Bůh pro mě vším?“

Publikováno: 30. 6. v 11:46, zdroj cirkev.cz

„Svatý Augustin, když hovoří o prvenství Boha v křesťanském životě, potvrzuje, že ‚Bůh je všechno, vaše všechno. Pokud máte hlad, Bůh je váš chléb; pokud máte žízeň, Bůh je vaše voda; pokud jste v temnotě, Bůh je vaše světlo, které nikdy nehasne; pokud jste nazí, Bůh je vaše věčné roucho‘.“ Opravdu bychom si měli položit otázku: do jaké míry platí tato slova pro mě? Do jaké míry Pán uspokojuje mou žízeň po životě, lásce nebo světle?“ Tuto poznámku učinil dnes 30. června papež Lev XIV. při audienci Dcer Boží lásky, sester řádu svatého Basila Velikého, augustiniánek z Ampara a sester františkánek Nejsvětějšího Srdce.Ve svém projevu Svatý otec poznamenal, že „právě toto zakořenění v Kristu vedlo ty, kteří šli před námi – muže a ženy jako my, s dary a omezeními jako my – k činům, o kterých si možná nikdy nemysleli, že by je mohli dokázat.“Připomněl, že některé řeholnice jsou zde kvůli generální kapitule, jiné kvůli jubilejní pouti, a v obou případech přišly k hrobu svatého Petra, „aby obnovily svou lásku k Pánu a svou věrnost církvi“.Svatý otec poukázal na to, že ačkoli jejich kongregace byly založeny v různých dobách a za odlišných okolností, jejich historie „sdílí společnou nit, kterou lze vidět ve světle takových velkých historických svědků duchovního života, jako byli Augustin, Basil a František, jejichž asketismus, odvaha a svatost života inspirovaly různé zakladatele řádů k podpoře nových způsobů služby druhým“.  „Vaše reakce na výzvy minulosti a vitalita vaší současnosti,“ zdůraznil papež Lev XIV., „jasně ukazují, že věrnost starodávné moudrosti evangelia je nejlepší cestou vpřed pro ty, kteří pod vedením Ducha Svatého podnikají nové cesty sebeobětování, zasvěcené lásce k Bohu a bližním a pozornému naslouchání znamením doby.“Těmito slovy jim papež Lev připomněl jejich odpovědnost. „Stojíte před důležitými rozhodnutími, která určí vaši budoucnost, budoucnost vašich sester a samotné církve,“ zdůraznil a dodal: „Z tohoto důvodu se mi jeví jako nejvhodnější zakončit toto setkání tím, že pro nás všechny zopakuji krásnou naději, kterou vyjádřil svatý Pavel v dopise křesťanům v Efezu.“Svatý Pavel, řekl papež, vyjádřil: „Modlím se, aby Kristus skrze víru přebýval ve vašich srdcích; a tak abyste zakořeněni a zakotveni v lásce mohli spolu se všemi svatými pochopit, co je skutečná šířka a délka, výška i hloubka: poznat Kristovu lásku, která přesahuje každé poznání, a dát se prostoupit vší plností Boží.“Nakonec, před udělením apoštolského požehnání, papež Lev poděkoval řeholnicím za jejich práci a věrnost a modlil se, aby je provázela Panna Maria.Zdroj: Vatican News, anglická sekce

image:Image Náhled

Svatí prvomučedníci římští

Publikováno: 30. 6. v 10:52, zdroj cirkev.cz

Tito mučedníci byli lidé hluboce spojení s Kristem – milovali Boha i své bližní. Jejich víra však byla pro císaře Nerona nebezpečná: hlásala rovnost všech lidí, a tedy i podvratnou myšlenku, že otrok je bratrem panovníka. Navíc uctívali ukřižovaného, tedy podle římského myšlení někoho nejnižšího a opovrhovaného. Císař, toužící po moci a obdivu, se rozhodl tuto skupinu obětovat.Po ničivém požáru Říma, z něhož mnozí podezřívali právě samotného Nerona, se císař rozhodl svést vinu na křesťany. Propuklo systematické a kruté pronásledování. Podle římského historika Tacita se mučednictví stalo veřejnou podívanou: křesťané byli upalováni jako živé pochodně v císařských zahradách, zašíváni do kůží a trháni šelmami, bičováni a stínáni. Nejvíce jich zahynulo v cirku na Vatikánském pahorku – na místě, kde dnes stojí bazilika sv. Petra.Navzdory hrůzám, kterým byli vystaveni, zůstávali křesťané věrní Kristu. Jejich síla pramenila z lásky k Ježíši a naděje na věčný život. Jejich smrt se stala výmluvným svědectvím, které přivádělo k víře další – i mezi jejich pronásledovateli. Tertulián později shrnul tuto skutečnost slavnými slovy: „Krev mučedníků je semenem nových křesťanů.“Sám Ježíš předpověděl, že jeho učedníci budou pronásledováni: „Budou vás všichni nenávidět pro mé jméno. Kdo však vytrvá až do konce, bude spasen.“ (Mt 10,22) A zároveň jim zaslíbil nebeskou odměnu: „Radujte se a jásejte, protože máte hojnou odměnu v nebesích.“ (Mt 5,12)Jelikož většina jmen římských prvomučedníků zůstala neznámá, církev slaví jejich památku společným svátkem dne 30. června – hned po slavnosti sv. Petra a Pavla, kteří byli také obětí Neronova pronásledování. Tato blízkost v liturgickém kalendáři zdůrazňuje, že i ti, jejichž jména neznáme, jsou součástí duchovního dědictví církve a slavně vítězí spolu s apoštoly.Dnes můžeme nad jejich památkou rozjímat v tichu uprostřed Svatopetrského náměstí, kde stojí obelisk, jenž kdysi stával uprostřed krvavého cirku. Je to výmluvný symbol: tam, kde tekla krev svědků, roste dnes církev jako živé společenství víry.Zdroj: Catholica

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Synoda zástupců mládeže v litoměřické diecézi

Publikováno: 15. 6. v 8:13, zdroj Biskupství litoměřické

„Nejedná se o skupinu nějak jmenovaných nebo do této roledosazených mladých lidí, ale o pozvali jsme aktivní zástupce jednotlivých vikariátů,“ popsal P. Jiří Smolek, který má v litoměřické diecézi mládež na starosti.Cílem setkání bylo hledat cesty v péči o mládež v odpovědích na tři předem připravené otázky: Co se nám v práci a službě ve prospěch mládeže daří? V čem spatřujeme v oblasti pastorační péče o mládež hlavní výzvy, obtíže nebo úskalí? Co bychom potřebovali pro to, aby se naše služba zlepšila a zkvalitnila?Při závěrečné prezentaci pak zazněla celá řada postřehů, které mohou posloužit v další práci Diecéznímu centru mládeže a biskupovi, ale především přítomným mladým lidem, kteří vesměs vedou společenství mládeže i starších dětí.

Co říká Duch ve vašich farnostech? Z iniciativy biskupa Hrdličky vychází sborník inspirovaný synodální cestou

Publikováno: 6. 5. v 13:40, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Úvodní slovo připojil arcibiskup Josef Nuzík, podle kterého lze na biskupa Hrdličku vztáhnout slova apoštola Pavla „Tělo nám sice chátrá, ale duše se den ze dne zmlazuje“. „Důkazem je i tento sborník, na jehož vzniku se podílel. Otec Josef celou svou biskupskou službou povzbuzoval věřící Božím slovem. Domnívám se, že i tato brožura, která se zrodila v době biskupské synody o synodalitě, může být pro nás povzbuzením a slovem Božím pro dnešek,“ píše olomoucký arcibiskup.Sborník se hlásí k výzvě papeže Františka otevřít srdce Kristu a procitnout z průměrnosti k opravdovosti a k horlivému nasazení pro věc Boží ve světě. Přináší proto pestrou mozaiku textů od různých autorů, například rozjímání o ctnostech od Josefa Kořenka nebo kontemplaci nad velepísní lásky od Ludmily Fiedlerové. Texty Milady Betlachové a Martina Slabého zase popisují vznik křížové cesty a cesty světla v krajině nedaleko Olomouce. Závěr patří slovu uměleckému: textu Jana Zahradníčka Spálený kostel a také zamyšlení nad motivem křížové cesty v Zahradníčkově díle v podání holešovského děkana P. Stanislava Zatloukala. A nechybí ani hudební přílohy – texty křížové cesty, kterou zhudebnil zesnulý skladatel Zdeněk Pololáník, jím zkomponovaná píseň Modlitba za Evropu v Kristu a také Stojanova meditace Můj kříži, zhudebněná zesnulým skladatelem Františkem Mackem. Celou knihou také čtenáře provázejí fotografie biskupa Antonína Baslera.„I v naší diecézi se probouzí v mladých lidech, v rodinách s dětmi i v životě seniorů touha nezůstat v útlumu ve svém svědectví Kristu. Tyto stránky proto chtějí nabídnout několik cenných impulzů, které přicházejí od věřících díky obětavým lidem, a to v naději, že toto sdílení může v budoucnu růst, pokračovat a rozvíjet se. Co se vám podařilo, čeho máte plné srdce? Jaké tvůrčí snahy se u vás projevují, co říká i vám Duch ve vašich farnostech? Radost sdílená se násobí počtem sdílejících se srdcí,“ píše ve svém úvodu ke sborníku biskup Hrdlička a dodává: „Věříme, že ve Svatém roce se z naší diecéze ozvou z vašich řad další zážitky pro sdílení a pochopení toho zásadního.“Šedesátistránková publikace bude v nejbližších dnech distribuována do farností olomoucké arcidiecéze, kde si ji ve druhé polovině května může – až do vyčerpání zásob – vyzvednout zdarma každý zájemce.

Nový předseda ČBK Mons. Josef Nuzík se zaměří na boj proti zneužívání v církvi

Publikováno: 30. 4. v 7:34, zdroj cirkev.cz

Služba církve společnosti „Budu usilovat o to, aby se církev i nadále stále více otevírala společnosti a pomáhala tam, kde je to nejvíce zapotřebí,“ uvádí nový předseda ČBK. To podle něj zahrnuje nejen tradiční kategoriální pastoraci (duchovní služba v nemocnicích, armádě či věznicích atd.), ale i citlivé vnímání aktuálních potřeb společnosti a hledání nových forem služby. „Církev má být vnímána jako spolehlivý partner, který doprovází člověka ve všech etapách života, chceme být s lidmi v okamžicích radosti i bolesti,“ dodává. V tomto smyslu chce předseda ČBK podpořit i lepší spolupráci mezi církevními a veřejnými institucemi, neziskovými organizacemi a odbornou veřejností. Zároveň si přeje, aby zvláště v dnešní době, kdy je svět zmítán ozbrojenými konflikty a rozděleními, církev pomáhala stmelovat a budovat mosty.  Ochrana nezletilých a řešení případů zneužívání  Zásadní oblastí, které se chce nový předseda věnovat s mimořádnou vážností, je ochrana nezletilých a zranitelných osob v církevním prostředí. Využít v tom mimo jiné hodlá své zkušenosti z pravidelných setkávání s oběťmi, která pořádá v Olomouci vždy dvakrát do roka. Zároveň si klade za cíl zlepšit komunikaci a transparentnost v přístupu k obětem a k řešení již vzniklých případů. Důležitou součástí tohoto úsilí je vzdělávání duchovních a laiků, zvyšování povědomí o prevenci a posilování důvěry ve schopnost církve těmto výzvám čelit, což obnáší větší spolupráci s odborníky v oblasti psychologie, sociální práce a práva. „Oběti v sobě nesou hlubokou bolest a já cítím jako povinnost jim naslouchat, být jim nablízku a pomáhat jim hledat cesty k uzdravení,“ říká arcibiskup Nuzík a uzavírá: „Nejde přitom jen o minulost, ale také o to, aby se podobné věci už nikdy neopakovaly a vytvořili jsme z církve bezpečné prostředí pro všechny.“ S tím souvisí i nové zřízení Komise pro prevenci a ochranu před zneužíváním při ČBK, která se bude do hloubky touto problematikou zabývat.  Pokračování v Synodě o synodalitě  Arcibiskup Josef Nuzík chce také pokračovat v úsilí, které pro celou církev nastavil papež František tím, že vyhlásil v roce 2021 Synodu o synodalitě. Synodální proces je podle něj nutné přesunout do realizační fáze: „Je třeba aplikovat synodalitu do nižších pater církve, do našeho života, aby se skutečně všichni, i ti kteří jsou od církve vzdáleni nebo na jejím okraji, cítili přijímáni. To je ostatně i odkaz papeže Františka, který neustále opakoval, že církev je domovem pro všechny, domovem, který má vždy otevřené dveře.“   Rodina a zapojení laiků  Rodina zůstává základním kamenem společnosti i církevního života, a právě proto se chce nový předseda ČBK, který v posledních letech stál také v čele Rady ČBK pro rodinu, zaměřit pozornost na její podporu – a to jak v oblasti pastorační péče o manžele a rodiče, tak ve sféře výchovy dětí ve víře. Konkrétně k posílení role laiků, jejich aktivní zapojení do života farností, diecézí i církevních struktur. Laici nejsou pouze příjemci pastorační služby, ale jejími spoluodpovědnými nositeli. Jejich dary, profesní i lidské zkušenosti jsou pro život církve nepostradatelné. 

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Příležitost uzdravení i pro nás

Publikováno: 23. 6. v 9:36, zdroj Katolický týdeník

Jaké konkrétní změny ve fungování a prioritách přináší transformace předchozí rady ČBK v komisi? Prohlubuje se tím týmová práce biskupů, která se týká této oblasti. Zatímco doposud to měl na starosti jeden biskup, teď chceme pracovat společně. Význam této agendy podtrhuje i to, že v komisích ČBK bývají zpravidla tři biskupové, ale tuhle budou tvořit čtyři: dva z české církevní provincie – já a Zdenek Wasserbauer a dva z církevní provincie moravské – Martin David a Pavel Konzbul. K této komisi jsme se rozhodli zřídit i odborné personální zázemí pro její práci. Jeden člověk se bude starat o naši agendu.Na květnové konferenci v Olomouci jste se zmiňoval u sexuálního, mocenského a duchovního zneužívání o posunu od čistě právní stránky problému k oblastem, jako jsou terapie a pastorace. Ano, jsou tři roviny řešení těchto nepřijatelných činů. V rovině právní si už umíme i poradit. Jenže to ani zdaleka nevyřeší problém konkrétních případů, a tím méně pak na úrovni společenství církve. Nejdůležitější jsou oblasti pastorační a terapeutická. V té pastorační bychom měli být my duchovní dostatečně kompetentní. Zde by nám mělo jít v první řadě o získávání – přesněji opětovné získávání – důvěry obětí všech forem zneužívání, ale také dotčených společenství církve. Chceme doprovázet, pomáhat a povzbudit vědomí, že nejsme nepřáteli, ale těmi, kteří chtějí projít tu cestu bolesti a zranění s nimi – a pomáhat jim, nakolik si to budou přát a nakolik to dokážeme. A pak je tu ještě zásadní rovina terapeutická. V té kompetentní nejsme, ačkoliv někteří kněží jsou i psychologové nebo se věnují supervizi. Ale je jich málo a není to jejich hlavní role. A navíc si nejsem jistý, že by to bylo účelné a účinné. V tomto ohledu je nutné co nejvíce spolupracovat s odborníky z těchto oborů péče o zraněnou lidskou psychiku. A jaká je vaše zkušenost s těmito odborníky? Velmi dobrá. Různé formy zneužívání jim nejsou neznámé: dějí se v rodinách, ve školách, v různých zájmových zařízeních, ve sportu, v kulturních zařízeních, jako jsou dětské sbory a podobně. Pokud se na ně tedy obrátím s žádostí o pomoc, tak ač není takový odborník úplně usazen v církevním životě, dokáže velice účinně pomoci. Je-li to člověk věřící, sympatizující nebo se zkušeností s konkrétní komunitou, je to potom nejen u nás v severních Čechách bonus. Obvykle se mluví o obětech. Ale jistě by bylo dobré pracovat i s pachateli, tedy agresory. A také s dotčenými společenstvími věřících. Naše zkušenost ukazuje, že tuto bolest se daří rozplétat především tehdy, projevíme-li zájem a péči jak o oběti, tak o celá dotčená společenství a samotné pachatele. Taková událost totiž zraní, vykolejí a zasáhne obvykle celý okruh lidí, kteří žijí nebo se ocitají v blízkosti, a protože žijeme v mediální době, tak i „na dálku“. Když se něco přihodí, my biskupové chceme být s těmito lidmi. Na místě a ve chvíli, kdy je to palčivé, aby věděli, že jsme v tom s nimi, že tahle bolest nebo rána společenství nám leží na srdci, protože tak tomu je. První je přítomnost, naslouchání, otevřené srdce – a pak může přijít práce v tomto společenství a hojení ran. A co s agresorem? V lepším případě je to člověk, který se potřebuje uzdravit a narovnat svůj život. V horším případě však, i pokud se svým činem ocitl někde, odkud už není cesta zpět (například z hlediska pastorační činnosti), ani jeho nemůžeme opustit. Pokud tedy nemohou pastoračně působit, je zapotřebí je – poté, co projdou jistou sebereflexí či terapií – zařadit zpět do života společnosti, případně jim v církvi najít takové uplatnění, jaké bude adekvátní jejich situaci. Připravuje se zavedení tzv. dětského certifikátu, který bude znamenat, že pachatel zneužití bude mít v trestním rejstříku doživotní záznam. Dětský certifikát se bude týkat všech, kteří pracují s dětmi a dospívajícími, kněze a osoby v církvi nevyjímaje. Pokud se takový člověk proviní, tak bude mít záznam, padni komu padni. Jedním z úkolů komise bude, jak jsem již zmínil, také ve spolupráci s oběťmi a s odborníky z různých oborů stanovit způsob znovuzačlenění těchto osob zpět do života. A to tak, aby se nic takového nemohlo opakovat. Na nedávné tematické konferenci v Olomouci jste zmiňoval také zavedení etického kodexu pro pracovníky v církvi. Tento rozhovor vedeme deset dní po skončení konference, takže výsledek nemůžu ještě představit, ale už nějaký čas ten dokument máme rozpracovaný. Základ pochází z irských a australských podkladů a obsahuje preventivní mechanismy pro nejrůznější situace. Obecně je nutné, aby ten, kdo vstupuje do služby či poměru v církvi, a to i dobrovolnického, byl řádně poučen: aby věděl, jak má postupovat, a mohl se také k něčemu zavázat. V praxi je takový kodex zavedený v církvi v sousedním Polsku. Na konferenci jsme to měli z první ruky od Ewy Kusz, polské psycholožky, sexuoložky a terapeutky, která je od roku 2014 zástupkyní ředitele Centra pro ochranu dětí působícího na univerzitě Ignatianum v Krakově a od roku 2022 členkou Papežské komise pro ochranu nezletilých a zranitelných. V Polsku je inspirativní nejen obsah těchto dokumentů, ale především jejich struktura a provázanost – mají i materiály určené dětem, aby například mohly poznat nepřípustné chování a věděly, jak v takové situaci reagovat, jak a s kým o tom mluvit, aby jim nikdo nemohl ubližovat. Je před námi ještě hodně práce. Pokud to však uchopíme odborně a kompetentně, mohlo by se podařit, že by se v tom církev mohla stát inspirací pro své okolí. V Polsku funguje i systém podpory, postgraduální studium, diecézní týmy. Lze něco takového „importovat“? Byl bych rád, kdyby bylo možné „posílat“ naše kádry na studia. V Krakově na Ignatianu je k tomu třísemestrální kurz, v Římě na Gregorianě je možné studovat od jednosemestrálního kurzu až po licenciát. Z Krakova jsem právě dostal nabídku, aby se někdo z české katolické církve přihlásil, a budu velmi rád, když se zájemci ozvou. Problematické je najít lidi, kteří se mohou na rok, rok a půl uvolnit a plně se tomu věnovat. Nemluvě o tom, že je to velmi náročné – intelektuálně, ale také psychicky. Je to práce s dramatickými a bolestnými lidskými osudy. Práce se zlem. A ta je vždycky velmi náročná. Naše církev je také několik let zapojena do programu ochrany nezletilých pro střední a východní Evropu. Na této platformě je možná nejen výměna zkušeností, ale poskytuje nám i pravidelná odborná školení a webináře. A diecézní týmy? Ve většině diecézí již tyto týmy máme. V litoměřické diecézi mám obrovské štěstí, že generální vikář Radek Jurnečka má praxi z kaplanství ve věznici, kde dlouhodobě spolupracuje s terapeutickým týmem i odborníky a kde se setkává se společenskou patologií, tedy i s touto problematikou. Díky tomu přivedl také jednu kolegyni – adiktoložku a psycholožku – která je nám ochotná pomáhat. Chápu to jako zárodek týmu a budu rád, když se nám podaří přibrat i někoho dalšího. Proč se téma takto probouzí až teď: biskupská komise, intenzivnější práce na kodexu, hledání studijních možností, budování diecézních týmů… Nezačínáme na zelené louce. Spousta dobrého se už podařila, ale nesmíme se zastavit. Akceleroval to pontifikát papeže Františka a stále přibývá vůle i sil naplňovat jeho slova o církvi jako polní nemocnici. Pokud tento příměr bereme vážně, prvním úkolem nemocnice je ošetřovat. František to velmi důrazně dotahoval nejen gesty, ale i důsledným osobním přístupem: církev nemůžeme chápat jako neposkvrněný exkluzivní klub, kde je čistému vše čisté. Na druhé straně není dobré se na to jen s odporem dívat jako na tragédii, jakkoliv to pro osudy konkrétních obětí skutečně tragické je, ale brát to jako výzvu. My totiž můžeme a máme do těchto situací a do této nemocnice autenticky přinést Krista – lékaře všech ran, které zasadili lidé církve. Vidím v tom příležitost uzdravení i pro nás, aby církev byla opravdovým prostorem pro spásu, což musí začít minimálně tím, že to bude bezpečné prostředí. V litoměřické diecézi jsou pro „bezpečnost prostředí“ veřejností i úřady oceňované naše církevní školy – tedy zejména v oblasti šikany, která je vlastně typickým reprezentantem zneužití síly i moci nad bližním. Sám mám ve vzpomínkách, jak jsem dostával nakládačku, protože jsem nebyl dvakrát nejzdatnější sportovec. Neuměl jsem oplácet ránu ranou, bál jsem se a moc jsem si přál, abych se mohl mezi spolužáky těšit. I díky tomu vidím, jak cenná devíza takové bezpečí je.

Ochrana nezletilých a naslouchání obětem: Česká církev hodnotí dosavadní výsledky svého úsilí

Publikováno: 30. 5. v 14:36, zdroj Arcibiskupství olomoucké

V budově zdejší Cyrilometodějské teologické fakulty se jí zúčastnilo přes sedmdesát zájemců a mezi nimi také sedm biskupů Čech, Moravy a Slezska: předseda České biskupské konference (ČBK) arcibiskup Josef Nuzík i místopředseda biskup Stanislav Přibyl a biskupové Pavel Konzbul, Martin David, Tomáš Holub, Antonín Basler a Zdenek Wasserbauer. Přítomen byl rovněž generální sekretář ČBK P. Roman Czudek a apoštolský nuncius arcibiskup Jude Thaddeus Okolo, který ve svém pozdravu zdůraznil, že církev se musí zabývat bolestí způsobenou všemi formami zneužívání a její představitelé mají morální povinnost neochvějně usilovat o spravedlnost. „Obnovení důvěry je nutnost a hledí na nás při tom celý svět,“ dodal.Biskup Wasserbauer, který dosud působil jako delegát ČBK pro ochranu obětí před zneužíváním, ve svém úvodním slově připomněl, že biskupská konference se tomuto tématu v nějaké podobě věnuje na každém svém zasedání. „Vnímavost biskupů vůči této problematice roste, stejně jako jejich nasazení v řešení těchto případů. Máme za sebou již několik důležitých kroků. Těm dalším se chceme učit i od poškozených a těch, kdo jim pomáhají. Inspiraci chceme hledat i v dalších státech, které touto bolestnou zkušeností již prošli,“ řekl.Maximální spolupráce se státemV rámci prvního tématu „Zhodnocení vývoje právní úpravy k ochraně nezletilých“ nejprve soudní vikář Interdiecézního soudu v Olomouci P. Libor Botek shrnul 10 let vývoje dokumentů, které oblast zneužívání v rámci české církve řeší. Připomněl, že ČBK zavedla oznamovací povinnost pro všechny, kteří se o spáchání nějakého skutku v této oblasti dozvěděli, už v roce 2015, tedy 4 roky před vydáním Vos estis lux mundi, kterým ji papež František stanovil pro kleriky a zasvěcené osoby v celé církvi. Postupně se stále více prohlubuje spolupráce na šetření těchto trestných činů s policií. „Orgánům činným v trestním řízení samozřejmě předáváme veškeré podklady z šetření, o které požádají. Policie ale disponuje mnohem lepšími možnostmi, jak věc vyšetřit, a o naše materiály proto často ani nestojí,“ doplnil.Státní zástupkyně Jiřina Navrátilová, která se společně s P. Botkem na přípravě a konání konference podílela, pak popsala novinky v přístupu českého trestního práva k ochraně lidské důstojnosti v sexuální oblasti. Nejvýraznější změnou, platnou od ledna letošního roku, je úprava definice znásilnění: pachatelé jsou nyní odpovědní za nerespektování vůle oběti. „Ne znamená Ne“, to je nová koncepce, na které je postavena skutková podstata trestného činu znásilnění a sexuálního útoku. Nová právní úprava zlepšuje i možnost postihu případů, v nichž oběť „zamrzne“ a není schopna aktivně se bránit. Ve svém příspěvku dále upozornila na to, že se příliš často a v nepřiléhavých kontextech používá výraz „zneužívání“, což může vést k devalvaci tohoto pojmu a následně ke snížení schopnosti společnosti účinně a rychle reagovat na skutečně závažné případy.Cenné zkušenosti severních sousedů přednesla polská psycholožka Ewa Kusz, zástupkyně ředitele Centra pro ochranu dětí při Akademii Ignatianum v Krakově a členka Papežské komise pro ochranu nezletilých. Polská biskupská konference se této oblasti věnuje již od roku 2009. Od roku 2015 zde mimo jiné existuje třísemestrální postgraduální studium zaměřené na ochranu nezletilých a zranitelných, které již absolvovalo přes 150 osob. V diecézích postupně vznikají čtyřčlenné týmy, které pečují nejen o pomoc obětem, ale také usilují o prevenci a zabývají se i tím, jak pracovat s pachateli. „I když musejí odejít ze služby, pořád nám jde také o jejich spásu,“ dodala.Mlčenlivost a smlouva se Svatým stolcemDruhé téma se zaměřilo na problematiku mlčenlivosti v kontextu smlouvy se Svatým stolcem. Právník Jakub Kříž rozebral článek 4 této smlouvy a vysvětlil, že i v případě ratifikace smlouvy bude český stát právo obdobné zpovědnímu tajemství pro pastorační pracovníky uznávat pouze v rozsahu stanoveném našimi zákony, takže nemůže být zneužito v rozporu s českým právem. Náměstek nejvyšší státní zástupkyně Jiří Pavlík upozornil, že z hlediska statistiky má nemožnost využít v rámci vyšetřování informace kryté zpovědním tajemstvím zcela marginální vliv. Ani v případě ratifikace smlouvy se Svatým stolcem neočekává, že by to mohlo vést ke zhoršení objasňování trestných činů. Perspektivu státu, který má nejen tuto oblast ošetřenu smlouvou se Svatým stolcem už 25 let, pak přinesl tajemník Komise Konference biskupů Slovenska pro ochranu nezletilých v církvi P. Andrej Kačmar.Na cestě k uzdraveníTřetí důležité oblasti, naslouchání obětem a jejich pomoci, pak byla věnována odpolední část konference. Uvedla ji lékařka a soudní znalkyně v oboru psychiatrie Kateřina Černeková, která mimo jiné na případech dvou pacientů představila hlavní příznaky člověka, který prožil trauma zneužití: od poruch spánku, snížení pracovního výkonu a depresí přes dlouhodobé ztráty důvěry a identity a narušení vztahů až ke sklonům k užívání drog, alkoholismu a sebepoškozování.Autentický vhled do psychiky zraněného člověka nabídlo následující vystoupení jedné z obětí. Ta v rozhovoru se svým manželem před publikem popsala manipulaci ze strany kněze, aby se dostal do její blízkosti, při níž stále více porušoval její osobní zónu a události, které následovaly. „Cítila jsem se opuštěná Bohem i lidmi – celou církví, která mi v osobě zpovědníka ještě naložila, když mě vybízel k pokání,“ uvedla a zmínila také další důsledky prožitých událostí: zdravotní problémy, omezení v práci i nákladnou terapii, na které jen těžko sháněla prostředky. „Nejvíc mi pomohla kamarádka, které jsem se nakonec dokázala svěřit, a pak i nalezení manžela, ve kterém mám oporu,“ dodala žena.Nesoudit, ale důvěřovatPomoc obětem sexuálního zneužívání (nejen) v církevním prostředí, jak ji nabízí poradna Charity Ostrava, představil její ředitel Martin Pražák. Poradna spuštěná v lednu 2023 nabízí anonymní, bezpečné prostředí a terapeutickou i právní. Počítá se s tím, že by mohla sloužit jako vzor pro budování poraden v dalších diecézích.S praktickými radami, jak citlivě přistupovat k obětem v pastorační službě, přispěl kněz a psychoterapeut P. Marek Jargus, který apeloval na to, aby se obětem dostalo přijetí, naslouchání a podpory, a aby nebyly souzeny a škatulkovány. Je třeba naučit se, jak jim v běžné pastorační péči účinně nabídnout pomoc. „Tu nejlepší školu nám nabízí náš Mistr a Pán: ten se nejprve ptal lidí, co chtějí, aby pro ně učinil, neodsuzoval je a jednal s nimi milosrdně,“ doplnil.Jak všechny předložené podněty uvést do praxe v české církvi pak představil litoměřický biskup a místopředseda ČBK Stanislav Přibyl, nově zvolený předseda Komise ČBK pro prevenci a ochranu před zneužíváním, ve které kromě něj zasedají také biskupové Pavel Konzbul, Martin David a Zdenek Wasserbauer. Zdůraznil, že vedle dosud dominantní právní roviny je nyní třeba věnovat větší pozornost také rovině terapeutické a pastorační a zabývat se víc prevencí. V praktické rovině to vše má řešit nově vznikající Centrum pro prevenci a ochranu před zneužíváním. „Mimo jiné se plánuje etický kodex a chceme se také inspirovat zkušenostmi z Polska, kde jsou o poznání dál,“ nastínil.V závěrečné diskuzi zaznělo také volání po lepší práci s farnostmi, kde ke zneužití došlo, a po supervizi kněží. Všechny příspěvky pak ocenil také hostitel, olomoucký arcibiskup Josef Nuzík, který mimo jiné poděkoval všem – nejen těm přítomným – obětem za odvahu o své bolestné zkušenosti mluvit. „Jste hrdinové a vaše odvaha nám pomáhá lépe se v této oblasti zorientovat a jak s vámi komunikovat,“ zmínil a dodal: „S oběťmi jsem se setkal už několikrát a pokaždé mi to otevřelo oči jiným způsobem. I když se ne vždy všechno podařilo udělat dobře, snad se může hodnotit alespoň úmysl, a ten máme nejlepší: chyby napravovat a zabránit tomu, aby se opakovaly.“foto: Univerzita Palackého, Martin Višňa

Olomouc: Konference o ochraně nezletilých a zranitelných osob v církvi

Publikováno: 12. 5. v 11:45, zdroj cirkev.cz

Konference je určena pro odbornou veřejnost z oblasti práva, psychologie, psychiatrie, zejména pak pro pracovníky církevních soudů a duchovní v pastoraci. Jejím cílem je podpořit hlubší pochopení potřeb obětí a právního, pastoračního a psychologického kontextu ochrany nezletilých. Účastníkům nabídne konkrétní inspiraci a nové poznatky. Organizátoři akce se chtějí při tomto setkání ohlédnout za deseti lety úsilí české církve na tomto poli, zhodnotit, co se povedlo a kde je prostor pro zlepšení.„Konferenci vidím jako příležitost k navázání osobních kontaktů a sdílení zkušeností mezi pracovníky jednotlivých diecézí, kteří tuto problematiku mají řešit. Naši hosté se mohou seznámit se zkušenostmi odborníků, kteří se trestnými činy zabývají z pohledu kanonického i světského trestního práva, psychiatrie či psychologie. Za důležitou pokládám také možnost prodiskutovat preventivní opatření do budoucna,“ uvedl garant konference Dr. Libor Botek, Th.D., z Katedry církevního práva CMTF UP.Program konference je rozdělen do tří tematických celků. V oblasti kanonicko-právní bude zhodnocen vývoj právní úpravy ochrany nezletilých v partikulárním právu České biskupské konference v návaznosti na změny obecného práva. Pohled bude doplněn i o zkušenosti z Polska a zazní informace o síti ochrany ve střední a východní Evropě. V oblasti státního práva bude zmíněna novela trestního zákoníku účinná od 1. 1. 2025, která přináší novou koncepci právní úpravy znásilnění a souvisejících trestných činů.Druhá oblast se zaměří na otázky mlčenlivosti a zpovědního tajemství. Diskutován bude vliv zakotvení zpovědního tajemství ve Smlouvě mezi Českem a Svatým stolcem na šetření trestných činů v oblasti 6. přikázání v církvi a ve státě. Bude prezentována zkušenost ze Slovenska s tamním konkordátem.Třetí část konference bude věnována tématu uzdravení, porozumění a naslouchání obětem sexuálních trestných činů. Účastníci se seznámí s potřebami obětí a budou diskutovány psychologické a pastoračními aspekty práce s nimi, možnosti odborné pomoci a fungování specializovaných poraden. Uslyšíme také, co se stane, když oběť pomoc nevyhledá vůbec.„Tato konference má zásadní význam jak z právního, tak z etického a společenského hlediska. Umožňuje otevřeně a odborně diskutovat složitá témata související se sexuálním zneužíváním, a to nejen v církevním prostředí. Tím může přispět k větší ochraně obětí a k posílení mezioborové spolupráce. Sdílení zkušeností, zvláště mezinárodních, má rovněž veliký význam z hlediska prevence, sdělila garantka konference Mgr. Jiřina Navrátilová z Katedry církevního práva CMTF UP.Přihláška (deadline do 25. 5. 2025), registrace nutná ZDE. Program v příloze. 

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
POZVÁNKA: Letní setkání Domova Matky pro dívky

Publikováno: 24. 6. v 11:29, zdroj Biskupství českobudějovické

Domov Matky má více než 25 let zkušeností s pořádáním letních setkání ve Španělsku, Irsku, USA, Mexiku, Itálii a Ekvádoru. Cílem letních setkání Domova Matky je vytvořit prostou a radostnou atmosféru, ve které mohou děti lidsky i duchovně růst. Po lidské stránce se Služebnice Domova Matky snaží vzdělávat mladé lidi v hodnotách, které jim pomohou dozrát jako katolíci v dnešní společnosti. Po duchovní stránce se snaží, aby pochopili důležitost a nezbytnost života modlitby a každodenního úsilí o svatost.Na letních setkáních se dívky mohou účastnit her, pochodů, sportů, kreativních činností, písní v různých jazycích, ale také modliteb a každodenní mše svaté.Všechna setkání se budou konat ve farních sálech a v domě sester vedle farního kostela v Dobré Vodě u Českých Budějovic.Letos v létě nabízejí Služebnice Domova Matky tři různé možnosti setkání pro dívky různého věku – viz plakát.Přihlášky:Služebnice Domova MatkyE-mail: rchshm@hogardelamadre.orgTelefon: +420 734 730 744

Řím v červenci přivítá digitální misionáře. Registrace končí 30. června

Publikováno: 23. 6. v 13:32, zdroj cirkev.cz

Organizátoři zvou všechny křesťanské tvůrce obsahu na sociálních sítích i duchovní, kteří se věnují digitálnímu apoštolátu. Jubileum je iniciativou Dikasteria pro komunikaci, jehož představitelé – včetně sekretáře Mons. Lucia Ruize a prefekta Paola Ruffiniho – dlouhodobě podporují evangelizační úsilí v digitálním prostředí. „Dnes vás církev potřebuje, drazí digitální influenceři, abyste přinášeli naději do nových společenských prostor, jakými jsou sociální média," uvedl během Světových dnů mládeže v Lisabonu v roce 2023 kardinál José Tolentino de Mendonça, prefekt Dikasteria pro kulturu a vzdělávání.První den jubilejního setkání nabídne slavnostní zahájení s kardinálem Pietrem Parolinem a teologické diskuze. Vystoupí mimo jiné jezuita Antonio Spadaro SJ, který se bude věnovat tématu evangelizace v době algoritmů. Večer vyvrcholí adorací v bazilice sv. Petra pod vedením kardinála Luise Antonia Tagleho.Druhý den bude pokračovat slavnostním průchodem  Svatou branou, mší ve Vatikánské bazilice a symbolickým svěřením digitální mise Panně Marii ve Vatikánských zahradách. Zajímavým bodem programu bude panel „Svatí – influenceři Boha“ či ekumenické setkání „Společně pro naději“. Celé jubileum zakončí vícejazyčný Festival influencerů na náměstí Piazza Risorgimento – večer plný svědectví, hudby a evangelizační kreativity.Organizátoři zdůrazňují, že tato událost je jedinečnou příležitostí ke společenství, modlitbě a inspiraci pro všechny, kdo působí v digitálním světě jako nositelé křesťanské naděje. Digitální prostředí není okrajem, ale plnohodnotným misijním polem dneška.Registrace a více informací:www.digitalismissio.orgUzávěrka přihlášek: 30. června 2025Zdroj: Vatican News, polská sekce

DCŽM Ktiš oslavilo 30 let existence

Publikováno: 23. 6. v 9:38, zdroj Biskupství českobudějovické

Oslava začala mší svatou v kostele sv. Bartoloměje, kterou celebroval P. Roman Kubin, ředitel Sekce pro mládež ČBK. Kázání pronesl P. Rafael Kaca a zaměřil se na „měřítko“, které přináší služba druhým – právě to je jedním z hlavních poslání Ktiše.Po mši následoval oběd v areálu centra, kde si účastníci mohli prohlédnout výstavu fotografií dokumentujících proměnu DCŽM za uplynulých 30 let. Snímky připomínaly nespočet akcí, setkání a okamžiků, které zde mladí lidé prožili. Odpolední program pokračoval děkovnou modlitbou s prosbou o požehnání do dalších let. Symbolickým okamžikem bylo zasazení stromu, který má být připomínkou života a růstu centra. „Doufám, že tento strom bude s DCŽM žít ještě dlouhá léta, stejně jako samotné centrum,“ řekl Stanislav, jeden z bývalých vedoucích. Oslavy vyvrcholily společnou hrou a večerním posezením u ohně, kde se opět potvrdilo, že Ktiš je místem setkávání nejen s Bohem, ale také s přáteli.„DCŽM Ktiš je pro mnohé z nás druhým domovem. Místem, kde jsme poznali sami sebe, druhé a především Boha,“ dodala Miroslava, která zde strávila mnoho významných chvil. Všichni přítomní si přejí, aby toto duchovní centrum zůstalo otevřené i pro další generace a nadále bylo zdrojem víry, radosti a přátelství.Mirečka píše: „Dcžm Ktiš, místo setkání a přátelství nejen s Bohem. Místo, které za ta léta bylo domovem mnoha mladých lidí. Místo, které mě hodně naučilo. Díky za každého, kdo tůto místo dělá výjimečným.“

Mohlo by vás zajímat

image:Image Kříž mosazný, 21 cm

Kříž mosazný, 21 cm

Tenký kovový kříž s korpusem určený k zavěšení na zeď, vyrobený z mosazi, o velikosti 21 cm. Nejstarší zobrazení ukřižovaného Krista pochází asi ze 6. století, častěji se začal zobrazovat až za Karla Velikého. Od 11. století se objevuje Kristus s povadlou postavou a hlavou pokleslou na jedno rameno, což doplněno o trnovou korunu se stane nejobvyklejším ikonografickým typem západního umění.

image:Image Jak zabít Ježíše?

Jak zabít Ježíše?

Phillippe Lefebvre

Církev příliš dlouho mlčela ke zneužívání, jež se odehrávalo v jejím středu. Příliš dlouho před tímto skandálem zavírala oči. Příliš dlouho se domnívala, že stačí pokračovat v již známé cestě. Proto se autor této knihy rozhodl promluvit. Bez vytáček a uhlazování odhaluje ve světle Písma mechanismy zneužívání moci, ovládání druhých a násilí. Ukazuje, že je třeba jít proti proudu provinilého mlčení a konvenčních postupů. Vyzdvihuje potřebu být k dispozici, odvahu vydávat se novými cestami a zastávat se všech, jimž je ubližováno. Naše mlčení, naše lhostejnost, naše obavy z přiznání pravdy nezabíjejí pouze oběti, ale samotného Ježíše, který je v těchto „maličkých“ přítomen.

image:Image Tričko (S) dámské, bílé

Tričko (S) dámské, bílé

Kupuj jedinečný a originální merch, který byl vytvořen u příležitosti letošního Celostátního setkání mládeže! Vše je limitovaná edice, nezaručujeme, že všechny produkty ve všech velikostech a barvách budou dostupné během konání akce. Koupí produktu podpoříš konání setkání. Trička s nápisem Vstaň! (SK 26,16) jsou vyrobena ze 100% bavlny.

image:Image Ježíšku, důvěřuji Ti!

Ježíšku, důvěřuji Ti!

Josef Šváb

Osobní svědectví muže, jenž zasvětil svůj život šíření úcty k Pražskému Jezulátku. V knize plné dramatických i dojemných příběhů nalézáme povzbuzení k znovuobjevení úcty k Ježíškovi. K Ježíškovi, jenž nás dojímá o Vánocích, ale čeká na naše přátelství a důvěru také po celý rok. Aby mohl pomáhat, šířit lásku, radost a pokoj.

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou