Lupa
Obsah Obsah
Portál
image:Image Dokument pro realizační fázi Synody o synodalitě je k dispozici i v češtině

Dokument pro realizační fázi Synody o synodalitě je k dispozici i v češtině

Publikováno: 8. 8. v 14:00
Rada pro synodální proces

Rada pro synodální proces při ČBK vydala v češtině dokument "Pokyny pro realizační fázi synody" vydaný Generálním sekretariátem synody 7. července. Cílem dokumentu je implementovat postupy synodálního procesu do života církve. Dvaceti třístránkový dokument vysvětluje, jaké cíle má realizační fáze synody. Dále popisuje, kdo se této fáze účastní a jaké mají úkoly a odpovědnost. Navrhuje také, jak se zapojit do závěrečného dokumentu synody, který má

image:Image FŽO v ČR vyjadřuje soustrast a podporu po zásahu na kostel Svaté rodiny v Gaze

FŽO v ČR vyjadřuje soustrast a podporu po zásahu na kostel Svaté rodiny v Gaze

Publikováno: 21. 7. v 9:40
Oddělení komunikace

Předseda Federace židovských obcí v ČR, Petr Papoušek, vyjádřil soustrast a zármutek nad tragickými událostmi v Gaze, při kterých byl zasažen kostel Svaté rodiny. Ujišťuje jménem FŽO v ČR o modlitbách za všechny oběti a zdůrazňuje, že respekt a ochrana náboženských míst bez ohledu na jejich vyznání je zásadní pro udržení míru, lidské důstojnosti a spolužití. Celý text vyjádření přinášíme níže. Federace židovských obcí v České republice vyjadřuje

image:Image Prohlášení ČBK k volbám do Poslanecké sněmovny 2025

Prohlášení ČBK k volbám do Poslanecké sněmovny 2025

Publikováno: 4. 7. v 18:00
Oddělení komunikace

Přinášíme text prohlášení biskupů Čech, Moravy a Slezska, které bylo schváleno v rámci 144. plenárního zasedání ČBK, k volbám do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které se uskuteční 3. a 4. října 2025. Milé sestry, milí bratři, na začátku měsíce října opět půjdeme k parlamentním volbám. Chtěli bychom se s Vám jako Vaši pastýři podělit o tři orientační body, podle kterých bychom se my sami chtěli rozhodovat, komu dát svůj hlas.  Prvním z

Logo Církev.cz | Zprávy

Církev.cz | Zprávy

image:Image Náhled

Hrdinství proti přesile: Nová expozice v kostele svatého Jakuba připomíná 380 let od obrany Brna proti Švédům

Publikováno: 19. 8. v 15:15, zdroj Biskupství brněnské

Nová výstava prostřednictvím unikátní holografické projekce představuje tehdejší události roku 1645, v nichž klíčovou roli sehráli maršál Jean-Louis Raduit de Souches a rektor jezuitské koleje P. Martin Středa. Právě oni se stali symbolem duchovní i vojenské odvahy obránců města. „Obléhání Brna švédskými vojsky úzce souvisí právě s kostelem sv. Jakuba, který tenkrát stál v blízkosti městských hradeb a sehrál důležitou úlohu při obraně města. Velitel obrany Brna maršál Raduit de Souches je navíc v našem kostele pohřben. Chtěli jsme se k této významné dějinné události přihlásit a moderní formou připomenout zahraničním i tuzemským návštěvníkům okolnosti hrdinné obrany Brna. Tak vzniklo téma nové expozice,“ říká P. Jan Pacner, který v kostele působí jako farář.Návštěvníci se mohou těšit na zážitek, který zasáhne všechny smysly – moderní holografickou projekci s atraktivně podaným příběhem, který doprovází sestava 430 barevných světel a realistický prostorový zvuk. „Použili jsme souhru světla a zvuku, která je pro naše projekce typická. Tentokrát jsme ale poprvé ve větší míře pracovali i s bojovými scénami – věříme, že diváky vtáhnou přímo doprostřed dramatického děje roku 1645,“ říká Jan Machát ze studia VISUALOVE, které stojí za realizací expozice.Nový příběh je v pořadí již třetím, který v expozici v krovech kostela vznikl. První příběh představuje historii kostela sv. Jakuba a druhý se tematicky věnuje vysvětlení smyslu adventu a Vánoc. „Máme radost, že je o expozice v krovech zájem. Přicházejí turisté i místní, teď v létě jich chodí opravdu hodně, za což jsme vděční. Zároveň nás těší, že naše expozice nejsou jen netradiční a atraktivní zážitek, ale že mají také zajímavý edukativní přesah. Potvrzuje to i zájem základních a středních škol o návštěvu našeho programu pro školy, který zahrnuje právě i prohlídku expozice v krovech. I k tématu obléhání Brna švédskými vojsky chystáme propracovaný program pro žáky a studenty,“ shrnuje P. Jan Pacner. Expozice je součástí dlouhodobého projektu oživování historického a duchovního prostoru kostela sv. Jakuba. Nákup vstupenek a veškeré další informace jsou k dispozici na www.visitjakub.cz. 

image:Image Náhled

Nebezpečí požárů ve Španělsku: Úřady vyzývají poutníky k přerušení Svatojakubské cesty

Publikováno: 19. 8. v 15:13, zdroj cirkev.cz

Ve zprávě zveřejněné na sociálních sítích v neděli úřady uvedly, že pokračování poutě by bylo životu nebezpečné kvůli rozsáhlým lesním požárům. Nejvíce zasažené jsou severošpanělské úseky slavné poutní trasy vedoucí z Astorgy přes Ponferradu a Bembibre do Villafranca del Bierzo.Podle španělských médií byla poutníkům doporučena opatrnost i na dalších částech Svatojakubské cesty. Úřady také vyzvaly příbuzné a přátele poutníků, kteří cestují bez přístupu k internetu, aby je přímo informovali o aktuálních varováních.Španělsko v současnosti bojuje s rozsáhlými požáry napříč celou zemí, které jsou důsledkem extrémních veder, dlouhotrvajícího sucha a silného větru. Tisíce lidí už musely opustit své domovy či rekreační zařízení. Plameny zasahují jak jižní, tak i severní oblasti země, které bývají obvykle chladnější. Přetrvávající vlna veder zároveň ohrožuje zdraví a životy obyvatel, především starších a nemocných lidí.Svatojakubská cesta (Camino de Santiago) je celoevropská síť tras a stezek, která od 9. století vede poutníky k hrobu apoštola Jakuba v Santiagu de Compostela na severozápadě Španělska. Ve středověku se jednotlivé denní etapy často napojovaly na další „svatá místa“, kde se uctívaly relikvie.Zdroj: Kathpress, tkkbs.sk

image:Image Náhled

Oltář v Pardubicích ukryje relikvii svatého Bartoloměje

Publikováno: 19. 8. v 14:54, zdroj Česká tisková kancelář

"Napsal jsem panu arcibiskupovi Graubnerovi a požádal jsem ho o ostatky svatého Bartoloměje, které Karel IV. přivezl ze světa. Pozlacená krabička se bude vkládat do desky stolu, vyřízne se otvor a zase se to zacelí," řekl biskup Josef Kajnek. Svatý Bartoloměj je jedním z 12 apoštolů. Šířil křesťanství do Arménie a dalších zemí. Na oltářním obraze v kostele v Pardubicích je zobrazován ve chvíli, kdy ho stahují z kůže a on umírá mučednickou smrtí. "Bartoloměj byl první autentický svědek toho, co zažil s Ježíšem Kristem, máme o něm dlouhou zprávu v písmu svatém," řekl arciděkan pardubické farnosti Jan Uhlíř. Pískovcový oltář, jehož součástí bude relikvie, navrhl Josef Pleskot s kolegou Norbertem Schmidtem. Váží 2,5 tuny. Oltář bude posunutý víc do lodi kostela, dostane se víc do centra společenství lidí, kteří chodí na mši. Jeho instalace je naplánovaná na příští týden. Stavební tým dokončuje přípravné práce. "Před mnoha měsíci jsme si připravili podloží. Na začátku srpna jsme zahájili instalaci pískovcových prvků. Jsou to bloky, které byly vytěženy v lomu Vyhnánov. Byly velmi pečlivě vybrány, aby se do prostoru hodily texturou a barevností," řekl architekt Lukáš Pavlík. Farnost opravovala interiéry před 30 lety, teď je s novým oltářem dokončuje. Na oltář za více než 2,5 milionu korun přispěli donátoři ve veřejné sbírce, peníze daly i Pardubice a Pardubický kraj, řekl Uhlíř. Dnes zástupci církve ještě před dokončením úprav vložili do země pamětní schránku se zdravicemi, jmenným seznamem dárců, poselstvím farnosti, novinami nebo mincemi a papírovými bankovkami. "Něco je na ručním papíru, něco na tvrdším papíru. Je to psané dokumentním inkoustem. Papír nám přijde důstojnější, u současných nosičů nevíme, jestli si je budoucí generace budou schopné přehrát," řekl Uhlíř. Schránka je z nerezové oceli. Uložená je v nemalé hloubce pod podlahou mezi liturgickým prostorem a tumbou Vojtěcha z Pernštejna, majitele pardubického panství, který zemřel v roce 1534. "Běžnými prostředky se ke schránce nebude možné dostat. Nebudeme ji označovat, necháme to na budoucích generacích, ať si ji najdou," řekl Pavlík.

image:Image Náhled

Světový den humanitární pomoci: Rostoucí násilí ohrožuje pracovníky v krizových oblastech

Publikováno: 19. 8. v 13:21, zdroj cirkev.cz

Podle údajů z roku 2024 bylo při výkonu své služby zabito více než 380 humanitárních pracovníků ve 20 zemích. Situace se v roce 2025 nelepší – jen za prvních pět měsíců přišlo o život 128 pracovníků v 17 zemích.Síť Caritas Internationalis, která sdružuje národní charity v rámci Katolické církve a působí ve více než 162 zemích a teritoriích, upozorňuje, že se jedná o alarmující trend. Humanitární pracovníci se dostávají do stále většího ohrožení právě v oblastech, kde jsou nejvíce potřební. „Nutnost silnější ochrany, podpory a odpovědnosti dosáhla kritického bodu,“ uvedl generální tajemník Alistair Dutton.Charita působí v místech konfliktů jako jsou Gaza, Súdán, Jižní Súdán, Ukrajina, Myanmar, Demokratická republika Kongo nebo Kolumbie. Často tam zůstává jedinou organizací, která navzdory nebezpečí pokračuje v poskytování pomoci a podpory civilnímu obyvatelstvu.Papež Lev XIV. při této příležitosti zdůraznil, že ochrana civilistů a humanitárních pracovníků není jen právní povinností, ale také morálním imperativem, zakořeněným ve spravedlnosti, solidaritě a lásce Boha.Světový den humanitární pomoci je nejen připomínkou těch, kteří přišli o život při službě druhým, ale i výzvou k větší odpovědnosti. Prezident Caritas Libanon, P. Michel Abboud, shrnul poselství letošního dne slovy:„Dnes si připomínáme. Oplakáváme. Modlíme se. Ale především – jasně a bez váhání – požadujeme ochranu těch, kteří zasvěcují svůj život službě druhým. Jejich památka nás zavazuje nejen k úctě, ale i k činu.“Zdroj: Vatican News, polská sekce

image:Image Náhled

Barokní umělé jeskyně Arcibiskupského zámku v Kroměříži jsou plné polodrahokamů, objevila vědkyně z Univerzity Palackého

Publikováno: 19. 8. v 12:19, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Arcibiskupský zámek v Kroměříži nechal na konci 17. století vystavět a vyzdobit olomoucký biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna. Zámek patří díky svému významu a uměleckým kvalitám k památkám zapsaným na seznamu světového dědictví UNESCO. Dosud však nikdo netušil, že ukrývá poklad ve formě stovek ametystů a dalších minerálů, kterými jsou vyzdobeny obě grotty – umělé jeskyně vybudované na konci 17. století v suterénu zámku.Během vědecké práce na bohaté štukové výzdobě sal terren zámku si historička umění Jana Zapletalová všimla, že se jeskyně na některých místech neobvykle třpytí. „Byl začátek ledna a kolegové několik hodin odebírali vzorky štuků k laboratorním analýzám. Na lešení mohli pracovat jen dva, a tak jsem začala s baterkou podrobně prozkoumávat sousední potemnělé grotty. Když jsem vylezla za sochu Apollóna, která je dominantou jedné ze dvou jeskyní, všimla jsem si třpytivých odlesků. V tu chvíli mi došlo, že ametysty pod vrstvami depozitů jsou téměř všude,“ přiblížila moment objevu docentka Jana Zapletalová, vedoucí katedry dějin umění Filozofické fakulty UP.Umělé jeskyně, které měly napodobovat přírodu, se těšily v baroku mezi evropskou aristokracií velké popularitě. Díky vodním hříčkám a chladu sloužily k letnímu osvěžení a zábavě a zpravidla v nápadité umělecké výzdobě ukrývaly nějaké jinotajné poselství. Dekorace drahými kameny v obou kroměřížských grottách v tak velkém rozsahu je podle Jany Zapletalové světově jedinečná. Ametysty jsou společně s dalšími minerály a lasturami nejen součástí stěn a kleneb, ale v Důlní grottě jsou zabudované i v podlaze. Unikátní výzdobu nechal vytvořit olomoucký biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna, který byl stavebníkem kroměřížského zámku a zahrad. Sám si však grotty v plné slávě neužil, jelikož zemřel těsně po jejich dokončení v roce 1695.Ametysty byla nejvíce zdobená část Apollonovy grotty bezprostředně kolem sochy boha slunce, který alegoricky zosobňoval samotného biskupa Karla. „Na různých grafikách byl biskup spojován se zářícím kamenem či sluncem, kdy paprsky své víry a poznání přinášel duchovní i hospodářskou obnovu Moravy. Odkaz na světelnou symboliku vycházel z biskupova rodového přídomku Lichtenstein, tedy světlý či zářící kámen, který měl i v rodovém znaku. Proto ta oslnivá záře ametystů kolem sochy boha slunce, který házel šíp, tedy paprsek světla a víry do temné části grotty s drakem, plné faunů, divokých zvířat a dubových stromů,“ doplnila Zapletalová.Ametysty objevené v kroměřížském zámku jsou tuzemského původu. Podle geologa Radka Hanuse, který se v Česku odborně věnuje výzkumu drahých kamenů a který provedl mineralogickou analýzu, pocházejí z kopce Květnice u Tišnova. V historických pramenech lze navíc dohledat, že byly na stavbu převáženy v pivních sudech.Větší část ametystů se v minulosti ze zámku ztratila, především pak ametystová stěna za sochou Apollóna. „Zda to byl důvod, proč byl zbytek kamenů zakryt vrstvou malty, a tedy skryt očím veřejnosti, ale i odborníků, není dosud jasné, stejně jako to, v jaké době k zamaskování došlo. V padesátých letech navíc stěny překryly barevnými vrstvami žáci Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti,“ dodala docentka Zapletalová.„Nyní je hlavním cílem Arcibiskupství olomouckého zajistit restaurování památky, abychom tyto výjimečné prostory, aktuálně v havarijním stavu, uchovali do budoucna. Od momentu samotného objevu se nám v součinnosti s řadou specialistů podařilo realizovat mineralogickou analýzu, archivní a uměleckohistorický výzkum, radiografický průzkum štukových dekorací, posouzení statiky grott, předběžné restaurátorské průzkumy, monitoring klimatu, odvlhčování prostor a 3D sken ve vysokém rozlišení, který zajistila firma G4D,“ uvedla Alena Tobolková, vedoucí památkového oddělení Arcibiskupství olomouckého, která všechny práce a průzkumy řídí a koordinuje.„Nyní budou probíhat další průzkumy a restaurátorské práce, které potrvají řadu let. Bude nutné do nich zapojit zahraniční odborníky a sehnat finance na takto náročný postup,“ dodala Alena Tobolková. Grotty však i během studia a restaurátorských prací zůstávají pro návštěvníky částečně přístupné díky krycím podlahám a grottovým vyhlídkám, které v bezpečnostním režimu budou veřejnosti umožňovat alespoň dílčí prohlídky.Studium dekorací sal terren a grott Arcibiskupského zámku v Kroměříži realizuje Univerzita Palackého v Olomouci díky projektu Erasmus+ Stucco decoration across Europe spolufinancovaném z prostředků Evropské unie.

Focusy

image:Image Synoda 2021–2024

Synoda 2021–2024

Všechny články >
Dokument pro realizační fázi Synody o synodalitě je k dispozici i v češtině

Publikováno: 8. 8. v 13:52, zdroj cirkev.cz

Dvaceti třístránkový dokument vysvětluje, jaké cíle má realizační fáze synody. Dále popisuje, kdo se této fáze účastní a jaké mají úkoly a odpovědnost. Navrhuje také, jak se zapojit do závěrečného dokumentu synody, který má sloužit jako hlavní vodítko pro tuto fázi synodálního procesu. Současně dává doporučení, jaké metody a nástroje lze využít.Dokument je ke stažení v příloze.

Vatikán zveřejnil nové pokyny pro realizační fázi synody

Publikováno: 7. 7. v 14:23, zdroj cirkev.cz

Dokument nejprve vysvětluje, jaké cíle má realizační fáze synody. Dále popisuje, kdo se této fáze účastní, jaké mají úkoly a odpovědnost. Navrhuje také, jak se zapojit do závěrečného dokumentu synody, který má sloužit jako hlavní vodítko pro tuto fázi synodní cesty. Současně dává doporučení, jaké metody a nástroje lze využít, aby se tato fáze dobře zvládla a synodní cesta se mohla úspěšně utvářet.„Tyto cesty předáváme, celému Božímu lidu, který je subjektem synodní cesty, a zejména biskupům, členům synodních týmů a všem, kteří se různými způsoby podílejí na fázi implementace. Cílem je, aby pocítili naši podporu a pokračovali v dialogu, který charakterizoval celou synodální cestu.“Plné znění dokumentu Cesty pro realizační fázi synody je k dispozici na webových stránkách Synody o synodalitě, www.synod.va. Český překlad připravujeme.Zdroj: Vatican News, anglická sekce

Osnovy pro realizační fázi synody budou zveřejněny 7. července

Publikováno: 2. 7. v 11:06, zdroj cirkev.cz

Dokument, který připravil generální sekretariát synody, si klade za cíl odpovědět na otázku: Jak můžeme růst jako synodální církev v konkrétních pastoračních podmínkách, ve kterých žijeme? Text je určen celému Božímu lidu, a zvláště těm, kteří jsou vedení církve na různých úrovních. Nabízí konkrétní návrhy a pastorační pokyny, jak začlenit synodalitu do života a poslání místních církví.Účelem dokumentu je podpořit proměnu církevních struktur, postojů a způsobů jednání ve světle synodálního stylu, který důrazně prosazoval papež František. Směrnice vybízejí všechny věřící, aby společně kráčeli cestou naslouchání, dialogu, rozlišování a misijního poslání. Text bude k dispozici v různých jazycích a zveřejněn na oficiálních stránkách synody - Synod.va 7. července. Dokument byl schválen během šestnáctého zasedání Rady generálního sekretariátu synody, které se konalo ve dnech 26. a 27. června 2025 ve Vatikánu a účastnil se ho i papež Lev XIV.Podle prohlášení generálního sekretariátu synody „tento text nepředstavuje nový pracovní dokument (Instrumentum laboris). Jeho cílem je poskytnout základní prvky, které místním církvím pomohou okamžitě začít s realizací synodálního procesu, a zároveň vytvořit prostor pro konzultace a sdílení osvědčených postupů mezi jednotlivými místními církvemi a generálním sekretariátem synody.“ Nová směrnice má také podpořit tzv. „circular dialogue“ – tedy kruhový dialog – mezi místními církvemi a generálním sekretariátem synody. Tento přístup umožňuje vzájemné naslouchání, sdílení zkušeností, radostí i obtíží. Jak uvádí sekretariát: „Směrnice nejsou konečným dokumentem, ale mají sloužit jako pomůcka k tomu,  aby se synodalita stále více stávala stylem života a posláním církve.“Zdroj: Zenit

image:Image Ochrana nezletilých v církvi

Ochrana nezletilých v církvi

Všechny články >
Mše svatá za oběti zneužívání na Vyšehradě

Publikováno: 18. 8. v 12:29, zdroj cirkev.cz

Organizátoři zvou nejen ty, kdo byli osobně zraněni, ale i všechny, kteří jim chtějí vyjádřit podporu. „Bolest a ztráta důvěry po zneužívání zanechávají hluboké stopy. Na mši svaté chceme tyto rány přinést před Boha, modlit se za jejich utišení a uzdravení,“ uvádí společenství Někdo ti uvěří, které mši připravuje ve spolupráci s Arcibiskupstvím pražským.Společná modlitba má být znamením naděje a ochoty hledět pravdě do očí. Organizátoři si uvědomují, že pro některé může být těžké přijít do kostela, proto vyjadřují porozumění a podporu i těm, kdo se nemohou zúčastnit osobně.

Papež Lev XIV. jmenoval francouzského arcibiskupa Vernyho novým předsedou Papežské komise pro ochranu nezletilých

Publikováno: 5. 7. v 22:30, zdroj cirkev.cz

"Děkuji Svatému otci za mé jmenování předsedou Papežské komise pro ochranu nezletilých," uvedl arcibiskup Verny v prohlášení zveřejněném 5. července. "Jsem poctěn důvěrou, kterou ve mě vložil, a plně si uvědomuji vážný a posvátný úkol, který byl komisi svěřen: pomáhat církvi, aby byla ve svém poslání chránit nejzranitelnější mezi námi stále bdělejší, zodpovědnější a soucitnější."Nový předseda pochválil svého předchůdce a uvedl, že kardinál O'Malley byl morálním kompasem pro věřící a lidi dobré vůle. "Jeho odkazem je odvážná věrnost evangeliu a důstojnosti každého člověka," dodalArcibiskup Verny byl v roce 2022 papežem Františkem jmenován členem této papežské komise a od té doby se aktivně podílí na mezinárodních aktivitách Vatikánu v posílení ochrany nezletilých a zranitelných  v mnoha zemích světa, včetně Středoafrické republiky a Pobřeží slonoviny.Ve svém prvním prohlášení jako předseda papežské komise francouzský arcibiskup uvedl, že církev nemůže prosazovat modely ochrany ani se vyhýbat obtížným rozhovorům o tabuizovaných tématech v místních tradicích. "Naše práce musí začít pokorným nasloucháním, respektem a kulturní inteligencí,"  řekl arcibiskup v sobotu.Od roku 2022 Verny předsedá v rámci Francouzské biskupské konference Radě pro prevenci a boj proti zneužívání dětí a zároveň je členem vatikánské komise. V letech 2016 až 2023 působil jako pomocný biskup pařížské arcidiecéze, kde měl za úkol dodržovat dohodu mezi arcidiecézí a místními úřady, která usnadňuje oznamování podezření na zneužívání civilním soudům. V roce 2023 byl Verny jmenován arcibiskupem Chambry v jihovýchodní Francii.Zdroj: CNA

Příležitost uzdravení i pro nás

Publikováno: 23. 6. v 9:36, zdroj Katolický týdeník

Jaké konkrétní změny ve fungování a prioritách přináší transformace předchozí rady ČBK v komisi? Prohlubuje se tím týmová práce biskupů, která se týká této oblasti. Zatímco doposud to měl na starosti jeden biskup, teď chceme pracovat společně. Význam této agendy podtrhuje i to, že v komisích ČBK bývají zpravidla tři biskupové, ale tuhle budou tvořit čtyři: dva z české církevní provincie – já a Zdenek Wasserbauer a dva z církevní provincie moravské – Martin David a Pavel Konzbul. K této komisi jsme se rozhodli zřídit i odborné personální zázemí pro její práci. Jeden člověk se bude starat o naši agendu.Na květnové konferenci v Olomouci jste se zmiňoval u sexuálního, mocenského a duchovního zneužívání o posunu od čistě právní stránky problému k oblastem, jako jsou terapie a pastorace. Ano, jsou tři roviny řešení těchto nepřijatelných činů. V rovině právní si už umíme i poradit. Jenže to ani zdaleka nevyřeší problém konkrétních případů, a tím méně pak na úrovni společenství církve. Nejdůležitější jsou oblasti pastorační a terapeutická. V té pastorační bychom měli být my duchovní dostatečně kompetentní. Zde by nám mělo jít v první řadě o získávání – přesněji opětovné získávání – důvěry obětí všech forem zneužívání, ale také dotčených společenství církve. Chceme doprovázet, pomáhat a povzbudit vědomí, že nejsme nepřáteli, ale těmi, kteří chtějí projít tu cestu bolesti a zranění s nimi – a pomáhat jim, nakolik si to budou přát a nakolik to dokážeme. A pak je tu ještě zásadní rovina terapeutická. V té kompetentní nejsme, ačkoliv někteří kněží jsou i psychologové nebo se věnují supervizi. Ale je jich málo a není to jejich hlavní role. A navíc si nejsem jistý, že by to bylo účelné a účinné. V tomto ohledu je nutné co nejvíce spolupracovat s odborníky z těchto oborů péče o zraněnou lidskou psychiku. A jaká je vaše zkušenost s těmito odborníky? Velmi dobrá. Různé formy zneužívání jim nejsou neznámé: dějí se v rodinách, ve školách, v různých zájmových zařízeních, ve sportu, v kulturních zařízeních, jako jsou dětské sbory a podobně. Pokud se na ně tedy obrátím s žádostí o pomoc, tak ač není takový odborník úplně usazen v církevním životě, dokáže velice účinně pomoci. Je-li to člověk věřící, sympatizující nebo se zkušeností s konkrétní komunitou, je to potom nejen u nás v severních Čechách bonus. Obvykle se mluví o obětech. Ale jistě by bylo dobré pracovat i s pachateli, tedy agresory. A také s dotčenými společenstvími věřících. Naše zkušenost ukazuje, že tuto bolest se daří rozplétat především tehdy, projevíme-li zájem a péči jak o oběti, tak o celá dotčená společenství a samotné pachatele. Taková událost totiž zraní, vykolejí a zasáhne obvykle celý okruh lidí, kteří žijí nebo se ocitají v blízkosti, a protože žijeme v mediální době, tak i „na dálku“. Když se něco přihodí, my biskupové chceme být s těmito lidmi. Na místě a ve chvíli, kdy je to palčivé, aby věděli, že jsme v tom s nimi, že tahle bolest nebo rána společenství nám leží na srdci, protože tak tomu je. První je přítomnost, naslouchání, otevřené srdce – a pak může přijít práce v tomto společenství a hojení ran. A co s agresorem? V lepším případě je to člověk, který se potřebuje uzdravit a narovnat svůj život. V horším případě však, i pokud se svým činem ocitl někde, odkud už není cesta zpět (například z hlediska pastorační činnosti), ani jeho nemůžeme opustit. Pokud tedy nemohou pastoračně působit, je zapotřebí je – poté, co projdou jistou sebereflexí či terapií – zařadit zpět do života společnosti, případně jim v církvi najít takové uplatnění, jaké bude adekvátní jejich situaci. Připravuje se zavedení tzv. dětského certifikátu, který bude znamenat, že pachatel zneužití bude mít v trestním rejstříku doživotní záznam. Dětský certifikát se bude týkat všech, kteří pracují s dětmi a dospívajícími, kněze a osoby v církvi nevyjímaje. Pokud se takový člověk proviní, tak bude mít záznam, padni komu padni. Jedním z úkolů komise bude, jak jsem již zmínil, také ve spolupráci s oběťmi a s odborníky z různých oborů stanovit způsob znovuzačlenění těchto osob zpět do života. A to tak, aby se nic takového nemohlo opakovat. Na nedávné tematické konferenci v Olomouci jste zmiňoval také zavedení etického kodexu pro pracovníky v církvi. Tento rozhovor vedeme deset dní po skončení konference, takže výsledek nemůžu ještě představit, ale už nějaký čas ten dokument máme rozpracovaný. Základ pochází z irských a australských podkladů a obsahuje preventivní mechanismy pro nejrůznější situace. Obecně je nutné, aby ten, kdo vstupuje do služby či poměru v církvi, a to i dobrovolnického, byl řádně poučen: aby věděl, jak má postupovat, a mohl se také k něčemu zavázat. V praxi je takový kodex zavedený v církvi v sousedním Polsku. Na konferenci jsme to měli z první ruky od Ewy Kusz, polské psycholožky, sexuoložky a terapeutky, která je od roku 2014 zástupkyní ředitele Centra pro ochranu dětí působícího na univerzitě Ignatianum v Krakově a od roku 2022 členkou Papežské komise pro ochranu nezletilých a zranitelných. V Polsku je inspirativní nejen obsah těchto dokumentů, ale především jejich struktura a provázanost – mají i materiály určené dětem, aby například mohly poznat nepřípustné chování a věděly, jak v takové situaci reagovat, jak a s kým o tom mluvit, aby jim nikdo nemohl ubližovat. Je před námi ještě hodně práce. Pokud to však uchopíme odborně a kompetentně, mohlo by se podařit, že by se v tom církev mohla stát inspirací pro své okolí. V Polsku funguje i systém podpory, postgraduální studium, diecézní týmy. Lze něco takového „importovat“? Byl bych rád, kdyby bylo možné „posílat“ naše kádry na studia. V Krakově na Ignatianu je k tomu třísemestrální kurz, v Římě na Gregorianě je možné studovat od jednosemestrálního kurzu až po licenciát. Z Krakova jsem právě dostal nabídku, aby se někdo z české katolické církve přihlásil, a budu velmi rád, když se zájemci ozvou. Problematické je najít lidi, kteří se mohou na rok, rok a půl uvolnit a plně se tomu věnovat. Nemluvě o tom, že je to velmi náročné – intelektuálně, ale také psychicky. Je to práce s dramatickými a bolestnými lidskými osudy. Práce se zlem. A ta je vždycky velmi náročná. Naše církev je také několik let zapojena do programu ochrany nezletilých pro střední a východní Evropu. Na této platformě je možná nejen výměna zkušeností, ale poskytuje nám i pravidelná odborná školení a webináře. A diecézní týmy? Ve většině diecézí již tyto týmy máme. V litoměřické diecézi mám obrovské štěstí, že generální vikář Radek Jurnečka má praxi z kaplanství ve věznici, kde dlouhodobě spolupracuje s terapeutickým týmem i odborníky a kde se setkává se společenskou patologií, tedy i s touto problematikou. Díky tomu přivedl také jednu kolegyni – adiktoložku a psycholožku – která je nám ochotná pomáhat. Chápu to jako zárodek týmu a budu rád, když se nám podaří přibrat i někoho dalšího. Proč se téma takto probouzí až teď: biskupská komise, intenzivnější práce na kodexu, hledání studijních možností, budování diecézních týmů… Nezačínáme na zelené louce. Spousta dobrého se už podařila, ale nesmíme se zastavit. Akceleroval to pontifikát papeže Františka a stále přibývá vůle i sil naplňovat jeho slova o církvi jako polní nemocnici. Pokud tento příměr bereme vážně, prvním úkolem nemocnice je ošetřovat. František to velmi důrazně dotahoval nejen gesty, ale i důsledným osobním přístupem: církev nemůžeme chápat jako neposkvrněný exkluzivní klub, kde je čistému vše čisté. Na druhé straně není dobré se na to jen s odporem dívat jako na tragédii, jakkoliv to pro osudy konkrétních obětí skutečně tragické je, ale brát to jako výzvu. My totiž můžeme a máme do těchto situací a do této nemocnice autenticky přinést Krista – lékaře všech ran, které zasadili lidé církve. Vidím v tom příležitost uzdravení i pro nás, aby církev byla opravdovým prostorem pro spásu, což musí začít minimálně tím, že to bude bezpečné prostředí. V litoměřické diecézi jsou pro „bezpečnost prostředí“ veřejností i úřady oceňované naše církevní školy – tedy zejména v oblasti šikany, která je vlastně typickým reprezentantem zneužití síly i moci nad bližním. Sám mám ve vzpomínkách, jak jsem dostával nakládačku, protože jsem nebyl dvakrát nejzdatnější sportovec. Neuměl jsem oplácet ránu ranou, bál jsem se a moc jsem si přál, abych se mohl mezi spolužáky těšit. I díky tomu vidím, jak cenná devíza takové bezpečí je.

image:Image Mladí v církvi

Mladí v církvi

Všechny články >
Kurz Samuel pomáhá mladým lidem najít místo v životě

Publikováno: 18. 8. v 9:39, zdroj Arcibiskupství olomoucké

Kurz má napomáhat při každodenním rozjímání nad Božím slovem a uvádět do správného duchovního rozlišování. Určen je mladým (svobodným) lidem od 19 do 30 let, kteří upřímně a opravdově hledají svoje životní povolání a poslání. Místem setkání je Stojanova kolej (Mariánská 9, Olomouc). Kurz vede tým ve složení sr. Dagmar Trojanová SMFO, sr. Olga Zelená SSJ a P. Miroslav Herold SJ.Součástí je také jednodenní pěší pouť a exercicie. Kurz sám je bezplatný, účastníci hradí pouze náklady spojené se závěrečnými exerciciemi.Přihlášky s motivačním dopisem zasílejte do konce září na adresu e-mail samuel.olomouc@gmail.com.

Stovky mladých na Velehradě společně hledaly, jak žít v rovnováze

Publikováno: 18. 8. v 9:10, zdroj cirkev.cz

Absolventský Velehrad je čtyřdenní setkání mladých lidí, které se koná každé dva roky. Tradičně nabízí nejen duchovní program, ale i vzdělávací a kulturní aktivity. Téma letošního ročníku „V rovnováze“ se odráželo v celé šíři programu – od přednášek přes diskuze až po praktické workshopy.Mezi hosty byli například manželé Güttnerovi, kteří hovořili o balancu mezi kariérou, službou a rodinou, nebo manželé Pixovi a Vejmělovi, kteří se v panelové diskuzi věnovali hodnotě manželství. Velký zájem vzbudila přednáška nutričního poradce Petra Havlíčka o vztahu stravování, sebepřijetí a mezilidských vztahů. Nechyběl ani workshop o financích a finanční gramotnosti. Každý den se konala bohoslužba v tamní bazilice. Mezi celebranty byli pomocný biskup královéhradecký Prokop Brož, pomocný biskup olomoucký Antonín Basler, P. Antonín Hráček, který má na starosti pastoraci vysokoškoláků a novokněz P. Dominik Norbert Smeja.„Na Absolventském Velehradě jsem si uvědomila, jak je životní balanc důležitý. Líbilo se mi, že jsme se každý den zamýšleli nad tématem z jiné stránky – tělesné, duchovní, psychické i sociální,“ uvedla účastnice Jana Capůrková. Další člen setkání na Velehradě, Martin Kujínek, ocenil zejména večerní program: „Martin Zámečník vyprávěl svůj silný osobní příběh a z toho si odnáším myšlenku, že pokud plně důvěřuji Bohu, není nic nemožné. Na AV25 mě zaujal pestrý a kvalitní večerní program, ze kterého bych vyzdvihl koncert big bandu Factorial! Orchestra a cimbálku. Jinak jsem vděčný za náhodná setkání s přáteli, která k této akci určitě patří.“ Jedna z účastnic shrnula své dojmy takto: „Z AV25 si odnáším radost ze společného času s přáteli, z hudby, pohybu a Boží kreativity, kterou vtiskl do každého z nás. Zaujal mě workshop na téma Paralela vztahu a tance, kdy jsme diskutovali nad způsoby navazování kontaktu nejen s tanečním partnerem.“ Bohoslovec Matěj Adámek, který měl na starosti liturgii bohoslužeb, zdůraznil duchovní rozměr akce: „Byl to silný duchovní zážitek a možnost odpočinku. Zaujalo mě, kolik inspirativních lidí se tu sešlo, a také pestrost programu – od přednášek přes chvály až po večery u cimbálky.“ Kromě odborných a duchovních bloků byl připraven také bohatý kulturní program. Účastníci si užili koncert big bandu Factorial! Orchestra i tradiční večery s cimbálovou muzikou. Absolventský Velehrad tak opět potvrdil, že je výjimečným prostorem, kde mladí lidé z celé republiky nacházejí inspiraci, posilují svou víru a přátelství a společně hledají odpovědi na otázky každodenního života. Další ročník Absolventského Velehradu se uskuteční opět za dva roky.

ENTERcamp + ENTERjunior 2025: Čtrnáctidenní jízda, která mění životy

Publikováno: 12. 8. v 8:19, zdroj Biskupství českobudějovické

Jako první se uskutečnil ENTERcamp – program určený pro mladé od 16 let výše. Hlavním tématem bylo „Stávat se člověkem“ – co to znamená, proč nás Bůh stvořil, jak nás vnímá, a jak můžeme ve světě dneška žít svou víru opravdově, z hloubky a každý den. Společné modlitby, katecheze, osobní sdílení i chvíle ticha daly každému prostor znovu objevit vlastní hodnotu a poslání.Jen co se poslední účastníci ENTERcampu rozloučili, už se sjížděla nová parta – tentokrát mladší účastníci ve věku 13–15 let na ENTERjunior. Pro více než dvě třetiny z nich to byla úplně první zkušenost s tímto typem akce – a o to silnější. Hlavním tématem se stala „Highway to Heaven“, tedy „Cesta do nebe“. Skrze příběh vlastního křtu, životní křižovatky, pochybnosti i osobní vztah s Ježíšem jsme společně hledali, kudy vede naše cesta – a jak na ní nezůstat sami. Mluvili jsme o důležitosti společenství, modlitby a věrnosti v každodennosti.Během celých čtrnácti dní jsme měli čest přivítat řadu inspirativních hostů – od řeholníků a kněží po laiky, kteří se s námi podělili o své osobní příběhy víry, životní zápasy i radosti. Někteří přinesli hluboké katecheze, jiní prosté svědectví, které však dokázalo zasáhnout srdce.Každodenní program se odehrával ve kmenech – menších skupinkách, kde se Entříci učili spolu komunikovat, přemýšlet nad duchovními tématy, modlit se i hrát hry. Vznikaly nová přátelství, důvěra a nezapomenutelné vzpomínky. Ať už šlo o večerní adoraci, tematické hry v přírodě nebo ranní rozcvičky – každý den byl jiný, a přitom krásně propojený.ENTERcamp a ENTERjunior 2025 byly nejen dvě samostatné akce. Byly to dva týdny, které pro mnohé znamenaly nový začátek. Obnovenou víru, nové přátele, povzbuzení na cestu. A pro nás organizátory velké díky – že Bůh i letos jednal. A věříme, že bude i dál.Na tomto místě chceme z celého srdce poděkovat všem, kteří jakkoliv přiložili ruku k dílu – od Patronů, Starců, kuchařů, řečníků, zdravotníků, kavárníků, kapele, artu a techniků až po ty, kteří nám pomohli modlitbou nebo třeba jen úsměvem v pravý čas. Bez vaší ochoty, nasazení a služby by to jednoduše nebylo možné. Díky vám se tyto týdny mohly stát tak silným a požehnaným zážitkem pro stovky mladých lidí.Děkujeme. A těšíme se na vás zase za rok!Text: Veronika Vaňková

Mohlo by vás zajímat

image:Image Hořká čokoláda s kávou

Hořká čokoláda s kávou

Ručně vyráběná luxusní čokoláda s obsahem kakaa 54,5 %, kterou pro vás připravily sestry Trapistky z Kláštera Naší Paní nad Vltavou. Tento lahodný pokrm, který je oblíbeným jídlem mnoha lidí, je velmi důležitým pomocníkem pro zdraví: když se jí často, prospívá mnoha orgánům našeho těla, především mozku a srdci. Čokoláda napomáhá snižovat škodlivý cholesterol v krvi, a v důsledku toho výrazně snižuje riziko rozvoje srdečních chorob v budoucnosti. Čokoláda pomáhá zlepšit krevní oběh. Zlepšení prokrvení mozku nás činí bdělejšími a aktivnějšími, a tak prospívá učení. Čokoláda prospívá také paměti a soustředění, protože obsahuje velké množství fosforu (dvakrát více než ryba).

image:Image Tahle kniha ti změní život

Tahle kniha ti změní život

Aleš Palán

Název této knihy je třeba vnímat spíše jako nadsázku. Rozhovory Aleše Palána vám totiž s největší pravděpodobností život nezmění. Přinášejí ale příběhy lidí, kterým se něco takového poštěstilo. O svém životě otevřeně mluví bývalá sexuální pracovnice, tatínek nemocného syna, farářka, majitel undergroundového vydavatelství, prodavačka v supermarketu, autor detektivek nebo zdravotní sestra. Všem stačilo si ve správný čas přečíst tu správnou knihu a život se jim zcela proměnil. Najednou bylo možné najít cestu ze slepé uličky, aktivizovat se, vyrovnat se s nepřízní okolí, nebo dokonce sám se sebou. Stává se to možná zřídka, ale kniha má stále moc měnit lidské osudy. Jen je potřeba jí věřit. A otevřít ji.

image:Image Odpuštění

Odpuštění

Guy Gilbert

Kniha známého kněze a vychovatele delikventní mládeže přibližuje mimořádné důležité téma odpuštění, které je nejkrásnější cestou ke svobodě. Gilbert skrze svou bohatou zkušenost s lidmi z okraje společnosti, zločinci či vězni nijak nebagatelizuje zlo a příkoří, která se lidem dějí. Přesto potvrzuje, že jen cesta odpuštění vede k vnitřní vyrovnanosti, pokoji a radosti. Právě křesťané jsou pro něj ti, kteří mají ve společnosti neustále realizovat obtížný pokyn odpouštět, a to i tam, kde je to zdánlivě nemožné. Gilbert ukazuje, kde hledat zdroj síly k odpuštění, jak odpouštět v rodině, ve vztazích, jaké nástroje nabízí ve svátostech církev. Jak píše: „Kristus nikdy neřekl svým katům: ‚Odpouštím vám‘, ale: ‚Otče, odpusť jim.‘ Jen tak je totiž možné najít sílu k odpuštění. Nejde totiž o skutek naší vůle, je to akt lásky, který nám může vdechnout jen sám Bůh.“

image:Image Ježíš - hlava, dřevo světlý ořech 31cm (3d014)

Ježíš - hlava, dřevo světlý ořech 31cm (3d014)

ArcidiecézeOlomoucká

Arcidiecéze

Olomoucká

ArcidiecézePražská

Arcidiecéze

Pražská

DiecézeBrněnská

Diecéze

Brněnská

DiecézeČeskobudějovická

Diecéze

Českobudějovická

DiecézeKrálovéhradecká

Diecéze

Královéhradecká

DiecézeLitoměřická

Diecéze

Litoměřická

DiecézeOstravsko-opavská

Diecéze

Ostravsko-opavská

DiecézePlzeňská

Diecéze

Plzeňská

Apoštolský Exarchát

Apoštolský Exarchát

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou